Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rimligt pris på begagnad 5D Mk ll?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sandra.s

Medlem
Hej!

9500-10500 kr någonstans, är det ett rimligt pris för en begagnad Canon EOS 5D Mark ll? Hur mycket skulle ni tänka er att betala om ni nu vore ute efter en sådan?

Har sett flera för 13-14k, men det tycker jag personligen känns lite väl när den finns ute ny för 16k.

Har hittat en 3 år gammal nu, är det okej att bjuda 9500, eller tas det som ett skambud? haha :p

Hur tänker ni? :)

Måste vara helt avgörande hur många exponeringar den gjort och hur den har hanterats. En Canon 5DII ska klara 150.000 st. exponeringar. Det första är givetvis att Du ska proportionera ner priset till den nivån. Det andra är hur den är behandlad. Det är extremt svårt att veta men risken finns ju att den är omilt hanterad.
Har Du råd att köpa en ny så tycker jag Du ska vara tuff i förhandlingen. Det ska ju vara en fördel att köpa begagnat annars är det säkrare att köpa ny.

Har Du inte råd att köpa ny så beror det på hur bråttom Du har att få en 5DII? Är Du inte i nöd gäller väl samma som i första fallet.

Måste Du ha en nu blir det en bedömningsfråga av risk mot fördel men i grunden ska Du inte betala över värdet efter slitage. Man måste väl utgå från att nypriset tar hänsyn till omoderniteten.

Finns inga skambud det finns bara "Vad Du är villig att betala" och vad säljaren "är villig att sälja för". Bjud på och ta lite tid på Dig om det är möjligt! :) Det kommer ut fler kameror till försäljning. Det finns aldrig en sista chans.

Två tredjedelar av nypriset är rimligt för grejer som fortfarande är i tillverkarens sortiment, ifall den är i fint skick. Nypriset skulle jag vilja sätta till 14-15 då det har gjorts ett antal drivar på 14 under våren.
Är den sliten och kantstött, så justera ner mot 50%, är den helt perfekt, kanske upp mot 75%.

Klart att det finns skambud. Sätter man ut ett begärt (rimligt) pris, och någon kommer in och bjuder kanske hälften eller mindre av det, då är det i min mening ett skambud, och finns ingen anledning att ens ge svar på.

Två tredjedelar av nypriset är rimligt för grejer som fortfarande är i tillverkarens sortiment, ifall den är i fint skick. Nypriset skulle jag vilja sätta till 14-15 då det har gjorts ett antal drivar på 14 under våren.
Är den sliten och kantstött, så justera ner mot 50%, är den helt perfekt, kanske upp mot 75%.

Klart att det finns skambud. Sätter man ut ett begärt (rimligt) pris, och någon kommer in och bjuder kanske hälften eller mindre av det, då är det i min mening ett skambud, och finns ingen anledning att ens ge svar på.
Marknad är alltid tillgång och efterfrågan. Allting som är gratis är det brist på och sedan sjunker efterfrågan med stigande pris. Det är inget att skämmas för att man talar om att för detta pris kan även jag vara intresserad. Sedan är det upp till säljaren att avgöra om han/hon vill sälja för detta.
Mer kompliserat än så är det faktiskt inte. Man har ingen skylldighet att betala för att kameran teoretiskt skulle ha ett högre värde. Den har faktiskt inte högre marknadsvärde än den mest frikostige är villig att ge för just detta exemplar. Får hon den så var det inte för lågt får hon den inte "så vaddå".

Du är ute o cyklar, nypriset är en idikation på värdet men säger långt ifrån allt. En canon 35mm f/1.4L är en prisvärd produkt, hundratals är intresserade av att köpa, den är tålig och blir gammal långsamt, svår att få tag på kan den dessutom vara och går således att sälja för ganska nära nypris. Jämför med en dyr lins från Olympus som nästan ingen är intresserad av, där får säljaren vara glad om han får halva nypriset trots att linsen är i nyskick.

Nja...

Du är ute o cyklar, nypriset är en idikation på värdet men säger långt ifrån allt. En canon 35mm f/1.4L är en prisvärd produkt, hundratals är intresserade av att köpa, den är tålig och blir gammal långsamt, svår att få tag på kan den dessutom vara och går således att sälja för ganska nära nypris. Jämför med en dyr lins från Olympus som nästan ingen är intresserad av, där får säljaren vara glad om han får halva nypriset trots att linsen är i nyskick.

Verkar kunna köpas direkt för 13 800 kr, och värdet på en Tradera auktion ca 9 300 kr.

http://www.tradera.com/canon-ef-35-1-4l-ef-35mm-f1-4l-35-l-auktion_301996_153471720

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=31821

Michael - Som länkar när det går -

En Digital systemkamera som fortfarande säljs och är populär, skulle jag sätta 70% av nypris på. Billigast just nu är 16500:- enligt Prisjakt (tycker inte man kan räkna tillfälliga reor som lägstapris). Då blir det 11.500:-

Sen är det i det här fallet fler andra faktorer som spelar in:
- många har köpt kameran för betydligt mer än 16.5, kanske upp mot 30", och skulle aldrig drömma om att sälja för 11,5
- kan också tänka mig att endel som köpt III:an kan tänka sig att behålla II:an som andrakamera om dom inte får 14",
- finns väldigt väldigt många II:eek:r på beg marknaden vilket snabbt BORDE sänka begpriset.

Just nu ligger det 22st på blocket med pris från 8.500:- och uppåt, flesta ligger väl runt 12-13.

Det ÄR ju fortfarande en riktigt riktigt bra kamera. Men med tanke på antal på blocket skulle jag själv lägga ribban på runt 11.000:- om jag skulle köpa som privatperson. Om jag hade firma skulle jag köpa nytt.
Om jag däremot skulle sälja min skulle jag nog inte sälja under 13.

Marknad är alltid tillgång och efterfrågan. Allting som är gratis är det brist på och sedan sjunker efterfrågan med stigande pris. Det är inget att skämmas för att man talar om att för detta pris kan även jag vara intresserad. Sedan är det upp till säljaren att avgöra om han/hon vill sälja för detta.
Mer kompliserat än så är det faktiskt inte. Man har ingen skylldighet att betala för att kameran teoretiskt skulle ha ett högre värde. Den har faktiskt inte högre marknadsvärde än den mest frikostige är villig att ge för just detta exemplar. Får hon den så var det inte för lågt får hon den inte "så vaddå".

Nej, visst är det så, självklart är marknadsvärdet det som den kan säljas för. Och idag är faktiskt 2/3-regeln ganska fungerande för elektronik. Det är ungefär där priserna brukar hamna. Är det hugget i sten? Självklart inte.
Bud på under halva begärda värdet brukar nog ses som skambud i vår kultur, i och med att prutande mer eller mindre är bortrationaliserat.

Nej, visst är det så, självklart är marknadsvärdet det som den kan säljas för. Och idag är faktiskt 2/3-regeln ganska fungerande för elektronik. Det är ungefär där priserna brukar hamna. Är det hugget i sten? Självklart inte.
Bud på under halva begärda värdet brukar nog ses som skambud i vår kultur, i och med att prutande mer eller mindre är bortrationaliserat.
Vi lever nog i skilda världar?
Prutandet har aldrig varit borta och är i kraftigt ökande. Har bara tagit nya former. Idag är det nästan omöjligt för någon att få något sållt över över det pris som är lägst på PriceRunner. Jag köper sällan en kapitalvara över lägsta pris på PriceRunner. Bara att gå in i en affär och visa till vilket pris Du kan köpa den så får Du genast det priset. Företag pressar sin underleverantörer till ruinens brant. Här på Fotosidan läser vi dagligen om insmuggling av obeskattade och oförtullade varor. Folk jagar rabatter via minsta förening som prutar åt dem. Det är väl i stort bara i matvarubutiken man inte prutar. Den som inte prutar lever dyrt.
Att ta in anbud och välja lägsta pris är en annan form av prutning.

Vi lever nog i skilda världar?
Prutandet har aldrig varit borta och är i kraftigt ökande. Har bara tagit nya former. Idag är det nästan omöjligt för någon att få något sållt över över det pris som är lägst på PriceRunner. Jag köper sällan en kapitalvara över lägsta pris på PriceRunner. Bara att gå in i en affär och visa till vilket pris Du kan köpa den så får Du genast det priset. Företag pressar sin underleverantörer till ruinens brant. Här på Fotosidan läser vi dagligen om insmuggling av obeskattade och oförtullade varor. Folk jagar rabatter via minsta förening som prutar åt dem. Det är väl i stort bara i matvarubutiken man inte prutar. Den som inte prutar lever dyrt.
Att ta in anbud och välja lägsta pris är en annan form av prutning.

Skulle definitivt inte vilja se anbud som prutning.
Dessutom tror jag att det är betydligt vanligare att folk helt enkelt handlar där det är billigast, istället för att tjafsa om priset på ett ställe som inte är billigast....

Skulle definitivt inte vilja se anbud som prutning.
Dessutom tror jag att det är betydligt vanligare att folk helt enkelt handlar där det är billigast, istället för att tjafsa om priset på ett ställe som inte är billigast....
Jo, men alla lever ju inte i storstäder. Det kan ju vara många mil till det stället. Vi ska inte tjafsa om detta men min åsikt är att det ökar. T.o.m. vår finansminister uppmanar folk att gå till banken och pruta. Tror det är viktigt att ha den synen på allt och att det sitter i ryggmärgen att allt går att få lite billigare. Sedan lyckas man inte alltid, det är sant. Du anar inte hur kassaapparater är uppbyggda på turistorter med ett pris för turisten och ett pris för lokalkunden o.s.v. Det gäller att oförtrutet hålla på men det är jobbigt, sen gäller det att göra rejäla inköp och inte springa och smådutta.

Hej!

9500-10500 kr någonstans, är det ett rimligt pris för en begagnad Canon EOS 5D Mark ll? Hur mycket skulle ni tänka er att betala om ni nu vore ute efter en sådan?

Har sett flera för 13-14k, men det tycker jag personligen känns lite väl när den finns ute ny för 16k.

Har hittat en 3 år gammal nu, är det okej att bjuda 9500, eller tas det som ett skambud? haha :p

Hur tänker ni? :)

Jag tänker att man inte behöver ge mer än 9 500:- en bra kamera av en säljare som ger ett seriöst intryck och det baserar jag på tradera och blocket annonserna.
http://www.tradera.com/digitalkameror-c3_140201?search=eos 5d&ended=1&mode=2

Prova och lägg ut en köpes-annons på blocket med maxpris på 8500:- och köp den som du kan åka och titta på och som kan uppvisa ett kvitto.
Har du tid att vänta någon vecka ska du se att du hittar en för ett bra pris.

Michael - Vill betala lägre -

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar