Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rosa bilden blev röd när jag la på Hahnemuehle's icc profil!

Produkter
(logga in för att koppla)

Skrotis

Aktiv medlem
Hejsan!

Ännu en förvirrande överraskning har korsat min väg i att försöka trycka min konst. (Har en epson 3800) den här gången var det så att jag provade trycka på ett bestruket Hahnemuehle papper med tillhörande icc profil, men den rosa blomman blev RÖD, när jag la till profilen och även i tryck. Använde "no color adjustment"..

Jag testade att tilldela profilen både i GIMP (nej jag har inte Photoshop och är väl den enda i Sverige som inte har det) och genom förhandsgranskning i mac:en och båda blev falu-röda.


/Karolina
 
Lägger du till profilen på rätt ställe? Vill på något sätt idiotförklara dig ;o) men bara för att vara på den säkra sidan. Du ska inte tilldela bildfilen den profilen utan välja att använda den först vid utskrift (blev lite osäker eftersom du sa att det blev falurött både när du lade till den och i tryck). Sen är väl iof just röda toner något som kan skapa lite problem om jag inte minns fel. Har själv ganska goda erfarenheter av Hahnemühles papper och profiler och även Stefan har nog någon gång tyckt att dom är rätt ok (rätta mig gärna om jag har fel).

Hur var färgerna annars överlag, drog resten av bilden åt något speciellt håll?

/Micke
 
Haha, nä men gör det :D Det är nog en påtryckande impuls som inte saknar grund här ;)

*kan man lägga den på fler ställen?!* Du menar inbäddad i själva filen eller tilldelad?

Ok, först la jag den som inbeded i själva filen och det blev rött (via GIMP) sen gjorde jag det innan utskrift som tilldela profil via Förhandsvisning (har mac) och det blev rött igen.

Ja, hela bilden är målad i rosa. Just rosa färgen är nu en färg som läggs till i min lista över "färger som krånglar". Tidigare har det varit olika nyanser av turkost som blivit blått vid plåtning, skanning och tryck.


mvh
Karolina
 
Profilen skall användas vid proofing, vet inte hur detta fungerar i gimp, men i PS är det View>Proof Setup>Custom.

Där väljer jag den profil jag ska skriva ut med, på min Epson 3800. Sen växlar jag mellan bildskärmsprofilen och skrivarprofilen, för att simulera skillnaden mellan skärm och utskrift. För att överhuvudtaget ha användning för en dyr skrivare så måste hela flödet vara kalibrerat/profilerat. Det går inte att sitta vid en okalibrerad/oprofilerad skärm och tro att man ska få ut vad man ser på skärmen. Spelar ingen roll hur bra profiler man har till pappret om man inte har koll på sin skärm.

Själv använder jag Ilfords Galeri SPP och Gold Fibre Silk och får väldigt bra resultat som överensstämmer med skärmen bra (när jag proofar). Jag kör med en hårdvarukalibrerad NEC 2690.
 
Tack för helt ny information för mig :O

Jag har beställt en customized skannerprofil för akvarellmålningar, är det inte bara att använda den då, sen när den är färdig?

Jag kalibrerade först skärmen med det program som finns för mac, sen bytte jag till sRGB eftersom skannern och skrivaren har det.


mvh
/Karolina
 
Kompletterar med lite info (eftersom jag är lika pedagogisk som ett kylskåp). Du ska naturligtvis även använda profilen vid utskrift, men du skall alltså inte tilldela den till bilden, utan i utskriftsinställningarna ange den profil du vill skriva ut med. Sedan måste man komma ihåg att se till att skrivaren inte sköter färghanteringen i dialogrutan.

I PS fall:
 
Tack för helt ny information för mig :O

Jag har beställt en customized skannerprofil för akvarellmålningar, är det inte bara att använda den då, sen när den är färdig?

Jag kalibrerade först skärmen med det program som finns för mac, sen bytte jag till sRGB eftersom skannern och skrivaren har det.


mvh
/Karolina

Hej Karolina,

Du behöver en profil för din skanner, en för din skärm och en för din skrivare. En profil är en beskrivning av vilka färgegenskaper som respektive enhet har, så man använder den när man ska anpassa färgerna från skannern till skärmen, från skärmen till skrivaren och så vidare. Och du ska inte tilldela en profil, utan konvertera från en profil till en annan.

Stefan
 
Åh hej Stefan! Vilken tur att du kom :)

Ja det låter ju logiskt. Men jag kan dra mig till minnes att vi har pratat om detta och att jag inte behövde någon skrivarprofil utan det räckte med den profil som kommer med pappret, tex hahnemulle, korrekt?


Du ska få en tapperhetsmedalj av mig när vi är färdiga med detta. Förstår plötsligt hur min mamma som är revisor har det med sina sifferblinda kunder :D :D

Ska läsa så mycket jag orkar av dokumentet du rekommenderade i kväll.

Better start now..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.