Om jag förstått det hela rätt så har du nu:
Router DLink DIR100
Netgear ReadyNAS + Dator
Kopplar du in VoIP Gateway på DLink Routern så får du problem..
En sak som du kanske kan få till är få byta VoIP gateway till Xavi EG 101
http://www.bredbandsbolaget.se/published_images/manual_xavieg101.pdf
Den har Lan utgångar oxå så du kan koppla NAS direkt till den utan egen Router...
Annars är du i en liknande båt som jag och då finns det några olika lösningar för att få det att fungera:
Alt 1 som troligen är enklast (men kan vara ett "brott" mot ditt avtal med BBB)
Koppala Switch och sen Dlink Router och VoIP gateway till switchen
NAS och dator kopplas sen till DLink router
Detta innebär två saker
1. ditt trådlösa nät fungerar att surfa på men du kommer inte åt din NAS (om vi inte gör den tillgänglig på internet)
2. Du kommer att rycka två IP-addresser från BBB (vilket kan vara ett avtalsbrott)
Alt 2 Fungerar om VoIP gatewayen har UPnP stöd (så här har min kompis kopplat det hemma och det fungerar för honom men det är en annan operatör och en annan VoIP gateway)
Koppla in switchen först
Koppla in DLink Routern till switchen och en dator till till routern.
Logga in på DLInk switchen och ta dig till Advanced Netwotrk settings och kryssa i Enable UPnP
UPnP (Universal Plug n Play) ska göra det möjligt för din VoIP gateway (om den stöder UPnP) att begära att ett antal portar öppnas så att VoIP signalering och trafik kan passera din DLink router.
Koppla in VoIP gatewayen till Routern. Den ska nu under uppstart försöka få fri passage genom routern för VoIP trafiken.
Samma sak som ovan det trådlösa nätet fungerar nog inte.
Alt 3 Manuell konfiguration av VoIP tjänsten i DLink.
Den här behöver du en massa uppgifer om portar och UDP/TCP trafik slag från BBB. Sen är det en helö del konfiguration enligt sidan 30 i manualen...
Brukar rekommenderas sisådär av den tekniska supporten.... min operatör gav mig olika uppgifter varje gång jag ringde så det funkade aldrig för mig. Så jag kör enligt Alt 1.