Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

rosa band på fotot

Produkter
(logga in för att koppla)

dunderhake

Aktiv medlem
dök upp en bild med ett band rakt över, kameran är en D200 med ett nytt sandisk extreme 3 kort på 8 gig.

snälla säg att det är kortet som strular!

Bilagor

• tackort_4142.jpg
    tackort_4142.jpg
    80 KB · Visningar: 528
Det är med största sannolikhet kortet som strular. Sök på Rosa band här på forumet...

hahahaha!
ja är det pride vecka så förtsår jag:)

fick lite panik när det dök upp, ska fota bröllop och skulle vara trist att behöva köpa ny kamera.

sökte lite på rosa men hittade inte så mycket.

ja så går det när man handlar begagnat!
får väl köpa nytt istället.

ska testa det lite idag så får jag se.

tack för hjälpen folks!

nu har jag forskat lite, tog nya bilder och när jag fört över dom till datorn så är två skadade av 64 st.

MEN!
jag konverterar till dng via bridge när jag för över bilderna.
då jag för över utan konvertering så blir bilderna bra(råformat).

någon som varit med om något liknande?

Är bilden med bandet tagen i RAW eller JPEG? JPEG är lite känsligare för felskrivningar eftersom en bit kan påverka färgen i många pixlar. RAW borde inte vara lika känsligt för punktvisa felskrivningar eftersom en bit enbart beskriver en enda pixel.

Tyvärr, det är kameran.
Känner till det från en kompis, men då var hela bilden rosa. Dyker upp spontant oberoende vad för sorts kort som används.

Det går att leva med.
lm

Föreslår att du provar med att formatera kortet i kameran. Egentligen skall man alltid formatera kortet i kameran som man skall använda. Inte i datorn eller annan kamera.
Att bara radera bilderna på kortet är inte lika tillförlitligt.
Jag hade för ett par dagar sedan själv problem med ett kort som var formaterat i en Canon 1DMKIIN och som jag stoppade i en Canon 5D.
När jag skulle läsa ut bilderna hittade EOS Utlity inga bilder.
Däremot gick det bra sedan med en kortläsare.
På sajter som Luminous Landscape och Outback photo brukar det alltid rekommenderas att formatera korten i kameran innan man börjar fota.
Det hör till ett bra arbetsflöde.
Annars kan denna typen av udda fel uppstå.
Nu kanske det inte är så i ditt fall men det är värt ett försök.

jag formaterar alltid i kameran så det är det inte.
fotar enbart i raw!

har köpt nya kort och slängt det som strulade.
har inte sett några fler band.

ingen som har haft problem med konvertering till dng?

jag formaterar alltid i kameran så det är det inte.
fotar enbart i raw!

har köpt nya kort och slängt det som strulade.
har inte sett några fler band.

ingen som har haft problem med konvertering till dng?

Kanske OT men raderar man i kameran = nollställning av räkneverk
raderar man i datorn = du behåller räkneverket.

Annars heter alla dina bilder från 2009 _MG_001, _MG_002, för j****a kul rent ut sagt.
Tack för det Canon_INTE

Det går ju att välja i kameran om du vill nollställa räkneverket efter radering eller inte!

Så det finns ingen ursäkt för att inte formatera kortet i kameran, vilket är klart att rekommendera.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto