Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rolleiflex - ny mattskiva

Produkter
(logga in för att koppla)

Goupil

Aktiv medlem
Jag skaffade en Rolleiflex 2,8C för ett tag sedan och har nu kört ett antal rullar genom den. Nu funderar jag på att byta ut mattskivan, inte för att den är oskarp utan för att den är väldigt mörk i hörnen. Så mörk att man i vissa situationer inte kan se vad som kommer med och inte.

Jag har sökt här i forumet och funnat att detta ämne dryftats några gånger, men jag har fortfarande ett par frågor:

1. Jag har inte lust att byta mattskiva om skillnaden ändå är marginell, och kanske på bekostnad av något annat. Hur stor är skillnaden?

2. Det finns som jag har förstått det ett antal olika fabrikat. Bland annat har jag stött på dessa: Maxwell precision optics, och http://www.intenscreen.com/products_medium-format_rolleiflex.htm. Någon som har erfarenhet av dessa? Finns det andra? Vilket fabrikat är "bäst"? Fördelar/nackdelar med olika varianter, exv. med eller utan rutnät, prisma etc?

3. Montering. Vissa anser att detta skall skötas av en servicetekniker och vissa anser att det sköter man bäst själv. Någon som har gjort det själv och vet vad för problem man kan stöta på? Anser att jag är hyggligt händig, men vill inte ge mig in på något idiotsvårt.

Har för mig att Patric Dahlén är ganska styv på sånt här, eller om någon annan erfarenheter kring detta?
 
Om mattskivan är mörk i hörnen och ljusare i mitten är det kanske mera troligt att optiken du ser genom har vignettering och då blir hörnen mörka även när du monterat in en ny mattskiva. Sökaroptiken blir inte bättre för att mattskivan byts.
 
Sökarbilden är som ljusast i mitten, och något mörkare ju längre ut mot kanterna man kommer, och alltså rör det sig om ett slags vinjettering, dock formulerade jag mig kanske lite klumpigt - det är inte bara de yttersta hörnen som är drabbade utan jag upplever hela mattskivan som ganska mörk. Jag begriper också att sökaroptiken inte blir bättre för att man byter mattskiva, dock har det talats ganska mycket om byte av mattskiva på rolleiflexkameror och jag förutsätter att detta ändå emmanerar ur folks erfarenhet att ett byte kan utgöra något slags skillnad.
Alltså: finns det någon som har erfarenhet av denna skillnad, de olika fabrikaten och svårigheterna med ett byte?
 
Att själva mattskivan skulle kunna vara orsaken till att sökarbilden är mörkare i hörnen än i mitten tror jag är mindre troligt. Däremot kan, som du skriver, kanske hela bilden bli ljusare vid byte till en modernare mattskiva. Men kameran innehåller också en spegel, som kan vara en delorsak till problemet. Även spegelglas åldras och mattas ner med tiden.

Att man byter mattskiva behöver inte nödvändigtvis föranledas av att den är för mörk eller att det är något fel på den. Jag har själv bytt mattskivan på min småbilds-SLR eftersom jag inte ville ha snittbild utan en ren med rutmönster för att kunna styra mera över horisonters och byggnaders rakhet mm..
 
Graal skrev:
Att själva mattskivan skulle kunna vara orsaken till att sökarbilden är mörkare i hörnen än i mitten tror jag är mindre troligt.

Jo, med det är så det fungerar med de gamla originala mattskivorna.

Någonstans har jag liggande hos mig en skiva som du kan använda för att testa (du=ursprunglig skribent). Jag fick dubbletter.

Det finns en kille på ebay, baserad i Hong Kong, som säljer ersättningskivor billigt. Av misstag fick jag en extra.

Men det är klart ... har man inte bytt ut en sådan förrut vill man kanske ha hjälp.

Andra skivor finns: Maxwell är min favorit. Men den är dyr. Den blir ca 2-fstop ljusare. Den har en etsning som gör att hörnan inte blir mörkare än mitten.

Hör av dig ... under tiden ska jag försöka hitta den extra skivan jag har.
 
Goupil skrev:

3. Montering. Vissa anser att detta skall skötas av en servicetekniker och vissa anser att det sköter man bäst själv. Någon som har gjort det själv och vet vad för problem man kan stöta på? Anser att jag är hyggligt händig, men vill inte ge mig in på något idiotsvårt.


Jag har gjort det själv i flera kameror. Det går. Det är inte värt att låta en servicetekniker göra det. När det är dags, så hör av dig. Bor du nära kan jag hjälpa personligen, annars får jag snickra ihop ett antal bilder.
 
Hej Daniel!
Vore mycket bussigt av dig. Jag har haft isär min rolleiflex och kollat, det verkar vara fullt möjligt att göra det hela själv. Har dock hört något om att mattskivornas tjocklek varierar och att de kan behöva justeras i höjdled. Även detta är ju något jag förmodligen skulle kunna göra själv. Men det är bra att veta vem man skall fråga om man kör fast.
En dag kanske jag gråtande dyker upp hos dig med en påse skruvar och en påse kameradelar... :)

Skämt åsido, blir lite nyfiken på vad det var för mattskiva du hade? Har funderat på det här med rutmönster och prisma osv. Den jag har idag har rutmönster men inte prisma, den fungerar utmärkt men det är bara det att den som sagt är för mörk.

Maxwellskivorna skall vara ganska dyra har jag hört... Är det stor skillnad på en sådan och på den du hade över?
 
Att mattskivan blir mörk i hörnen har med ett optiskt fenomen att göra, och inte med vingettering. Läste någonstans om detta, men kan inte minnas var.

Fresnellinser fungerar som ett förstoringsglas, som projicerar ljuset mot ögat när man betraktar mattskivan, och förbättrar ljusheten även i hörnen avsevärt.

Maxwell ska visst tillverka de bästa mattskivorna enligt många, men jag har ingen erfarenhet själv av dem.

Om man vill behålla originalmattskivan, så kan man köpa en Rolleigrid, som är en fresnellins-skiva som Rollei tog fram. 2,8C har fäste för Rolleigrid i sökaren. Rolleigrid har som sagt fresnellins, men en liten klar cirkel i mitten för att underlätta fokuseringen. De kan hittas på t.ex. eBay då och då.

Personligen så har jag inga problem med originalmattskivorna i mina Rolleiflexer. Den är mycket finkornig, och sökaroptiken på 2,8 är lagom ljus för mig. (Så länge min syn är ok förstås!)

Sökaroptiken på Rolleiflex Standard är 3,1 och 3,2 på Rolleicord. De tidigaste Rolleicorderna har en på runt 4, vilket gör dem svåra att använda även utomhus när det börjar skymma.
 
Goupil skrev:
Maxwellskivorna skall vara ganska dyra har jag hört...

De kostar runt 100 Dollar, dvs ca 700 kr.

Maxwell skickar med ett par klisterremsor som du fäster på mattskivans kanter, vilka kompenserar för tjockleken.

Jag har funderat på att köpa en Maxwellskiva till min 3,5F, men jag har alltid tydligen annat att spendera pengarna på.
 
J. Patric skrev:
Att mattskivan blir mörk i hörnen har med ett optiskt fenomen att göra, och inte med vingettering. Läste någonstans om detta, men kan inte minnas var.

Vignettering är säkert, ordagrant, vignetter som skymmer ljuset i hörn och kanter men här menade jag det, pga optiska fenomen/fel, uppkomna ljusbortfallet. ursäkta mitt ordval. Men det skulle kanske inte vara helt uteslutet att det även kan ha med riktiga vignetter att göra även här? Bildcirkeln kanske skyms av kanter i lins/kamerakonstruktion?
 
Jag vet inte om båda linserna i rolleiflexen är helt identiska, men jag gissar att de är det. Vinjettering är inget problem på själva negativet, utan bara i sökaren.
 
Då skall man alltså välja mellan en rolleigrid och en ny mattskiva...

De här maxwellskivorna, finns de i olika utföranden? Ja.. Nu hittade jag en hemsida.
Fast de verkar kosta precis 1000kr inklusive frakt.

Det är ganska mycket pengar, men har sett på lite olika forum att folk är mycket nöjda med dem...

Undrar just hur pass mycket bättre än andra mattskivor de är.
 
Graal skrev:
Men det skulle kanske inte vara helt uteslutet att det även kan ha med riktiga vignetter att göra även här? Bildcirkeln kanske skyms av kanter i lins/kamerakonstruktion?

Nej, även om man använder en mattskiva i filmplanet så blir kanterna mörkare. Det är samma sak med storformatskameror, som ju har mattskivan i filmplanet. Vore det vingettering så skulle ju även bilderna bli mycket mörkare i hörnen.
 
J. Patric skrev:
Nej, även om man använder en mattskiva i filmplanet så blir kanterna mörkare. Det är samma sak med storformatskameror, som ju har mattskivan i filmplanet. Vore det vingettering så skulle ju även bilderna bli mycket mörkare i hörnen.
Har inte det något att göra med hur ljuset faller på hörnen? Dvs, ljuset kommer in på från sidan, faller inte rakt på. Strukturen i mattskivan är sådan att mönstret (hur litet det nu är) är vertikalt. Så ljuset på kanterna kommer in från sidan och ljuset som faller i mitten faller rakt på. Skillnaden blir att hörnen är mörkare.

Fresnelskivor har fåror som lutar inåt på kanterna och fånger upp och vidarebefodrar ljus på ett jämnar sätt.

Film har inte samma problem eftersom "mönstret" på film är i praktiken obefintligt.

Man har samma problem med objektiv avsedda för film när de sätts på en digitalkamera. Ljuset faller på vid en för skarp vinkel i kanterna. Gör oftast inget, men med objektiv avsedda för mättsökarkameror som kan sitta ganska djupt inne i huset kan problemet vara mycket påtagligt. Sensorn är byggd för att ljuset ska falla rakt på.
 
Daniel. Ja det kan vi absolut göra. Vad var det för mattskiva du hade hittat? Du har en sådan på din rolleicord också?
 
Goupil skrev:
Daniel. Ja det kan vi absolut göra. Vad var det för mattskiva du hade hittat? Du har en sådan på din rolleicord också?

Per, det är den här skivan:

Marvin Wallace på ebay

Om länken inte fungerar kan du gå in på eBay och sök på: 3839839774

Han är otroligt snabb. Vi är flera i Danmark och Norge som har beställt och den kommer fram sisådär 4-5 dagar senare. Trots att han är i Hong Kong.
 
Per,

Jag ville bara upprepa vad Patric skrev: Med en Rolleiflex med ett fokuseringsobjektiv på f2.8, så hjälper inte dessa så värst mycket. Men en Rolleicord (fokuseringsobjektiv på 3,2) så gör det ganska mycket.

Du hade en 2.8C eller? Vet jag inte om jag hade trixat med det. Jag installerade en skiva på min 3.5E och jag kan inte påstå att det blev så mycket bättre. Lite svårare att fokusera till och med. Originalskivan (ground-glass) klarnar till ganska tydligt. Med dessa andra (plast) skivor, får man gå fram och tillbaka lite innan my hittar det.

Daniel
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.