Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Router - Netgear

Produkter
(logga in för att koppla)

Bee

Aktiv medlem
Jag har skaffat en NetGear för att lagra mina bilder och en dLink DIR100. Nu visar det sig att den routern är värdelös! Jag ramlar ut från internet hela tiden! Kan någon ge mig tips på en bra router som inte är superdyr men samtidigt pålitlig.

Jag har nu kopplat bort dLinken och gått tillbaka till switchen men så kan jag ju inte ha det eftersom jag då inte kan använda NetGearen.

Jag kanske ska tillägga att jag aldrig har eller haft problem med uppkopplingen när jag har switchen utan det är bara när jag kopplar in dLinken som jag får problemet med att ramla ut.

Tack på förhand!
Bee

Förstår inte riktigt vad du pratar om. Netgear är ju ett varumärke som står på en radda med produkter, såsom routrar, modem, switchar, hårddiskar mm. Vilken Netgear har du?

Tja, LINKSYS WAG320N är hyffsat billig och har fått bra kritik. Dock kan det vara så att tappade internetförbindelser kan bero på dåligt nät, störningar och liknande så det måste inte vara dLINKens fel även om man gärna tenderar att misstänka saker som det står DLink på.. :)

Tja, LINKSYS WAG320N är hyffsat billig och har fått bra kritik. Dock kan det vara så att tappade internetförbindelser kan bero på dåligt nät, störningar och liknande så det måste inte vara dLINKens fel även om man gärna tenderar att misstänka saker som det står DLink på.. :)

Tack för ditt svar. Jag har inga problem med att det står DLink på ;)) Däremot hade jag inga som helst problem med nätet innan jag skaffade routern. Problemen började samma dag som jag kopplade in den nya routern. Jag har haft Bredbandsbolaget i minst 10 år och har alltid varit otroligt nöjd med uppkopplingen. Det jag misstänker är kanske att jag köpt en för "billig" router som inte är så pålitlig.

Tack för ditt tips, ska kolla in WAG320N.

//Bee

Innan du köper en ny router skulle jag vilja veta vilka lådor du har kopplat från inkommande kabel och frammåt.
Ett av problemen skulle kunna vara att du har en router i utrustningen från Bredbandsbolaget och sen kopplat in en till, det fungerar inte eftersom de flesta använder NAT. I så fall ska du inte ha en router utan just en Switch.

Samma gamla visa igen, DLink krånglar.

Jag har för länge sedan kastat ut allt vad dlink heter och rekommenderar alla kompisar med problem att göra likadant, dom fungerar helt enkelt inte som det är avsett.

Jag antar att din Netgear är en nätverksansluten lagringsenhet, du har inte sagt något om den.
Varför kopplar du inte in den i switchen precis som du gjorde i routern.
En switch är ju en kopplingspunkt precis som en router, fast routern delar ju dessutom tu en internetanslutning till alla anslutna

Satsa på tex Netgear i ditt nätverk istället.
Jag skulle rekommendera Netgear WNR3500 (695:- på netonnet) som är en router med många bra funktioner. Jag har aldrig haft något problem med Netgear men med dlink strulade det hela tiden med precis det du säger.

Lycka till med kopplandet.

RED.
Nu hade det tillkommit information såg jag.
Det kanske är så att din "switch" var för liten (alla portar var fulla) så du köpte en router för att få fler portar? Det ju switchen du ska byta, det finns bra 24portar under 1000-lappen.

Senast ändrad:
Innan du köper en ny router skulle jag vilja veta vilka lådor du har kopplat från inkommande kabel och frammåt.
Ett av problemen skulle kunna vara att du har en router i utrustningen från Bredbandsbolaget och sen kopplat in en till, det fungerar inte eftersom de flesta använder NAT. I så fall ska du inte ha en router utan just en Switch.

Jag har Ready/NAS NV+ som jag kopplar till DLink DIR100 och sedan har jag en Wireless VoIP Gateway som telefonen är kopplad till (som jag just nu inte har någon signal till).

När jag köpte Ready/NAS:en så kopplade jag in den i switchen som jag fick från Bredbandsbolaget men det fungerade inte. Då sa dom att jag måste ha en router så då köpte jag DLinken. Ibland fungerar det bra, NAS:en backupar och allt verkar bra. Men från och till så tappar jag kontakten med nätet. Just nu är det helt hopplöst! Tappar kontakten varannan minut! Så för tillfället har jag kopplat tillbaka switchen så nu funkar nätet perfekt men det betyder ju även att inte NAS:en funkar.

Är det så att jag måste köpa Bredbandsbolagets egen router för att det ska fungera? I sådana fall gör jag det, bara jag vet att det fungerar!

Tack för din hjälp!

//Bee

Jag har för länge sedan kastat ut allt vad dlink heter och rekommenderar alla kompisar med problem att göra likadant, dom fungerar helt enkelt inte som det är avsett.

Jag antar att din Netgear är en nätverksansluten lagringsenhet, du har inte sagt något om den.
Varför kopplar du inte in den i switchen precis som du gjorde i routern.
En switch är ju en kopplingspunkt precis som en router, fast routern delar ju dessutom tu en internetanslutning till alla anslutna

Satsa på tex Netgear i ditt nätverk istället.
Jag skulle rekommendera Netgear WNR3500 (695:- på netonnet) som är en router med många bra funktioner. Jag har aldrig haft något problem med Netgear men med dlink strulade det hela tiden med precis det du säger.

Lycka till med kopplandet.

RED.
Nu hade det tillkommit information såg jag.
Det kanske är så att din "switch" var för liten (alla portar var fulla) så du köpte en router för att få fler portar? Det ju switchen du ska byta, det finns bra 24portar under 1000-lappen.

Tack Man sa mig att det inte fungerar med en switch utan att jag måste ha en router. Jag testade först med switchen men då fungerade inte NAS:en. Switchen är en NetGear Fast Ethernel Switch SF 105.
Jag har inget nätverk.
//Bee

Tydligare förklaring:

Tappar hela tiden kontakten med nätet när jag har:
Kontakt i väggen kopplat till router DLink 100+, Ready/NAS och en Wireless VoIP Gateway kopplat till routern DLink 100+

Har bra kontakt med nätet men då fungerar inte NAS:en
Kontakt i väggen kopplat till switch NetGear Fast Ethernel Switch SF 105
Ready/NAS och en Wireless VoIP Gateway kopplat till switchen

Har Bredbandsbolaget både på telefon och internet. Har inget nätverk.

Vad är det för Wireless VoIP gateway du har?
Jag tror att det är en sån med inbyggd Router liknande den jag fått från annan operatör.
I så fall har vi en del intressanta grejer att pula med...

Det är bara att disabla routingfunktionerna så fungerar routern som en switch.

Jag har en linksys wrt610N som jag kör som router och en netgear 614 som används som switch dit jag kopplat två NAS enheter. Fungerar utan problem.

Linksys är för övrigt ett bra märke, Cisco under annat namn.

Är lite svårt att säga vad som är problemet med den aktuella dlinkroutern, vanligen brukar det funka utan så mycket konfigurationsjobb, men det kan kanske vara någon timer parameter som behöver justeras.

Tydligare förklaring:

Tappar hela tiden kontakten med nätet när jag har:
Kontakt i väggen kopplat till router DLink 100+, Ready/NAS och en Wireless VoIP Gateway kopplat till routern DLink 100+.

Kan vara ett double NAT problem dvs att du har två Router funktioner som båda använder NAT (Network Address Translation). Då behöver du om det går slå av Routerdelen i din Wireless gateway.

Har bra kontakt med nätet men då fungerar inte NAS:en
Kontakt i väggen kopplat till switch NetGear Fast Ethernel Switch SF 105
Ready/NAS och en Wireless VoIP Gateway kopplat till switchen

Har Bredbandsbolaget både på telefon och internet. Har inget nätverk.

Beror på att NAS sitter på fel sida av Routern i din Wireless Gateway.
Den här kopplingen skulle jag inte rekommendera eftersom din NAS då sitter direkt på nätet utan brandvägg.

Brukar inte Bredbandsbolaget göra så att dom lägger en NOD i det huset dom har sålt in sig i och helt enket ställer en switch i källarn och sedan drar ut STP till alla lägenheter.

Det är ju på detta sätt dom kan erbjuda 100Mbit, men 100Mbit är ju till "huset", är ni fler som surfar samtidigt delas ju hastigheten.

Jag har skaffat en NetGear för att lagra mina bilder och en dLink DIR100. Nu visar det sig att den routern är värdelös! Jag ramlar ut från internet hela tiden! Kan någon ge mig tips på en bra router som inte är superdyr men samtidigt pålitlig.

Jag har nu kopplat bort dLinken och gått tillbaka till switchen men så kan jag ju inte ha det eftersom jag då inte kan använda NetGearen.

Jag kanske ska tillägga att jag aldrig har eller haft problem med uppkopplingen när jag har switchen utan det är bara när jag kopplar in dLinken som jag får problemet med att ramla ut.

Tack på förhand!
Bee

Om jag förstår rätt så körde du tidigare utan router, dvs switchen direkt kopplad till bredbandsuttaget och datorn kopplad till switchen. Det borde betyda att du är helt öppen mot Internet vilket inte är bra. Men jag kanske missuppfattar?

Det finns ingen anledning att tro att det är dina prylar det är fel på - jag tycker det låter som det är helt fel konfigurerat. Om du har NASen på ena sidan av brandväggen och datorn på den andra så är det inte så konstigt att du inte kommer åt den.

Det du borde ha är väl att bBredbandsuttgatet är kopplat till routerns WAN port. Sedan skall NAS och dator kopplas till routerns LAN-portar.

Mvh
Anders

Om jag förstår rätt så körde du tidigare utan router, dvs switchen direkt kopplad till bredbandsuttaget och datorn kopplad till switchen. Det borde betyda att du är helt öppen mot Internet vilket inte är bra. Men jag kanske missuppfattar?

Det finns ingen anledning att tro att det är dina prylar det är fel på - jag tycker det låter som det är helt fel konfigurerat. Om du har NASen på ena sidan av brandväggen och datorn på den andra så är det inte så konstigt att du inte kommer åt den.

Det du borde ha är väl att bBredbandsuttgatet är kopplat till routerns WAN port. Sedan skall NAS och dator kopplas till routerns LAN-portar.

Mvh
Anders

Tack Anders, det är så jag har haft det kopplat, bredbandsuttaget till WAN, NAS och dator till LAN. Men jag ramlar hela tiden ut, ca varannan minut. Så jag undrar om det ändå inte är en opålitlig router. kanske ska köpa en lite "dyrare"

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto