Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rolandtrade

Produkter
(logga in för att koppla)
Råder dej att vänta lite,har läst lite på ett engelskt forum dem som beställt där har inte fått något ännu.

Domänen registrerades för bara drygt två veckor sedan och då bara för ett år framöver (det vanliga mönstret när man inte har för avsikt att driva verksamheten längre tid än det tar att lura folk).

I likhet med seriösa butiker har de någon slags "Rating" där någon påstås ha satt betyg på produkterna. Eftersom sajten existerat så kort tid kan det knappast vara kunder som satt betygen och man får naturligtvis heller inte veta vem som satt betygen eller vad kriterierna för dem är.

I bilden på första sidan har man lyckats spegelvända vissa av kamerorna (ganska märkligt eftersom sajten i övrigt är ovanligt välgjord för att vara en bluff men det blev väl bråttom att få upp den inför julhandeln).

Avdelningen Orderstatus fungerar inte.

De anger ett antal kända it-företag som sina partners men de säljer bara kameragrejor.

De säger sig skicka saker till kunder över hela världen och påstår samtidigt att lokala tullar eller skatter aldrig tillkommer vilket är ett totalt orimligt löfte för alla tänkbara destinationer.

De har väldigt låga priser.

Detta var varningstecknen jag hittade vid en första snabb koll.

Senast ändrad:
Även den fysiska adressen ser väldigt skum ut. Huvudkontoret sägs finnas på en adress i Haag, Nederländerna, men adressen är angiven på ett sätt som ingen i Nederländerna skulle använda. På adressen finns visserligen ett företag med namn Rolands Kops, men det verkar vara en byggentreprenör.

Tycker man ska vara försiktig rent allmänt såhär innan jul med butiker som säljer till låga priser - minns Kameraexperten eller vad dem nu hette, som blåste folk på miljoner!

Domänen registrerades för bara drygt två veckor sedan och då bara för ett år framöver (det vanliga mönstret när man inte har för avsikt att driva verksamheten längre tid än det tar att lura folk).

Jag är överens med dig om att butiken säkert är bluff, men det där om domänen förstår jag inte. Jag har och har haft ett antal domäner. Både privat och för rätt stora företag. Jag har aldrig gjort annat än att registrera en domän i största allmänhet, aldrig för någon förutbestämd tid. Det är ju väl tills vidare, eller har jag helt missat något? Det finns, om det du skriver är rätt, flera miljardföretag i Sverige som man kan tro har för avsikt att lura folk.

Jag har alltid gjort likadant. Registrerat domänen (Jag har ö.h.t. aldrig presenterats en möjlighet att registrera domänen för olika tidsperioder), och sedan förnyat varje år. Man får ju förnyelseavier flera månader i förväg, sen någon månad, sedan några veckor, o.s.v. Men att registrera domän t.ex. 5 år, den möjligheten har jag aldrig fått. Har väl i.o.f.s. inte registrerat så många domäner genom åren, ett 20-tal Svenska via Loopia och NIC, ett 10-tal NU-domäns via nudomains, och ett 10-tal .com-domän via amerikanska domänresellers.

Däremot är jag fullkomligt övertygad om att butiken ifråga är en bluff, ALLA varningsklockor ringer för fullt!

Jag har aldrig gjort annat än att registrera en domän i största allmänhet, aldrig för någon förutbestämd tid. Det är ju väl tills vidare, eller har jag helt missat något?
Nej, det är aldrig tills vidare utan alltid för en bestämd tidsperiod. Däremot kan man förstås förnya.

Nu var detta en av många punkter i mitt inlägg som gemensamt pekade på att det är en bluff och att lyfta ut den som enda indikation på ett företags seriositet går naturligtvis inte.

I .se har det så vitt jag vet tidigare inte gått att registrera på längre tid än ett år i taget men häromdagen öppnade man just för längre tider. Upp till tio år är numera möjligt.

Min kommentar gällde framförallt de vanliga generella domänerna och kanske framförallt då .com som sannolikt är vanligast för bluffare (samt naturligtvis alla legitima företag). Hos de amerikanska (lågpris)registratörer jag använt har det alltid funnits möjlighet att registrera på längre tid än ett år. Det blir då billigare per år, dels ofta i ren registreringskostnad men också för att man som kund slipper administrera förnyelsen varje år. För den som är seriös är det alltså bara fördelar med att registrera sig för längre tid, medan det för den som bara räknar med några månaders livslängd på domänen är ointressant.

Det är mycket möjligt att priserna numera är så pressade och hanteringen så automatiserad att man inte längre ger rabatter för längre tider. Jag hittar i alla fall inget exempel på det just nu men att det i många av domänerna går att registrera på längre tid än ett år är i alla fall denna prislista ett exempel på (de är ingen lågprisregistratör men prislistan är tydlig).

Intel.com, Microsoft.com och IBM.com är exempel på domäner som är registrerade till 2013, 2015 respektive 2018 om jag tittade rätt i hastigheten men naturligtvis har ni rätt i att det också finns många andra stora företag vars domäner går ut inom ett år. Men nu var det som sagt inte det enda kriteriet för en bluff.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar