Annons

Ris och ros till Olympus

Produkter
(logga in för att koppla)

vitamin

Avslutat medlemskap
Ris:
Största bländarvärde på de flesta zoomarna ändras med brännvidden. Det jobbigt att behöva "hålla efter" bländarvärdet när man zoomar in och ut.

Ris:
Få fasta objektiv i brännviddsområdet 10-50mm.

Ris:
Den automatiska vitbalansen är totalt obrukbar. Jag har haft 4 st digitala kompakter i prisklasser mellan 1500:- och 4000:-. Samtliga har utklassat Olympus systemkamerahus i det här avseendet.

Ros:
Lätta, snygga och ergonomiskt bra kamerahus med sunda prioriteringar.

Ros:
Objektiven levererar bra resultat i alla brännvidsområden och vid alla bländartal (delvis min egen erfarenhet, men det går också att utläsa av samtliga tester jag läst).

Fyll på!

De flesta systemarna är dåliga på AWB, men Olympus E-1 tycker jag faktist är rätt bra på den saken(tror det bror på WB-sensorn)! och snygg är den som F**********N : )

Vilken Olympus ? ! ?

Om man kritiserar nåt bör man ju först tala om vilken specifik modell det är och under vilka förhållanden.

Dessutom kan det ju vara nåt som Olympus åtgärdat och som blir bra om man uppdaterat "Firmware".

Det står inte heller om "Firmware" är uppdaterad i kameran.

Min E-410 fungera bra på vitbalans och jag har senaste "Firmware".

MVH
.

Her holder jeg med Ingemar.

Hvad snakker vi om for model?

Min erfarenhed ligger baseret på de 3 dslr jeg har haft E-400, her kan jeg tildels give dig ret ikke altid den fik AWB til at stemme med virkeligheden.

Modellerne jeg har nu er

E-510 AWB helt ok og om ikke andet er det jo ikke et stort problem at se hvad der skal rettes på og tege et nyt billedet.

E-3 AWB vil ikke sætter procent på men det er ganske få billeder jeg har set autoen blive snydt.

två unika plus

E-330: först med Live View, fortfarande snabbast med sin unika Mode A.

E-1 och alla efterföljare samt alla Panasonic och Leica: först med SSWF, som förmodligen via ett tillräckligt starkt patent, är den bästa implementationen.

Panasonic DMC-L10: först ut med CDAF (contrast detect AF).

Re: Vilken Olympus ? ! ?

Pixelmania skrev:
Om man kritiserar nåt bör man ju först tala om vilken specifik modell det är och under vilka förhållanden.

Dessutom kan det ju vara nåt som Olympus åtgärdat och som blir bra om man uppdaterat "Firmware".

Det står inte heller om "Firmware" är uppdaterad i kameran.

Min E-410 fungera bra på vitbalans och jag har senaste "Firmware".

MVH
.

Hej Ingemar!

Vilken trist ton du har i ditt inlägg.

Det är helt riktigt att jag glömde skriva att det är e-410 med senaste mjukvara jag har. Kameran levererar bilder med helt olika vitbalans i serietagningar på samma motiv. Och jag har prövat i alla möjliga sorters ljus.

Ris:

Enligt Olympus så "motsvarar" deras macroobjektiv 50/2,0 avbildning i skala 1:1 eftersom 4/3-systemet har en omräkningsfaktor på 2 relativt småbildsformatet (objekrivet kan fokusera skarpt i skala 1:2). Jag tycker Olympus gör tillräckligt bra saker för att slippa ta till sådan långsökt marknadsföring.

Ros:

Snabbinställningen för manuell vitbalans med vänsterpil+avtryckaren som finns på de flesta systemhusen (e-500 och framåt?).

Ros:
I julas ondgjorde jag mig här på fotosidan över att de inte hade något pannkaksobjektiv som matchade e-400-seriens kamerahus. Och bara en dryg månad senare så lanserar de Zuiko 25/2,8. Det kallar jag att lyssna på sina kunder ;).

Ursäkta om det lät lite trist, det var ej meningen.

Kanske du haft otur och fått ett måndagsexemplar.

Men sånt är ofta svårt att bevisa, det kanske är gränsfall för garantifel.

Nästan enda sättet att verifiera är väl att ta bilder samtidigt med en likadan kamera och sen jämföra bilderna i datorn, är det inte samma variation på den andra kameran så kan det väl ses som nån form av garantifel.

Om man kollar på fotosidan alla som äger samma kamera kanske det finns någon i närheten som du kan testa och jämföra.

Pixelmania skrev:
Ursäkta om det lät lite trist, det var ej meningen.

Ja, det kan vara svårt att kommunicera över nätet ibland. Ibland läser man säkert in ett annat tonläge än vad skribenten avsåg.

Jag har funderat över om jag har fått ett måndagsexemplar, och har tänkt skicka några bilder till Olympus och se vad de tycker. Det positiva med det hela är att jag varit tvungen att börja "tänka" vitbalans. Ganska snart insåg jag till exempel att jag gått omkring med vitbalansen "inställd" på solsken alla år då jag fotat med dagsljusfilm. Och jag kommer ganska långt med den inställningen nu också.

ros:Det lilla formatet. Olympus e 510 plus normal zoomen är en väldigt smidig kombination som går att ta med överallt.

ros: Man kan ändra inställningarna utan att behöva bläddra i en massa menyer väldigt enkelt och snabbt att jobba med.

E-330 unik med Live View Mode A/B

PMD skrev:
Är det inte ett liknande system som Sony har i A350?

E-330 med en sekundär sensor, som plockade ca 20% av ljuset från den optiska sökaren, möjliggjorde MODE A, utöver MODE B. Sökarbildens storlek var en någorlunda exakt representation av vad som hamnade på sensorn hos E-330. Sonys Live View bild och vad som hamnar på sensorn avviker i större grad. Sonys fördel är att sökarbilden inte länkas av med ljusbortfall som följd, men som nackdel att den är helsvart vid Live View. Det finns fler nackdelar med Sonys implementation, men som fördel för en konsument som kommer från P&S.

Olympus implementation var två generationer före sin tid, och som Phil Askey okunnigt recenserade som "a solution looking for a problem". Hur gick det sen? Jo, det har blivit commodity bland nyintroducerade dSLRs.

Men nu var det Ris & Ros till Olympus det handlar om, så vi kanske inte ska djuploda ytterligare i denna tråd.

Ja, liknande alltså. Likheten består i att använda en separat sensor för Live View. Det ger AF-fördelar på A350/A300. Fungerade den vanliga AF:en som vanligt på E330 när Live View var aktiv?

Re: E-330 unik med Live View Mode A/B

Sundvisson skrev:
Olympus implementation var två generationer före sin tid, och som Phil Askey okunnigt recenserade som "a solution looking for a problem". Hur gick det sen? Jo, det har blivit commodity bland nyintroducerade dSLRs.
Olympus kanske fick inspiration av Askeys kommentar i detta forum där han för 8 år sen föreslog hur man skulle kunna göra ...

Det hade jag ingen aning om

All heder åt Askey. Det kallar jag för visionärt.

PMD, Tack för den intressanta kommentaren.

Re: Det hade jag ingen aning om

Ska man vara konspiratorisk, så äger han ju denna site, så möjligheterna att gå in och pilla med både datum och redigera innehåll finns ju.

Så tror jag dock inte är fallet, det skulle nog bli ett ramaskri utan like, med kollaps i trovärdighet för siten.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar