Annons

Rolleiflex T

Produkter
(logga in för att koppla)

gerhard

Aktiv medlem
Jag har en Rolleiflex T (type 1) hemma till låns. Ska undersöka lite för en bekants räkning.
Den är med Carl Zeiss Tessar 75mm/3,5, serienr. 2125532 från 1961-62 någonstans.
Finns det någon här som har en aning om vad en sådan kan ha för värde. Har sett något auktionspris på ca 3000kr, är det mycket?
Den ser mycket fin och välvårdad ut, men jag vet inget om mekaniken.

Har även en Edixa-mat reflex mod C-L. Är det någon som vet någonting om den?

Mvh
Gerhard

Rolleiflex är kända för sin fina kvalité som jag även personligen kan intyga. Beträffande Edixa är det motsatsen som gäller. Den lever inte upp till begreppet tysk kvalité, om man säjer så.
Edixa såldes i stora mängder på 50 och 60 talen till lågt pris, men kamerorna fungerar inte alltid så bra. Men eftersom optiken har 42 mm skruvgänga kan den ha ett visst bruksvärde. Krånglar huset - skaffa ett japanskt hus med samma gänga, t ex Pentax.
Vilken optik har du till din Edixa? Eftersom optiken köptes in från olika tillverkare så finns det både bättre och sämre optik till den.

Tack för era svar.
Jag ska nog testa Rolleiflexen, kan ju vara kul att prova.

Om vi då tar Edixan så är det Edixa-Xenar 1:2,8/50 Schneider-Kreuznach på kameran. Killen som äger dem har fler objektiv till den, men jag vet inte vad det är för några.
Kameran är från ca 1961-62

Mvh
Gerhard

Schneider-optiken tillhörde den bättre optik som fanns till Edixan. Xenar är en fyrlinsig optik, en "Tessar-kopia" som kunde börja tillverkas när Zeiss patent löpt ut. Det är för övrigt den konstruktionen som används på Rolleflexens lillebror, Rolleicord. I en marknadsöversikt i Foto 5/64 finns Edixa med. Reflexen med tider till 1/1000 del och Kadett med tider till 1/500 del.

Tack igen, Urban du verkar mycket kunnig på gamla kameror.

Har du lite kuriosa om Rolleiflex T också, det är väl den jag är mest intresserad av. Ska testa den med lite svartvitt framöver.

Edixan är väl mest en samlingskamera att ha i bokhyllan. Den är ju ganska fin att titta på i alla fall:)

Mvh
Gerhard

Kuriosa om Rolleiflex? Skämtar du? Kameran är ju kult! Kameran kom ju redan på 20-talet och har älskats av många under åren.

Själv gjorde jag skolfotokataloger med en Rolleflex T i mitten av 80 talet (!). Det var firmans kamera(!). Färg tog jag med den förhållandevis moderna Mamiya 645. Svartvitt med Rolleiflex.

Söker du på Edixa är det tveksamt om du hittar något. Men det finns massor på webben för Rollei-entusiasten.

Jo, jag känner till Rolleiflex kameror. Men jag vet inte så mycket om dem, vad man bör kolla extra noga på. Jag sa direkt till killen som äger den att jag är intresserad av denna kamera. Har kollat en hel del på nätet om kameran, och det finns ju en hel del där.

Edixan är jag inte så speciellt intresserad av mer än som samlingspryl möjligtvis.

Mvh
Gerhard

gerhard skrev:
Jo, jag känner till Rolleiflex kameror. Men jag vet inte så mycket om dem, vad man bör kolla extra noga på.

Främst att slutartiderna fungerar, och att skärpan ligger rätt.

Rolleiflex T har plastremsor med slutartiderna och bländarsiffrorna tryckta på, och de är en av kamerans svagheter. De har torkat och gått av i en del kameror. Så kolla att skalorna hänger med när du testar tiderna och bländarna.

Rolleiflex T är en mycket bra kamera, och Tessar-optiken förbättrades just när kameran kom i produktion. Tessar kan inte bli bättre än så här.

Kameran kunde köpas med eller utan inbyggd ljusmätare, och det är inte säkert att den fungerar som den skall idag. Men de flesta mäter ändå med en lös ljusmätare, så det är inget problem.

Min blygsamma samling rolleikameror:

Bilagor

• cams6.jpg
    cams6.jpg
    38.1 KB · Visningar: 1,402
Här finns det grabbar som kan, och det är kul att veta när man inte vet själv:)

Denna kamera har inbyggd ljusmätare tror jag, den sitter på ratten man ställer skärpan med. Men jag har inte förstått mig på hur den ska fungera. Remsorna med tider och bländare fungerar eller hänger åtminstone med när man drar i spaken.
Ska skaffa film och testa kameran till helgen, ska bli intressant.

Och din samling är väl inte direkt blygsam:)

Tack för alla svar.

/Gerhard

Ljusmätaren använder exponeringsvärdesystemet (EV). Det var länge sedan jag hade en Rolleiflex med denna typ av mätare, men principen är i alla fall att man vrider ringen på mätaren tills följevisaren stämmer med mätarvisaren. Då avläser man EV-numret i ett av mätarens fönster och ställer in tid och bländare så att det stämmer med EV-numret i skalan bredvid tid/bländarfönstret.

T.ex. EV12 = 1/60-f:8 eller 1/125-f:5,6 eller andra kombinationer som ger samma exponering.

Jag har bara ljusmätare på mina F-modeller, och där är bländar- och slutarrattarna kopplade till mätaren, så det förenklar en del.

Jag har en fråga till. Under namnet Rolleiflex sitter det en rad med små "plastkulor". Det finns även med en liten diffusor som man kan sätta över där. Vad är det för något?

Sedan är det ett näst intill intakt läderfodral till, det är bara remmen som har gått av vid fästet. Sådana grejor får man inte med kamerorna idag:)

Mvh
Gerhad

Det är selencellen till ljusmätaren. Diffusorn använder du för att mäta infallande ljus.

gerhard skrev:
Jag har en fråga till. Under namnet Rolleiflex sitter det en rad med små "plastkulor". Det finns även med en liten diffusor som man kan sätta över där. Vad är det för något?

Utvecklar bara lite vad Urban skrev: De små rundande formerna på ljusinsläppet för ljusmätaren är för att anpassa vinkeln på det ljus som faller in på selencellen där bakom.

Sedan är det ett näst intill intakt läderfodral till, det är bara remmen som har gått av vid fästet. Sådana grejor får man inte med kamerorna idag:)

Är det orignalväskan, så är remmen löstagbar. Krokodilkäftar som man klämmer ihop för att ta lös den, och bara att trycka in i fästet på väskan eller kameran så låser den sig automatiskt.

Rolleiremmarna med krokodilkäftar är dyra. De brukar säljas för runt 400 kr på t.ex. eBay. Nya är förstås dyrare. Så om remmen gått av så bör man låta t.ex. en skomakare laga den.

Bara läderväskan till de nuvarande tvåögda Rolleiflexerna kostar runt 3000 kr. :)

Jag har nu köpt både Rolleiflexen och Edixan. Har nog gjort ett fynd nästan inga pengar för allt tillsammans. Ska bli kul att testa mellanformat.
Lägger med en bild på Rolleiflexen.

/Gerhard

Bilagor

• rollei1.jpg
    rollei1.jpg
    57.8 KB · Visningar: 226
Ja den är fin, förutom det på bilden så är det ett motljusskydd i ett litet läderfodral. Dessutom två ramar för 4x4 och 4x5,5 plus en tunn avmaskningsram. 1000kr för rubbet plus en bild från en kommande utställning:)
Funderar på att ta bort läderremmen och byta ut den mot en ny rem av något slag. den gamla är för torr och går lätt av.

/Gerhard

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar