Fel. Alla tvåögda Rolleis är samlarkameror. Däremot behöver inte samlarföremål vara speciellt dyra. En Rolleicord V brukar gå för 800 - 1500 kr beroende på skicket. Jag har samlat Rolleis och kunskap om dem i tjugo år.
Vad som avgör om något är attraktivt för samlare brukar vara att det är något "speciellt" med prylen. Det behöver inte betyda att den är tekniskt fulländad eller vacker (även om en del gillar att samla på sådant också). Åldern har inte heller avgörande betydelse. De Rolleiflexer som tillverkas idag går nästan bara till rika samlare.
Det är fel att tala om samlaraktigt värde. Samlarvärde är en sak, och det behöver inte vara ekonomiskt. En samlare kan ju vara glad över att priserna är låga för det man gillar att köpa. Samlar man enbart för ekonomisk vinning kan man tala om investeringar istället, och då blir det bara tråkigt (i mina ögon). Jag tycker att det är roligt att både samla och använda.
Det är sant att tillgången påverkar värdet, och det återspeglas också hos vissa rolleimodeller, men det är inte alls säkert att priserna kommer att gå upp så förfärligt mycket om några decennier. Dels skall kamerorna fungera, och tillgången på reservdelar sjunker, och dels vet vi inte hur tillgången på film kommer att se ut i framtiden. Även om man bara samlar på en viss typ av kameror så är det ett stort plus att man kan använda dem.