Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rimligt pris Canon-prylar?

Produkter
(logga in för att koppla)

marajja

Medlem
1 Systemkamera Canon Eos 600, med objektiv Canon 35-105mm, 1 Obj Canon 100-200mm, 1 blixt Nissin

Är det rimligt att betala 1265 kr för dessa saker - de är fullt fungerande? Jag har redan en Canon digitalkamera och det är EF objektiv så dessa ska fungera med den, själv tyckte jag det lät som ett bra pris. Köparen är tillförlitlig (pantbanken säljer ut) och prylarna är testade så att de fungerar.

Men nu undrar jag vad ni andra lite mer fotoexperter anser!

Priset är OK. Om du har nytta av huset och tänker använda det också. Blixten passar bara för det analoga huset inte till digitalaren.
Annars tycker jag att det finns lämpligare objektiv till digitalkameran, standarzoomar t.ex.

Mvh J O

Aha, ja jag har tänkt mig att använda objektiven till min digitala kamera i första hand isf. Jag har tänkt som så att jag troligen kommer att lägga ut kamera + blixt på blocket eller liknande eftersom jag inte har så stor nytta av dem. Jag har redan ett par objektiv med 18-55 till min digitala kamera så jag var ute efter just lite andra varianter och tyckte detta var ett bra pris för att prova mig fram lite. Tack för ditt svar!

Okej, finns det någon speciell anledning till din rekommendation? Jag är inte superproffs fotograf så det behöver inte vara "top of the line" saker jag köper. Jag såg mer detta som ett rimligt pris att komma över ett teleobjektiv till kameran att laborera lite med. Blir det inte bra kombination av dessa saker? Vad skulle det kosta med objektiven du nämner? Misstänker att det drar iväg lite mer då? Ursäkta alla frågor men det är inte helt lätt när man inte är så insatt.:)

OK.

Du har en standardzoom med brännviddsomfång från vidvinkel till kort tele 18mm till 55mm.

Du vill bygga på med en lämplig telezoom som går att använda till mycket, men som inte får kosta skjortan.

Att köpa paketet och försöka sälja kameran och blixten blir lite omständigt. Men säg att du får dessa två objektiv för ca 800-1000kr i slutändan.

Ett begagnat Sigma APO 70-300mm till Canon brukar ofta finnas till salu för ca 1500 kr ( i mycket fint skick). Då får man en telezoom med stort omfång och även bra möjligheter till närbilder. Macro ned till skala 1:2 är inte dumt att ha tillgång till. Om man vill fota blommor, fjärilar eller annat smått och gott. Och ett tele upp till 300mm är ju inte fy skam det heller.

Mvh J O

Oki, nu förstår jag hur du menar. Att sälja kameran och blixten bara blir ju lite meckigt... Man är ju bara SÅ sugen på ett teleobjektiv till kameran, svärfar köpte ett som jag lånade och testade lite och sen var jag såld. Vilka härliga närbilder jag fick på sonen med det objektivet. Men kanske är det lite så att snålheten bedrar visheten ;-). Tack iaf för att du tagit dig tid och svarat på mina frågor!

Hm.
Sonen växer snart upp. Passa på och ta bilder nu.
Ett prisvärt och mycket användbart objektiv för porträtt och människor över huvudtaget är det lilla ljusstarka och knivskarpa EF 1,8/50mm.

Mina första objektiv till digitalaren var just 18-55mm och 1,8/50mm.
Sen byggde jag på och bytte ut alleftersom jag sparade och gnetade (och kände mig fram)

1,8/50mm:
http://www.photo.net/photodb/photo?photo_id=3252737

Riktigt fin bild måste jag säga. Usch det är verkligen en djungel det här med objektiv, jag som trodde att man kunde vara lugn med att alla EF objektiv var ok till de kameramodeller som de passar på.... men sen är det massa andra aspekter också att ta hänsyn till. Har tagit MASSOR av bilder med mitt standardobjektiv men vill nu ta lite finare närbilder osv och då känns det som att ett nytt objektiv är en bra start. Men det objektivet du nämner verkar ju finnas begagnat för en femhundring ungefär så det är ju inte helt illa.

Jo, men ska man ha lite mer användbara objektiv med bra ljusstyrka och bildkvalitet så kostar det.

Kombinationen 18-55mm och 1,8/50mm är en kompromiss eller budgetvariant.

För närbilder så är fasta makroobjektiv outstanding t.ex 2,8/100mm makro eller liknande.

I vårt ofta ljusfattiga land och i de situationer med svagt ljus som ofta är lockande för oss fotografer så är det ljusstarka objektiv som gäller. Så är det bara.

Ett begagnat 1,8/50mm är kanske ett av de bästa köpen man kan göra.
Svagheten med det objektivet är den mycket klena konstruktionen, objektivet trillar gärna i två bitar, tyvärr.

Mvh J O

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar