Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rolleiflex

Produkter
(logga in för att koppla)

Obsine

Ny medlem
Hej!

Jag går igenom saker jag ärvt av min far och jag hittade en gammal kamera men det verkar finnas en massa modeller av Rolleiflex och för mig ser alla likadana ut så det blir lite svårt att söka info om ett värde. En kille på nätet som såg den och erbjöd mig 2500:- för den. Är detta ett rimligt pris?

Skulle bli väldigt glad om någon av er som kan detta ville hjälpa mig. Tack på förhand.

z6fHU3e.jpg

ZMfOJ7I.jpg

gYNbnno.jpg

VyOGyWv.jpg

Z3jbdKK.jpg

wPk9tKS.jpg

w0Zl4pX.jpg

1r1S8aR.jpg

wj95bGq.jpg

ZUBt92O.jpg

oXCiuHc.jpg

Vzaoq1J.jpg

AxJX3l5.jpg

Senast ändrad:
Priset är rimligt. Kameran kan eventuellt behöva rengöring och service.
Det är en vanlig modell med objektivet Xenar 3.5/75mm.
Priserna brukar variera en del mest pga. skicket och funktionen.
Angående tillbehören och väskan vet jag inte hur det påverkar priset, men det blir ju inte lägre i alla fall.
Dessa kameror kommer aldrig att förlora i värde, snarare bli mer eftertraktade.

Enligt serienumret på bild 5 är det en 3,5 B (även MX-EVS typ 2) från mitten av 1950-talet. Fungerar den som den ska, så är det en utmärkt kamera med ett förstklassigt objektiv, står sig utmärkt även i dag och håller säkert en livstid till, med rätt vård.

När det var full rusch i fabriken under 50-talet så rådde det ibland brist på delar.
Man fick blanda lite och plåten med serienumret kunde hamna så att det inte säger något om tillverkningsåret eller modell. Så i enstaka fall kan det vara svårt att datera kameran.

Denna site ger bra info om Rolleiflex och Rolleicord:

Modell K4B serienummer:
1.428.001 - 1.739.999

Tack så mycket för er vänlighet. Han som ville köpa den ångrade sig. Är det Tradera som är bästa plattformen att sälja denna på eller här? Man kanske man inte ens får sälja på detta forum?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar