Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rullande vagn för Time lapse-fotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Lemonblue

Ny medlem
Hej!

Har funderat en del över vad jag behöver för att bygga en "vagn" att montera kameran på och sedan ta time lapse bilder från.

Grundtanken är att bygga någon sorts enkel räls (trä eller metall), snickra ihop en vagn med passande hjul som rullar lätt på rälsen. Just denna biten ser jag inte som något problem, däremot så är jag inte så jätteduktig på det här med det elektriska, dvs koppla någon sorts liten elmotor på exempelvis en av vagnens hjulaxlar som sedan driver den framåt.

Att ha någon sorts "gas" som gör att man kan ställa hastigheten på motorn, exempelvis via något vred.

Det elektriska ska då givetvis kunna drivas av ett lagom antal batterier som man kan fästa på själva vagnen.

Finns det någon med elektrisk kunskap som har några tips och idéer?

Tack på förhand!

Du kanske äger en cykel eller vet om ngn gammal trehjuling som ingen använder för tillfället.

Räls blir ju jättejobbigt i längden! obs ordvits!

Gör det själv tips

Hej!

Har funderat en del över vad jag behöver för att bygga en "vagn" att montera kameran på och sedan ta time lapse bilder från.

Tack på förhand!

Jag kollade på denna video i morse.
http://www.diyphotography.net/a-timelapse-rail-from-bbq-rotisserie-motor
Sjukt enkel konstruktion om man bortser från programmeringen av miniräknaren men det har han ju dessutom lagt ut så det ska ju inte heller stöta på patrull :)
Lycka till.
/Johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar