Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rosa blixt i Aftonbladet, bara klippt högdager?

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterWem

Aktiv medlem
"Jag tog en bild på en rosa blixt och det var ju lite häftigt. Det var ingen skit på kameralinsen, den var definitivt rosa."


Är det bara vitbalansering som gått fel p.g.a. klippt högdager?
 
Själva blixten har med allra största säkerhet varit lika vit som alltid. Vad som händer runtomkring blixten (alltså det som syns på bilden), är inte samma sak.
 
Skulle tro att det är partiklar i luften, fukt eller föroreningar som färgar, såsom man ser i soluppgång eller solnedgång. Hur närmare marken desto mer nyanser
 
Skulle tro att det är partiklar i luften, fukt eller föroreningar som färgar, såsom man ser i soluppgång eller solnedgång. Hur närmare marken desto mer nyanser
Hittat någon liknande bild på en blixt? Jag använde sökorden thunder pink lightning och hittade inga som liknar bildexemplet.

Däremot kan jag skapa hur många exempel som helst själv genom att klippa högdagern och vitbalansera efteråt men utan att rekonstruera.

Det är en mobiltelefon som använts i fallet i artikeln. Kanske en seriebildstagning för nattfoto eller HDR-funktion som gått snett p.g.a. blixtens korta tid.
 
Kommer inte i närheten. I Aftonbladet är ju även högdagern mättad av magenta.
På bilden i Aftonbladet är området som är kraftig magentafärgat avgränsat, men betydligt större än utbredningen brukar vara av en blixt. Därför lutar jag också åt klippt högdager, men tvärsäkerheten lämnar jag bakom mig.

Det vore intressant att få se råfilen. :)
 
Såg något stort rosa på himeln när jag var på semester norrut för herrans många år sedan. Lyckades fånga det på bild och det var definitivt rosa, inget skräp på sensorn eller linsen ;)

Nej skämt åsido så är det garanterat klippta högdager och vitbalansering som du skriver Peter. Var jättevanligt på tidiga digitala kameror, speciellt på mobiler. Händer på vissa enklare billigare mobiler än idag.
 

Bilagor

  • Klimpfjäll 002.jpg
    Klimpfjäll 002.jpg
    16.6 KB · Visningar: 47
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.