Annons

Rollei eller hasselblad?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Tartan

Avslutat medlemskap
Hej!

Har bestämt mig för att införskaffa en mellanformatskamera för studiofotografering men som man även kan ta med ut på fältet. Har kollat på en rolleiflex 6002/3/6 och tycker de verkar mycket fina. Har oxå sätt på hasselblad 500 kameror. Vad ska jag välja?! Vad är för och nackdelarna?!

Tacksam för svar!

Mvh O.
 
Rolleiflexen är i många stycken en mer avancerad kamera, men inte så vanlig på beg.marknaden i Sverige. Hasselblad finns det däremot gott om begagnade och till priser som ingen ens skulle ha gissat för några år sedan. Maximalt prisvärt är hus i 200-serien och F-optik, eftersom detta är ett system som utgått och inte tillverkas längre. Ett 203 eller 205-hus tar dessutom C och CF optik, så om du vill komplettera med ett 500-serie hus längre fram så kan du använda samma optik. Obs! dock inte F-optik på 500-husen eftersom de saknar slutare.
 
Ok, tack för svartet!
Men hur ser det ut rent kvallitésmässigt, vad är skillnaderna i bilderna de ger?!
 
Ingen, så klart...

Hasselblad används av en uppsjö av fotografer, flera av de mest kända i världen, och deras bilder talar för sig själva.

Rolleikamerorna är mindre vanliga i Sverige som sagt, men det finns många fotografer som tycker de är fantastiska.

Rollei och Hbl har "samma" optik från Carl Zeiss.

En anledning till Hasselblad är batterilösheten. De flesta modeller klarar sig alldeles utmärkt utan batterier. Så är det inte med Rollei, eller?

Jag skulle ta Hasselblad för att det är praktiskt. Enkelt att serva, "billiga" objektiv och tillbehör pga en stor och närmast mättad marknad.

Jag tycker Hasselblad är underbara kameror med en fantastisk känsla. Den enda kameran som får mig att ta bättre bilder!
 
junken skrev:
Rolleiflexen är i många stycken en mer avancerad kamera, men inte så vanlig på beg.marknaden i Sverige. Hasselblad finns det däremot gott om begagnade...
Det här är kärnan tycker jag.

Om du kan hitta en Rollei med alla de prylar och optiker du vill ha så köp den.

Hittar du bara hus med en del av den uppsättning av saker du vill ha, välj Hasselblad.

Det kommer alltid att finnas möjligheter att köpa till saker som man inte ens har hört talas om till bladaren.
 
Hej Ingemar!

det var snällt av dig att tipsa! men det är nog lite för mycket pengar för mig tyvärr!

mvh O
 
Jag har jobbat med rollie och jag kan säga det är en underbar kamera och skulle gärna vilja ha en. Men nu e jag inkörd på mamiya så det blir inte av.

Men jag rekommenderar den skarpt !!!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.