Annons

Rolliecord hjälp!ljusmätning!

Produkter
(logga in för att koppla)

chaly

Aktiv medlem
Jag har köpt en rolliecord IV, som jag ska testa att fota lite med. Men den har ju ingen ljusmätning! men kan man mäta ljuset med ett annat hus jag har en Nikon f100 och en fg20 och en digital d50. vilken skulle vara bäst? isf? och hur går jag tillväga, är det något man ska tänka på ? mvh Josef

Det går utmärkt. Ställ in samma känslighet på kameran som du har på filmen så är det inget som skiljer kameran mot en vanlig lös ljusmätare förutom vikten och att kameran har fler funktioner att välja på.

Du kan ju köra i t ex a-läget så du får en kontinuerlig mätning och sen svepa över motivet med spotmätning om du är lagd åt det hållet. Eller använda matrismätning om du föredrar det. Principen är ju densamma, du för bara över bländare och slutartid till rollein.

Sen när du har framkallat den första rullen kan det vara smart att kontrollera resultatet noga. Om rutorna tenderar att vara konsekvent under- eller överexponerade justerar du bara ISO-inställningen på mätkameran till nästa gång.

Jag skulle ta F100 alla gånger eftersom jag tillhör spotmätarlägret. Men om du använder matrismätning så skulle jag inte bli förvånad om D50 faktiskt ger ett intelligentare resultat.

Jag har köpt en rolliecord IV, som jag ska testa att fota lite med. Men den har ju ingen ljusmätning! men kan man mäta ljuset med ett annat hus jag har en Nikon f100 och en fg20 och en digital d50. vilken skulle vara bäst? isf? och hur går jag tillväga, är det något man ska tänka på ? mvh Josef

Med D50 kan du även ta testbilder och se direkt hur ljuset blir.

Ja vad bra!

Tack ska ni ha för de snabba svaren! då ska jag testa detta halva rullen f100 & halva d50. Ska bli otroligt kul. Har ej egna framkallningsgrejer kommer att framkalla på crimson. Vad tycker ni är lagom storlek på kopierna när ni beställer/framkallar? & är det någon som har erfarenhet om crimson vad det kostar för en rulle med 12kopior? jag ser bara att framkallning ca55kr påsidan. Mvh Josef

Jag vet inte med Crimson, men allt annat än 10x10cm för varje bild blir rejält mycket dyrare iaf hos fujistället där jag lämnar in. Ring Crimson, jag använder dom för mina digitalbilder och har aldrig varit missnöjd.

Hej!
Alltid lika kul att se att det finns en och annan som gillar Rollei. Jag skickar alla mina 120 filmer till Klarinders i Hörby. Strålande resultat, så mitt tips är att du kollar med dem angående kopiestorlek. Jag har för mig att jag brukar på 12 x 12 på & x 6 negg och lite mindre på 6 x 7 av någon märklig anledning.

Lycka till och njut nu riktigt av en sådan fantastiska kamera.

Ja det ska jag absolut göra!Det är en helt annan kännsla i en sån här kamera. När jag kollade ner i sökarshaktet blev jag riktigt imponerad,nästan lite magiskt, Vet ni ca pris på framkallning + kopior i standard storlek? tack för tipset ska kolla hos Klarinders med. MvH JoseF

Hej Josef!

Jag kollade på Klarinders hemsida men jag hittade inget pris. Jag har för mig att det brukar gå loss på knappt 200:- om man räknar in frakten, för att få en rulle framkallad och kopierad. Men ta och ring dem och kolla priset. Nu kör du 6 x 6 så då ska det inte vara något problem där, annars har jag fått reda på att de har bytt maskin och har nu svårt för att köra 6 x7 i den vanliga analoga processen men 6 x 6 funkar fint och du kommer att få bra framkallad och varsamt hanterad. De större kopior som jag har beställt därifrån har alltid hållt en lysande kvalitet och har varit värda varenda krona så det kan vara värt att testa när du får till en bild som du gillar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar