Annons

Rimligt pris för begagnad 70-200/4? Vad betalade du?

Produkter
(logga in för att koppla)

Amandus

Aktiv medlem
Jag är jäkligt sugen att köpa en 70-200/4, men eftersom jag till hösten ska börja plugga vill jag gärna köpa den så billigt som möjligt. (Vem vill inte det =) Tycker att ett begagnat inte vore helt fel.

Vad jag har sett så verkar runt 6000 kr vara ett normalt pris för en ny, och med Canons Cash-back blir det i praktiken cirka 5000 kr.
Då borde det väl inte vara helt orimligt att hitta en begagnad för runt 3500 kr? Eller har jag för höga förhoppningar då? Har ju läst om folk som vill sälja sin 4:a och köpa en 2.8:a istället.

Så om du har köpt en 70-200/4 begagnad, vad betalade du? Är jag helt korkad som tror att jag ska få tag i en runt 4000 kr?

Tacksam för svar.
Amandus
 
Skulle inte ha alltför höga förhoppningar i att få tag på ett för 3500-4000 kronor. Visst är det som du säger att Canon kör cash back men det gäller ju bara året ut. Sen är 6000kr det billigaste man får betala för att få tag på det nytt, om man inte köper från USA och slipper frakt, tull etc. Närmare 5000 känns som ett mer rimligt pris i sådana fall
 
Finns inte så många begagnade. Medans du söker, fundera på att slå till nu så får du ett nytt för ungefär priset av en begagnad, har inte sett en för 3.500. 4:an är nog fortfarande populär hos många normalanvändare, den väger ca halvt kilo mindre än 2.8:an. Jag har kollat runt ett tag och nyligen slog jag till och beställde ett nytt, man missar mycket fototid medans man velar! Speciellt när man som jag bor vid skogen.
 
Även om de kostar så lite som 5000 nya (blir det verkligen så billigt?) så tror jag inte många skulle sälja sin 70-200 för 3500. Jag skulle inte det i alla fall. Då behåller jag den hellre, även om jag ska köpa nåt annat.
 
Uppenbarligen finns det folk som säljer gluggen för runt 4000 kr. Det gäller bara att få fatt på dem.

Såg f ö en annons här på FS där en tjej förde samma resonemang som jag. Alltså att den kostar ca 5000 kr efter cash-back kampanjen. Det skulle vara kul att höra hur det gick för henne, om hon fick tag på någon.

Anden skrev:
Sålde mitt för 4400kr i januari.

A


Vad fick dig att sälja för det priset? Var den defekt, eller prutade kunden kanske?
 
Senast ändrad:
Amandus skrev:
Uppenbarligen finns det folk som säljer gluggen för runt 4000 kr.




Vad fick dig att sälja för det priset? Var den defekt, eller prutade kunden kanske?

Jag tycker inte det var speciellt billigt, om den kostar mellan 5000-6000 ny. Jag ger själv aldrig mer än max 70% av nypriset, annars köper jag hellre nytt.

/Leif
 
Jag går i tankarna att köpa ett och har kommit fram till följande.

Idag kan jag som billigast (vad jag vet) köpa det nytt i Sverige för 6497:- som efter återbäringen av Canon blir 5597:-

Normalt när man köper något så sjunker värdet så fort man öppnat kartongen och i många fall tidigare än så.
75% av nypriset borde vara ganska bra betalt, om man ser på alla andra objektiv som säljs här inne så ligger begagnatpriset oftast ännu lägre.
75% av nypriset på detta objektivet är idag 4198:- och det är vad jag skulle kunna tänka mig att köpa ett begagnat för.
Är inte prisskillnaden större än så så köper jag hellre nytt och har kvitto från butik och full garanti.
 
Håller med Daniel. Blir beg.priset för nära nypriset känns det bättre att köpa ett objektiv med nygaranti, och dessutom vet man att det inte fått stötskador p.dyl.

/Leif
 
Jag skulle också hellre köpa en ny för 5000kr (efter cashback). Under 4000kr måste de kosta begagnade för att det ska börja bli intressant, och det är det kanske inte så många som vill sälja för. Hade tänkt beställa en i dagarna, men har börjat fundera på en Sigma 150mm makro istället. De skulle fylla samma lucka, Sigman är nog skarpare även om 70-200:an är skarp, och kan användas till makro också. Hmm, får se hur det blir!

/Pontus
 
Ursäkta om jag kidnappar din tråd Amandus, jag skulle bara vilja ha lite information angående denna "cash-back" ni pratar om.

Hur funkar den och gäller det alla produkter i Canons sortiment? Hur länge är det erbjudandet aktuellt?


/C
 
Är inte det rimliga priset för ett 70-200/4L det priset som köparen tycker sig göra ett bra köp för samtidigt som säljaren även han är nöjd med priset han får, detta då med avseende på skick osv?

Även om många nu kanske försöker argumentera med canons cash-back för att få ner begagnatpriset så är det nog få säljare som faktiskt utnyttjat det när objektivet först införskaffats. Ser man då på nypriset på ~6500 hamnar ju 75% på 4875:- vilket mer avspeglar var de faktiskt ligger begagnat idag....

// Mats

(Bara en synvinkel från en som faktiskt sålde sitt begagnat för 5000kr efter att först ha fått rensa inboxen på ~10 skambud (<4k) samt 10 bud med argument om vad priset borde ligga på begagnat pga cash-back (4k-4,25k))
 
Det handlar ju om utbud och efterfrågan. Utbudet på begagnade 70-200/4 är litet och samtidigt är det många som vill köpa. Därför kan man ju lyckas sälja dyrare. Men faktum kvarstår: Om det bara skiljer hundralappar är det många som hellre köper nytt.

/Pontus
 
myrslok skrev:
Även om många nu kanske försöker argumentera med canons cash-back för att få ner begagnatpriset så är det nog få säljare som faktiskt utnyttjat det när objektivet först införskaffats. Ser man då på nypriset på ~6500 hamnar ju 75% på 4875:- vilket mer avspeglar var de faktiskt ligger begagnat idag....

Personligen anser jag att inköpspriset när säljaren köpte objektivet är totalt orelevant vid försäljning av ett begagnat objektiv.
Det är ju självklart dagspriser man får räkna på.
Många annonser som kommer ut idag på begagnade 70-200/F4 ligger runt 5500:- . Vilken människa med lite i skallen köper ett begagnat för samma pris man kan få ett nytt för?

Kan ta en liten liknelse...
Jag köpte en digitalkamera (Sony DSC-P1) direkt när den kom ut på marknaden. Då gav jag 9000:- för den.
När jag sålde den fanns motsvarande kamera fast ny att köpa för under 3000:-
Vad är rimligt att ta för min då? Knappast ger någon 6000:- för min kamera när dom kan få 2 stycken nya och till och med bättre kameror för samma pris...
Eller hur..?
 
myrslok skrev:
Även om många nu kanske försöker argumentera med canons cash-back för att få ner begagnatpriset så är det nog få säljare som faktiskt utnyttjat det när objektivet först införskaffats.
Det finns ju ingen som bryr sig om inköpspriset?
Det är ju nypriset idag som spelar roll, om gluggen sjunker till under 2000 så kan du ju inte räkna med att få 4000 bara för att du gav 6000 för den?
 
bEPH skrev:
Det finns ju ingen som bryr sig om inköpspriset?
Det är ju nypriset idag som spelar roll, om gluggen sjunker till under 2000 så kan du ju inte räkna med att få 4000 bara för att du gav 6000 för den?

Detta är förvisso även svar till Daniel Anderssons postning:

Ni har exakt rätt båda två, men som köpare till ett tänkt objektiv!, däremot tänker ju säljaren helt tvärt om i och med att han/hon faktiskt pungat ut med pengarna vid inköpet oavsett cash-back eller ej. Således tycker nog många (mig inräknat) att ~5000kr var ett skyst pris för ett begagnat i riktigt bra skick. Detta då från en säljares perspektiv. Uppenbarligen finns även köpare som tycker det är ett rimligt pris, även om de må vara färre än innan cash-back på detta objektiv fanns.

Således kanske vi ska diskutera om det är köparens eller säljarens marknad just när vi diskuterar detta objektiv :). Min röst gick före canons cash-back starkt till säljarens men nu har det självklart slagit om.

// Mats

Ps. Sen kanske jämförelsen med en digitalkameras pris/prestandautveckling inte riktigt kan jämföras med priserna på L-optik där inköpspriserna ligger relativt stabilt och begagnatmarknaden för sådan blir hetare och hetare ju fler som vill suktar efter den röda randen. Jag vill påstå att vi snackar äpplen vs päron om vi gör en sådan jämförelse...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.