Annons

Ritplatta, vad borde jag satsa på?

Produkter
(logga in för att koppla)

oshe

Aktiv medlem
Jag är lite sugen på att köpa en ritplatta. Valet på grund av budget står mellan Wacom Intuos Pen small, Pen & touch small och Pen & Touch medium. Skillnaderna är kanske inte så stora.

Hjälper multi-touchen mig tror ni? Är det någon som kan rekommendera någon av dessa? Eller borde jag rent av titta på något helt annat?

Jag bearbetar långt ifrån varje dag men är lite insatt i de normala reglagen och tillvägagångssätten i PS. Det handlar med andra ord mest om enklare typ av bearbetning.

Jag fotograferar för det mesta som en hobby, även om jag gör ett och annat litet jobb här och där. Motiven varierar med andra ord ganska mycket. Porträtt, landskap, dokumentärt är väl det jag håller mig till för det mesta i och med att min utrustning också är begränsad.

Jag kan även lägga till att jag är vänsterhänt.

Är tacksam för input och förslag.

Prova om du kan hitta en begagnad billigt först.
Det är nog tyvärr många ritplattor som ligger i garderoben.
Gillar man sedan att använda ritplatta så hade jag inte satsat på en pen.
Utan en dyrare modell.

Jag har använt mig av ritplatta i många år bland annat till avancerad redigering och fotomontage. Jag har testat flera olika modeller och storlekar genom åren. Den minsta storleken och en enkel modell har funkat utmärkt för mej exempelvis Wacom Bamboo A5.
Men jag har nog inte samma krav på tryckkänslighet som en illustratör kan behöva.
Köpt de flesta begagnade billigt på Tradera eller e-bay , det har funkat fint.
http://www.wangblad.com/Fotokonst/fotokonst.html

Ok det är ibte särskilt bra kvalle på dem eller vadå?

1 Lyssna på Björn
2 Jag har en (Intous pro om jag kommer ihåg rätt o stavar rätt) som jag köpte för ngra år sedan.
Jag använder den inte jätteofta men om jag skall jobba mycket med bildredigering i PS så åker den fram. Jag fick ett bra pris också...
Det var ngt i pen-varianterna som inte fanns i den jag valde. Jag tror att det var utökade möjligheter med fingermönster som lockade.

Funktioner som man använder jätteofta:
att flytta runt i den zoomade bilden 2 fingrar.
zoom, 2 fingrar som dras isär /ihop

Jag tror inte att det går att göra i Pen
Men troligtvis Pen touch

Tack för tipsen. Jag ska undersöka möjligheterna ni har tipsat om. Det kanske är värt o testa sig fram via begagnat för att veta vad man vill ha.

MITT råd för att testa begagnat är onte VAD man vill ha utan OM man egentligen vill ha överhuvudtaget.
Som sagt var det finns nog många ritplattor i Svenska garderober.
Det dyraste man kan köpa är det man inte använder.

Jo det är väl sant. Jag har dock tidigare testat platta och tycker det är smidigt att jobba med. Jag fick någon liten skit-platta som något välkomsterbjudande när jag köpte en prenumeration på en tidning.

Det var inte mycket att ha direkt men den var rolig att leka med. Jag såg verkligen fördelarna med en platta, även om den var lite seg och inte alltid gjorde som jag tyckte att den skulle. Det hade dock varit så mycket lättare om man vore högerhänt. :)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto