Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rita grafitti på väggar i photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

nv02migu

Aktiv medlem
Hejsan!

Om man har en bild på en vägg; kan man på något sätt i photoshop rita på väggen så att det verkligen ser ut som grafitti?

Verkar vara en intressant grej att testa.

Hälsningar

Min Guan
 
Om du bara vill ha lite sprayad look n feel så kan du duplicera textlagret, välj det undre, gör om det till pixlar, köra gaussisk oskärpa (ganska mycket) och sen lite add noise. Du kan även lägga lite noise över som du sen slår ur underliggande lager så att väggen syns lite igenom. Det blir som den här:
http://www.babylonsjukan.se/

Om du redan har en bild på en målning du vill ha på väggen så frilägga den och lägga i ett lager över väggen. Om du vill få med väggens struktur bör du ha lite lägre opacitet. Testa lite olika lagermix, tex multiply mm.

Detta är grunderna, men du bör testa, tweaka och labba tills du får det precis som du vill ha det.

Om du inte förstod mina bristfälliga bekrivningar så kontakta mig så kan jag maila ett .psd dokument till dig.
 
Jag har sett flera tutorials om hur man "gör" graffiti i Ps.
Jag föreslår att du googlar på t ex "photo shop graffiti tutorial" eller något sådant.
 
Här har jag gjort ett exempel på ren spraytext. Jag låter den ligga upp nån vecka från och med nu. Den är verkligen inte genomarbetad, men du kanske får en känsla för hur resultatet kan bli.

För målningar bör du ha svag transparens i själva målningen och sedan göra outlinen ungefär som jga gjorde texten här.

http://www.sthlmfoto.se/min_guan/concrete_wall.zip
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.