Annons

Rolleiflex - ny mattskiva

Produkter
(logga in för att koppla)
OK. Ja, då kanske det inte är någon poäng med ett byte. Du skrev att maxwel var din favorit, är skillnaden stor mellan en maxwell och en sådan från ebay?
 
Per, testa först att få tag på en Rolleigrid. Då får du en ljusare sökarbild, men behåller samtidigt den mycket skarpa mattskivan under den.

En Rolleigrid kan du hitta billigt. Du slipper problemen med att hitta skärpan, som så många plastmattskivor har, och du behöver inte heller oroa dig för tjocklekar som kan kräva omjustering av sökaroptiken.

Du sparar alltså mycket genom att köpa en Rolleigrid, och ifall du inte skulle gilla den så är det bara att sälja den vidare. Det är sällan svårt att sälja rolleiprylar. :)
 
Daniel, din teori stämmer nog.

Jag testade att hålla en kamera för plåtar med slutaren öppen, och riktad mot en jämnt belyst vägg. Det syns helt klart att det blir en cirkel i mitten på mattskivan där ljuset faller rakt på.

Riktar jag sedan kameran in mot det möblerade rummet så syns inte cirkeln, utan istället blir det bara mörkare i hörnen.

Stryker man in den matta sidan påmattskivan med olja, så fyller oljan upp fördjupningarna mellan "kornen" på mattskivan, och den blir ljusare. (ingen bra lösning på problemet, men i alla fall ett faktum ;-)
 
Jag fattar inte hur en rolleigrid funkar riktigt. Hur kan någonting som sitter ovanpå mattskivan göra det hela ljusare? Alltså, om mattskivan bara släpper igenom en viss mängd ljus så kan väl inte detta förändras av att sätta ytterligare en grej ovanpå?

Hur tjock är den förresten? Har du en själv?
 
Goupil skrev:
Jag fattar inte hur en rolleigrid funkar riktigt. Hur kan någonting som sitter ovanpå mattskivan göra det hela ljusare? Alltså, om mattskivan bara släpper igenom en viss mängd ljus så kan väl inte detta förändras av att sätta ytterligare en grej ovanpå?

Vad jag förstår, så gör det något liknande som fresnel. Den vinklar ljuset tillbaka till mitten och därmed skapar den en jämnare ljusfördelning över hela ytan.

Jag har aldrig sett eller använt en, men det är något sådant som berättades för mig när jag ställde liknande frågor som du gör nu.
 
Goupil skrev:
OK. Ja, då kanske det inte är någon poäng med ett byte. Du skrev att maxwel var din favorit, är skillnaden stor mellan en maxwell och en sådan från ebay?

Svårt att jämföra eftersom jag har en Maxwell på en Rolleicord (som ÄR mycket mörkt, mycket mörkt) och den andra på en Rolleiflex (med f2.8). Maxwell är ljusare, det är det. Den gjorde en stor skillnad. Jag kan inte säga samma sak för den andra. Däremot är 2.8 ljusare än 3.5 redan från början.

Men där _är_ kinkigare att fokusera. Men fresnel och plast så ser hela bilden ut som den är ganska klar ändå, fastän den inte är det. Med ground-glass så ser man hur bilden klarnar i ett visst läge och sedan blir oskarp när man justerar lite för mycket eller för lite. Så en ljusare bild blir inte nödvändigtvis lättare att få skarp. Kan vara svårare. Jag skulle tro att en Rolleigrid (om du kan hitta en ... de lär dyka upp på eBay) är en bra mellanting.
 
Goupil skrev:
Jag fattar inte hur en rolleigrid funkar riktigt. Hur kan någonting som sitter ovanpå mattskivan göra det hela ljusare? Alltså, om mattskivan bara släpper igenom en viss mängd ljus så kan väl inte detta förändras av att sätta ytterligare en grej ovanpå?

Hur tjock är den förresten? Har du en själv?

Rolleigrid är en tunn fresnellins-skiva. Det är samma princip som maxwell-mattskivorna m.fl. som också har fresnellins.

De släpper inte igenom mer ljus, utan det är fresnellinsen som koncentrerar ljuset mot ditt öga.

Som du ser på bilden här, så motsvarar fresnellinsen en plankonvex förstoringslins.

http://phatnav.com/wiki/images/1/10/Fresnellens1.png

Jag har haft en Rolleiflex med Rolleigrid. Jag trodde först att det var en modernare mattskiva eftersom den var mycket ljus ända ut i hörnen.
 
Ja, se på tusan. Ljusstarkt nog att handhålla såväl kamera som lins i inomhusbelysning. Fast min Yashicamatfresnel ser ut som om den kanske skulle tjäna på lite nedbländning.

Det är en bokhylla och det grå är ett sexpack gepe-lådor. Om nu någon inte såg det :)
 

Bilagor

  • fresnel.jpg
    fresnel.jpg
    3.8 KB · Visningar: 154
jimh skrev:
Ja, se på tusan. Ljusstarkt nog att handhålla såväl kamera som lins i inomhusbelysning. Fast min Yashicamatfresnel ser ut som om den kanske skulle tjäna på lite nedbländning.

Det är en bokhylla och det grå är ett sexpack gepe-lådor. Om nu någon inte såg det :)

Men din fresnellins har väl en matt motsida? Med en klar fresnellins borde bilden bli skarpare. Om jag håller en sådan ovanför ett vitt papper och fokuserar genom att öka/minska avståndet, så kan jag läsa vad det står på glödlampan i taket på bilden som projiceras på papperet.
 
Goupil skrev:
...en jävligt ljusstark glugg då. Ca 1-2 f-stopp mer än den faktiska maxbländaren...

Nej. En fresnellins mäts i dioptrier, och fungerar precis som vanliga linser. Skillnaden mellan dem är att fresneln kan göras platt, medan vanliga linser är kupade.

Fresnellinsen består av massor av små ringar, som du nog vet. Det är precis som att i varje ring så börjar en kupad lins att byggas upp, men avslutas redan efter någon hundradels milimeter.

Varje ring är alltså som de yttersta kanterna på en kupad lins.

Har man en fresnellins som objektiv, så tjänar man inget på att blända ned. Det enda som händer är att den projicerade bilden blir mörkare.
 
J. Patric skrev:
Men din fresnellins har väl en matt motsida? Med en klar fresnellins borde bilden bli skarpare.
Nej, den är klar. Däremot saknar den fresnelmönster i en ring i mitten vilket torde vara den viktigaste platsen om man vill använda den som objektiv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.