Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rodinal 1+100?

Produkter
(logga in för att koppla)

lotelo

Aktiv medlem
Jag vet att jag hört någon blanda så, någon här kanske som har bildexempel eller vill tipsa mig lite? Om jag framkallar en Tri-x på 1+50 är så gör jag det på 11-12 minuter, 1+25 på knappt 7 minuter (kör alltså aningen kortare än vad som rekommenderas.) Nu tänkte jag räkna ut vettig tid för 1+100 men vill nog först få bekräftat att den spädningen funkar. Kanske någon som vill hjälpa mig med matten också?

Om någon vill avråda mig från den spädningen, finns det tips om andra framkallare för att få bara aningen mindre korniga bilder än med rodinal 1+50 fast med "rodinalskärpa"? Acutol är uteslutet i detta fallet.
/Lotta

Framkallningstider för Agfa Rodinal

Kodak tri-x

Ljust
Kontrast Asa/iso utspädning tid 20 grader

Hög 250 1+85 14 min
Låg 400 1+75 14,5 min
Normal 400 1+50 14.5 min

Välbelyst

Hög 600 1+75 15,5 min
Låg 800 1+75 16.5 min
Normal 800 1+50 16,5 min

Relativt mörkt

Hög 1200 1+65 17,5 min
Låg 1600 1+50 18,5 min

Mörkt

Hög 3200 1+65 20 min
Låg 3200 1+50 22 min

Detta är mina anteckningar från början på 80 – talet. Jag använde då Rodinal väldigt mycket som engångsframkallare.
Alltid 20 grader, agiterade första minuten sedan 10 sekunder varje hel minut
Vatten som stoppbad 1 minut sedan fixerade jag dubbla klarningstiden.
Står också i min gamla bok att när det var riktigt dåligt ljus och det var en färgad musiker
Så framkallade jag 1+100 36 minuter.

Hoppas du får lite hjälp av detta
Bildexempel hittar du på min fotosida på musikerbilderna

Mvh

Lasse

Tusen tack för dina tider:)
De ser lite längre ut än de tider jag använt mig av när jag blivit nöjd, fast av dina fantastiska bilder att döma syns det att du är att lita på.

Jag har två rullar Tri-x som är pressade 1/3 steg, välbelysta och med ljust motiv och ljus bakgrund som jag inte riktigt vågar framkalla. Jag hoppas få fram dem med lagom rodinalkorn och ändå inte med för starka konturer. Om jag då skulle blanda 1+75 agitera första halv-helminuten och 5 sek var 30 sekund fortsättningsvis så skulle jag enligt dina tider kunna hamna runt 15 minuter? Om jag blandar 1+100, finns det då något rekommenderat tal att multiplicera med?
/Lotta

rodinal

hm jag rekommenderar dig att göra en klipptest
eller att ta en ny rulle i en liknande ljussituation för att köra ett klipp test från.
Jag fotade en gång en vitklädd ljus kvinna som dansade i ett oerhört ljust rum. Men jag trimmade in allt mitt Rodinalande på 1600 asa och. Jag har ett minne som ringer nånstans och säger 1:100
20 min. då exponerat efter 400 asa Jag förbadade filmen i 20 gradigt vatten.
För att få bort ljusgårdsskyddet i emulsionen då. Jag minns att Rodinalen var väldigt känslig för tmperaturvaritioner och jag vet att jag hade problem på nåt ställe då vattnet i sköljningen flukturerade ett par grader i temp, och att det påverkade korningheten.

Tack=)
Jag tar en exprimentrulle i morgon, klipper och testar mig fram med hjälp av de råden. Blev lite nyfiken på det om vatten som stoppbad och dubbel fixeringstid också. Bör man fixera längre vid framkallning i rodinal än annan och varför bara vatten som stopp?
/Lotta

rodinal

Jag lärde mig grunderna av en fantastisk man i det lilla samhälle som jag växte upp i på landsbygden och han använde alltid vatten, jag har inte sett några nackdelar med det genom åren och i mycket litteratur så jag har fortsatt med det. när man behöver stoppbad så är det främst då man arbetar med framkallningstider under 5 minuter och så.
Det finns ingen anledning att fixera längre än den dubbla klarningstiden.

Tack:) Jag har kollat där men är lite smånervig i alla fall. Har första testsnutten i sköljen nu efter 20 min i 1+100. Den tiden är rekommenderad på digitaltruth också. Min vana sitter dock i en helt annan typ av bilder än de jag ska ta fram nu där det i princip handlar om vitt vs vitt och välbelyst. Får testa mig fram lite eftersom filmerna även är pressade 1/3 steg.
/Lotta

Resultatet

22,5 min och det ser helbra ut=) Den spädningen (1+100) kommer jag använda igen och kan rekommendera.

Tack för alla råd:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar