Annons

Rondane nationalpark

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
Någon som varit där?
Är riktigt sugen på att dra dit och fota när man ser bilder därifrån.

Hur lättillgängligt är det ? Är det massa massa vandring eller kan man bara ta bilen dit och sen hitta massa att fota runt bilen ?

Antar att hösten är bäst men hur är det att dra dit nu i vinter?

Bor precis vid norska gränsen vid e-18 så jag har ca 40 mil dit bara.

Hur är det med boende? Kan man hitta boende i närheten? Gärna billigt :)

Många frågor men jag är tacksam för svar :)

Rondane

Hej.
Åkte till Rondane i september på fotoresa. Ett omväxlande område och vissa delar är väldigt lättillgängliga. Men att tänka på är att du kan köra bil fram till de fjällstationer som ligger på kanten av nationalparken, oftast via en bomväg kom kostar lite pengar. Dock är dom stationerna som ligger inne i parken stängda för trafik så dom sista kilometrarna får man ta sig till fots, eller på vissa ställen hyra cykel sommartid.
Kolla in hemsidan för Rondane så hittar du boenden tex vid Putten seter eller på stationerna.

Vet inte vilka stationer som håller vinteröppet. Ett antal stationer stängde tillfälligt i slutet av september.

/Peter

Tack för det.
Pratade med en på jobbet som är norsk. Hon sa att det finns massor hotell runt omkring parken, och därifrån går det massa slingor och så. Det verkar ju perfekt. Dessutom kan man säga till när man beräknar att komma tillbaka till hotellet. Då vet dom om man försvinner eller så och kan leta efter en.. Dom kanske är vana att folk går bort sig i fjällen :)

Funderar dock på att vänta till våren ändå då många vägar är stängda och jag har ingen större lust att gå omkring i djup snö en hel dag .

Sitter fortfarande och tänker på Ronden och kommer ev göra en tur dit nu i sommar istället. Någon som vet om man får tälta där?
Har inte riktigt förstått hur det är upplagt där, är det typ som söderåsens nationalpark med vandringsleder och organiserat eller är det en oändligt stort område och rena vildmarken typ? Så man måste ha med sig mat,kläder, tält och liknande saker för hela perioden?

Jag åker ensam och är ingen van vildmarksperson och känner mig rätt osäker att bara bege mig ut i vildmarken på det sättet.

Jag gillar mer upplägget att ta korta turer (halvdag) från bostället (tältstället) och sen inte helt öde liksom.

Tusen tack Björn :)
Underbara bilder i den videon. Blir ju inte mindre sugen på att besöka platsen. Att man kan bo 35-40 mil ifrån en sådan fin plats och aldrig besökt stället . Det är konstigt :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar