Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Risker med att förvara hd i vissa kassaskåp

Produkter
(logga in för att koppla)
Nån som vet vid vilken temperatur hårddisken förstörs?

om det är under hundra grader borde det ju varar enkelt att använda vatten som skyddsmedium eftersom vatten brukar ha svårt för att bli mer än 1000 grader så länge det inte försvinner.

om det är under hundra grader borde det ju varar enkelt att använda vatten som skyddsmedium eftersom vatten brukar ha svårt för att bli mer än 1000 grader så länge det inte försvinner.

Certifieringsreglerna föreskriver att datamateriel utsätts för högst 50°C alternativt 30°C så det funkar inte med vatten. Däremot är det så att vatten kan ingå som en del av skyddet av vanliga dokument eftersom papper tål en bit över 100°C innan det förstörs (förkolnar)...

www.kjell.com så kan du køpa en brandsæker låda
som håller før brand i 30 minuter (minst).
Kostar 399 kr. Prisværd. Rymmer ett par HD.
Vikt 6 kg.

Jag har 2 stycken av dessa
inne i mitt rosengrens kassaskåp (650 kilo)
men så ær jag ju lite extrem ochså :)

Tveksamt om du får den effekten du tror. Du får bättre skydd om du köper den typen av datainsats som är designad som innerskåp till ett dokument eller kassaskåp.

Så här står det på Kjells hemslida:

Brandsäker låda tillverkad i brandtålig, högtemperaturplast. Testad och godkänd enligt amerikansk standard UL 72, det vill säga att lådan klarar brand i minst 30 minuter utan att datamedia inuti förstörs. Innermått (bxhxd): 295 x 91 x 175 mm. Yttermått: 365 x 160 x 285 mm. Vikt 6 kg.

Annars kan du göra som jag, köpa ett begagnat rosengrens kassaskåp på blocket. Kan få ett 2-3000 kr.
De väger som fan ( hade 8 man som släpade mitt)
men omöjligt att få upp utan nyckel.

Hade visst kollat på fel produkt. Trodde det var säkerhetsskåpet de har för 399 kr som du menade. Men du hade ju faktiskt skrivit "brandsäker låda" så det var slarvigt av mig.

HAHA tusengradigt vatten, säkert jättenyttigt för hårddisken!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar