Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ringblixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Michael Johansson

Aktiv medlem
Skulle gärna se lite synpunkter på ringblixt i allmänhet och ihop med Dimage 7i eller A1 i synnerhet.
Såg t ex en ringblixt på B&H i USA för knappt 700:-. Rena fyndet jämfört med Minoltas 6500:-! Finns det någon med erfarenhet av denna blixt?

---Jag har också lust med ringblixt men orkar inte dra med den,,, Många menar att den har ett snävt anv,område men jag menar att den faktiskt är ganska universal!
-Modefoto (speciellt i lite pushade färg) mkt spännande speciellt i studio med kompletterande belysning!
-Macrofoto, rätt använd mkt spännande!
-Produktfoto, stilleben etc....

Mvh Niclas.

Ps, Gällande blixt så tror jag att det är bra att sattsa på kvalitet,, Jag hade letat efter en beg original.. Många av dessa ligger nästan helt oanvända runt omkring....

Kanske inte helt relevant i sammanhanget.

Jag har kört en gammal ringblixt till min A1:a någon gång då jag fotat lite macro. Dock handlar det ju inte om någon A1 kompatibel blixt utan man får köra helt manuellt och ofta kanske prova sig fram till rätt slutartid osv då jag bara ansluter blitex till PC uttaget på kameran. Kanske ingen bra lösning om man skall fota mycket och definitivt inte mycket att ha under tidspress men till enstaka planerade bilder fungerar den perfekt och man får en mycket jämn och mjuk upplysning av motivet.

Jag använde en Starblitz 1000 auto Macro Lite. Gängade i den direkt i filtergängan med en 49-52mm steppring. Har sett sådana nyligen på tex tradera för ca 400kr. Så det är inte så mcyket pengar det handlar om.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar