Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Riktig nybörjare ska fota bröllop. HJÄLP MIG!

Produkter
(logga in för att koppla)

himmelohelvete

Ny medlem
Hej

Är en amatör fotograf, om jag ens kan kalla mig det...men jag älskar att fotografera och har fått en del uppdrag!

Nu har jag fått i uppdrag att fotografera ett bröllop från morron till kväll med allt vad det innebär!

Jag innehar en NIKON D40 ( ja jag ska uppgradera mig vad gäller kamera men hinner inte innan bröllet) och de objektiv jag har att handha till denna dag är standard 18-55 som följde med och ett Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro

Nu är ni ju så många kunniga här inne så jag undrar om någon har lust att hjälpa mig med vad jag ska ha för inställningar, blixt eller inte och vilket av objektiven som är bäst till kyrkan, frisören osv....

Detta skulle betyda mkt för mig om jag fick lite råd. Jag vill ju göra det bästa möjliga för brudparet.

Stort tack på förhand!

Förlåt, men varför tar du dig an uppdrag du inte vet att du klarar av? Jag skulle nog bli rätt förbannad om "fotografen" som skulle fota mitt bröllop visade sig vara en som inte vet vad den pysslar med. Det går ju inte att göra om efteråt.

Jag föreslår att du raskt ber bröllopsparet att hyra en annan fotograf. Du kan rimligen inte lära dig allt som krävs genom att fråga på internet.

jodå

Förlåt, men varför tar du dig an uppdrag du inte vet att du klarar av? Jag skulle nog bli rätt förbannad om "fotografen" som skulle fota mitt bröllop visade sig vara en som inte vet vad den pysslar med. Det går ju inte att göra om efteråt.

Jag föreslår att du raskt ber bröllopsparet att hyra en annan fotograf. Du kan rimligen inte lära dig allt som krävs genom att fråga på internet.

Hej

Nu är det så här att detta är min svåger och svägerska som bett mig om detta. De har sett mina tidigare fotografier och bad mig om att fotografera deras bröllop. De har väl inga större krav på mig då det vet att jag är amatör. Men de harheller inte råd med en en proffesionell fotograf och tycker att mina bilder är bra nog=)

Jag har dock fått svar från en proffsfotograf nu som gett mig massa bra tips!=)

Hej.

För det första så hoppas jag att det går bra för dig.

För det andra så kan man inte via nätet och muntliga förklaringar från en fotograf lära sig att ta bra bilder, man måste öva öva och öva.

Vet man inte heller kopplingen mellan bländare/skärpedjup/exponering/rörelseoskärpa/vitbalans, ja, då blir det kanske inte riktigt som man har tänkt sig, tyvärr.

Att fota utan blixt kan vara aktuellt, och med dina objektiv så är det då stativ som gäller, högt iso, med risk för brus och rörelseoskärpa.

Mitt råd.

Åk till kyrkan innan, ta med dig en kompis, fota och se.

Bättre att få chocken nu är under själva vigseln.

Mitt andra råd.

Ta med en kompis som har digitalkamera och plåta båda två.
Den viktiga bilden du kanske totalmisslyckas med kanske din kompis lyckades ta, och tvärtom.

Hur som helst är det tufft av dig att anta utmaningen trots allt.

Och mitt sista tips, plåta i RAW.
Då har du större chans att rädda ev felexponerade/brusiga bilder.

Stort lycka till.

MVH Julle.

Tack julle=)

Hej.

För det första så hoppas jag att det går bra för dig.

För det andra så kan man inte via nätet och muntliga förklaringar från en fotograf lära sig att ta bra bilder, man måste öva öva och öva.

Vet man inte heller kopplingen mellan bländare/skärpedjup/exponering/rörelseoskärpa/vitbalans, ja, då blir det kanske inte riktigt som man har tänkt sig, tyvärr.

Att fota utan blixt kan vara aktuellt, och med dina objektiv så är det då stativ som gäller, högt iso, med risk för brus och rörelseoskärpa.

Mitt råd.

Åk till kyrkan innan, ta med dig en kompis, fota och se.

Bättre att få chocken nu är under själva vigseln.

Mitt andra råd.

Ta med en kompis som har digitalkamera och plåta båda två.
Den viktiga bilden du kanske totalmisslyckas med kanske din kompis lyckades ta, och tvärtom.

Hur som helst är det tufft av dig att anta utmaningen trots allt.

Och mitt sista tips, plåta i RAW.
Då har du större chans att rädda ev felexponerade/brusiga bilder.

Stort lycka till.

MVH Julle.

Hej!
ve inte hur nära bröllopet är, men mitt tips är en bok som heter "Digital Wedding Photography, Capturing Beautiful Memories Glen Johnson" jag tyckte den var bra, man får sortera bort lite för den är en amerikanare som har skrivit den, men det är mycket bra i den. Finns säkert andra böcker som är bra oxå. Finns att köpa på fotosidan eller i nätbutiker.

Tycker att den här artikeln som jag av ren slump läste igår förklarar basisen rätt okej och lite tips och trix vad man kan tänka på under själva dagen. Digitalfotos artikel.

En annan grej, som jag har inte testat det själv ännu, men jag har hört att det funkar är; om man tejpar vitt papper över den inbyggda blixten så får man mycket mer diffust upplyst blixtljus som inte är så skarpt. Typ en hemmagjord variant av en omnibounce. Det kanske finns andra här som har testat tekniken och kan säga om det funkar. Så här.

En annan grej, som jag har inte testat det själv ännu, men jag har hört att det funkar är; om man tejpar vitt papper över den inbyggda blixten så får man mycket mer diffust upplyst blixtljus som inte är så skarpt. Typ en hemmagjord variant av en omnibounce. Det kanske finns andra här som har testat tekniken och kan säga om det funkar. Så här.

Istället för vitt papper hade jag nog kört på smörpapper, om det är på dagen, förlusten av blixten blir mindre. Men man bör testa så man vet vad mankan vänta sig för resultat med hemma gjorda modifieringar. Man bör dock testa om man har köte likande grejor i butik oxå.

Istället för vitt papper hade jag nog kört på smörpapper, om det är på dagen, förlusten av blixten blir mindre. Men man bör testa så man vet vad mankan vänta sig för resultat med hemma gjorda modifieringar. Man bör dock testa om man har köte likande grejor i butik oxå.

Men den interna blixten räcker inte långt, speciellt i en mörk kyrka och om man satt på ett papper. Skaffa en rejäl blixt omgående och lär dig den.

Men den interna blixten räcker inte långt, speciellt i en mörk kyrka och om man satt på ett papper. Skaffa en rejäl blixt omgående och lär dig den.

Jag har en blixt till, en extern som också följde med som jag brukar använda mig av. Den går att vinkla så ljuset blir rätt ok!

Tack för alla tips, betyder mycket!

Fotade ett annat brudpar för ett år sedan och fick MYCKET tack efteråt, de var jättenöjda=)

Nu har jag fått i uppdrag att fotografera ett bröllop från morron till kväll med allt vad det innebär!

Hej.

Ta många bilder! "Slösa" med minneskort!
Prova alternativa exponeringar, så att du är på den säkra sidan efteråt.
Kort skärpedjup hjälper dig att styra hur betraktaren ser på bilden, så lek med det. (dvs stor bländaröppning)
Om du är med under dagen, under tex brudens förberedelser, tänk reportage. Försök att skapa en berättelse med dina bilder.

När du ska ta parbilderna se till att ha en plan innan, kolla upp flera alternativa platser att vara på. Om inte en plats blir vad man tänkt sig så kan man raskt byta vinkel eller plats. Det kan räcka med att man går runt hörnet.

Du måste åka till platsen/ kyrkan, samma tid på dagen som du ska fotografera,innan och kolla ljus och möjliga fotoplatser.
Ska du fotografera inne i kyrkan under vigseln är det bra att prata med prästen innan om han/hon har åsikter om var och när osv.
Ni kanske tom kan göra upp om ett fototillfälle precis innan de vänder sig och går ut ur kyrkan när du kan ta "kyssbilden" tex.

Fotografera miljön de viger sig i, sök stämningar, byggnader eller vad som kanske är typiskt för platsen som de valt för sitt bröllop.
Fotografera detaljer!! Ringarna, buketten, detaljer i bådas kläder osv.
Titta på andra fotografers bröllopsbilder och få inspiration och ideer.
Det är bara att stjäla (bra ideer är till för att "utvecklas") det gör ALLA andra oxå.

Fråga om inte bruden kan ta med en kompis som kan hjälpa henne med att "dutta" smink och hår osv.
Kompisen kan oxå se till att brudparet får i sig näring och inte tappar stinget under fotograferingen. De har en jobbig dag ändå.
Se till att Du äter innan och ta gärna med snacks och vatten till dig själv så du orkar.

Ha ett snyggt paraply, dvs som kan vara med på bild, i beredskap om det skulle börja regna. (kan bli fantastisk fina bilder med bruparet promeneranders bort i regnet under ett paraply...tex)

Viktigast tror jag ändå är att du förbereder dig ordentligt.
Pratar med brudparet om deras förväntningar på bilderna.
Ha en ordentlig plan för vilka bilder du vill ta och hur. Utifrån det är det mycket lättare att improvisera, för det kommer du ändå tvingas göra...

Och ta många bilder... ;)

// Håkan

Senast ändrad:
Om du missar själva kyssen eller andra viktiga ögonblick, så var inte rädd att fråga om de kan göra det igen så de får det på bild. Det kan verka lite "in-your-face", men brukas uppskattas efteråt att man hade kurage att fråga om en do-over, snarare än att missa hela ögonblicket.

Hej

Är en amatör fotograf, om jag ens kan kalla mig det...men jag älskar att fotografera och har fått en del uppdrag!

Jag innehar en NIKON D40 ( ja jag ska uppgradera mig vad gäller kamera men hinner inte innan bröllet) och de objektiv jag har att handha till denna dag är standard 18-55 som följde med och ett Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro

Nu är ni ju så många kunniga här inne så jag undrar om någon har lust att hjälpa mig med vad jag ska ha för inställningar, blixt eller inte och vilket av objektiven som är bäst till kyrkan, frisören osv....

Detta skulle betyda mkt för mig om jag fick lite råd. Jag vill ju göra det bästa möjliga för brudparet.

Stort tack på förhand!

Läs nr 8 av Digitalfoto en del bra tips om själva komponeringen och vilka bilder du skall ta, men titta inte på utrustningen.

Ser att du har Sigmas 70-300 vilket är ett ganska stort objektiv i förhållande till 18-55. Det är även lite kinkigt när det gäller ljus och tar bäst bilder nerbländat en (bra) bit, vilket är väldigt svårt att få till inne i en kyrka.

Jag skulle hållit mig till 18-55 objektivet och följt de andra goda råden i tråden. En ide kan vara att införskaffa ett enbensstativ för att minimera skakningsoskärpan på de bilder där du kan hålla dig relativt stationär.

Om du kan, utse en kompis till assistent som håller reda på dina "lösa" prylar, det kan vara guld vär när det stressar till sig och du undrar var tusan enbensstativet tog vägen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar