Annons

Rolleicord eller Rolleiflex

Produkter
(logga in för att koppla)

chaly

Aktiv medlem
Jag är otroligt sugen på att testa mellanformats foto. Men är helt grön gällande utrustning. har hittat en Rolleiflex 6x6 Schneider-Kreuznach Xenotar 1:3,5 75mm med handhållen ljusmätare, och en Rolleicord Franke & Heidecke 6x6 med komplett insats för vanlig småbildsfilm. Övrigt komplement närbildslinser Rolleinar 2-28,5, motljusskydd samt ljusmätare Sixtino. Är detta något att ha? vad är det för skillnad på en rolleiflex och en rolleicord?
Och en annan fråga fokuserar man manuellt med dessa kameror eller är fokusen låst från minimum till oändlighet? om ni förstår vad jag menar. vilken kamera hade ni köpt?,priset är samma för båda. Mvh Josef

chaly skrev:
Jag är otroligt sugen på att testa mellanformats foto. Men är helt grön gällande utrustning. har hittat en Rolleiflex 6x6 Schneider-Kreuznach Xenotar 1:3,5 75mm med handhållen ljusmätare, och en Rolleicord Franke & Heidecke 6x6 med komplett insats för vanlig småbildsfilm. Övrigt komplement närbildslinser Rolleinar 2-28,5, motljusskydd samt ljusmätare Sixtino. Är detta något att ha? vad är det för skillnad på en rolleiflex och en rolleicord?
Och en annan fråga fokuserar man manuellt med dessa kameror eller är fokusen låst från minimum till oändlighet? om ni förstår vad jag menar. vilken kamera hade ni köpt?,priset är samma för båda. Mvh Josef

Rolleiflexen var ett tag det professionella verktyget medan Rolleicorden var en lite enklare modell mer inriktad mot amatörer. Byggkvaliteten har det sagts mig var inte sämre i Rolleicorden. Dessutom är den förmodligen lite mindre sliten. Min pappa hade en Rolleicord som jag har tagit hand om och servat två gånger. Bägge kamerorna är mekaniska och mår bäst om de används regelbundet.
Objektiven i Rolleiflexen ska vara av högre kvalitet. De som är lite nyare har ofta en 2,8/80 Planar. Samma som Hasselblads normalobjektiv. Men jag tror inte att man kommer att uppleva de andra objektiven som så mycket sämre.
Typiskt för Rolleicorden är också att frammatningen av filmen sköts med en stor vev. På Rolleicorden är det en ratt som skall vridas. Veven är mycket snabbare. Rolleicord har sin avtryckare i form av en spak som först spännen slutaren åt ena hållet och sedan tar man bilden genom att trycka åt andra hållet. Rolleicorden har en lite mer modernt avtryck och slutaren spänns i samma moment som att filmen dras fram.

Sök lite på nätet, det finns några sidor där man går igenom alla klassiska varianter av kamerorna.
Tyvärr är det lite dyrt att fota med mellanformatsfilm numera så det blir väldigt sällan jag använder min Rolleicord.
Vid den första reparationen såg jag till att installera en modern sökarskiva med snittbild. Det är stor skillnad mot originalet som gärna är lite mörkt och svårt att fokusera med.

Bägge är förstås tvåögda spegelreflexer utan prisma. Det innebär att sökarbilden är spegelvänd. Alltid förvirrande innan man lärt sig detta.
Fokusering sker med en ratt på sidan av kameran.

Ett billigt sätt att testa mellanformat och att få känna på ett mekaniskt hantverk som knappast finns längre.
Lycka till!
/johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar