Annons

Rolleicord - dra fram film utan räkneverk?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gravanders

Aktiv medlem
Har skaffat mig en gammal Rolleicord och det verkar som om slutaren kom igång efter ett tag. Glad över detta satte jag i en film utan att först kolla räkneverket. Det verkar som om det är något som kuggar över och räknaren står kvar på noll hur jag än skruvar. Jag tänkte ändå att jag skulle kunna ta en provfilm innan jag fixar det. Hur många varv på framvridningsknoppen ska man räkna med för varje bildruta?
Och dessutom; var hittar man en adapter till stativgängan?

Kan inte hjälpa dig med det första, om det inte är så enkelt att frammatningen automatisk låser sig när du har dragit fram filmen tillräckligt långt.

Angående stativgängan tycker jag att du ska ta en sväng förbi Schönherrs eller Svenska Kort i Stockholm (om du bor där) annars köp dem på Ebay. Finns säkert någon som levererar gängadaptrarna utan fraktkostnad, men det brukar ta ett tag:
http://www.ebay.co.uk/bhp/tripod-thread-adapter

Vilken modell har du? Det verkar dock som att du har en Rolleicord med den typen av räkneverk som du måste sätta igång manuellt. Då drar du fram filmen tills (1) syns in rödfönstret under kameran. Stäng rödfönsterluckan, och tryck sedan in knappen på filmratten och drag med nageln den lilla knappen som sitter mellan fokus- och filmratten snett nedåt åt vänster, och spärren släpps och räkneverket skall då visa (1). När du tagit en bild så trycket du bara in knappen på filmratten och drar fram till nästa ruta. Den skall spärras automatiskt vid nästa bildruta, men kolla för säkerhets skull räkneverket så att du inte drar fram för långt ifall spärren är skitig och inte stannar själv.

Hur långt man måste dra fram filmen utan räkneverk är inte så lätt att säga på rak arm, och det blir mindre och mindre för varje ruta eftersom utväxlingen ändras när upptagningsspolen blir tjockare. Se istället om du kan starta räkneverket och kör med det istället. Avståndet mellan bildrutorna blir nog inte perfekt om du startar räkneverket mitt i rullen, men eftersom det bara är en testrulle så är det kanske inte så noga.

Kolla om du hittar rätt manual här:
http://www.butkus.org/chinon/rolleiflex.htm

Så här ser den ut. Serienumret verkar vara 2220824 och objektivet är ett Xenar 3,5.. Slutaren är inte alldeles kurant, den verkar sköta sig på korta tider men men redan på en tjugofemtedel verkar det gå alldeles för långsamt. Det blir väl till att hålla sig till soliga dagar tills vidare.... Testrullen framkallad och ligger och sköljer just nu. Åtminstone en eller två bilder ser ut att ha blivit skarpa ;)

Bilagor

• _JAN8089.jpg
    _JAN8089.jpg
    49.2 KB · Visningar: 35
Det är en Rolleicord II, typ 6, från 1949-50. En övergångsmodell innan III kom ut. Serienumret kan dock inte stämma. Är det numret på namnskylten du läser?

Sätt kameran på stativ för de längre slutartiderna och kör ungefärligt på B. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar