ANNONS
Annons

Riksgränsen i sikte

Produkter
(logga in för att koppla)

BamZe84

Aktiv medlem
Hejsan!
Jag är en glad skåning som gärna skulle vilja uppleva riksgränsen någon gång under sommaren. Jag har kollat lite på boende både på vandrarhem och hotell.
Jag undrar nu om någon varit där och har koll på vad som är värt att se, och hur många dagar man bör vara där för att uppleva de som är värt att se. De är ju ändå en tågresa på 22h dit från lund.

Tacksam för tips och råd angående Riksgränsen.

Intresserad av en weekend i riksgräsen så pm:a mig :)

Mvh BamZe
 
Hejsan!
Nu har det gått en tid sedan jag skrev detta inlägget och jag har hunnit med att fylla 25år. Som present fick jag 5 dagars övernattning i Riksgränsen med tåg och allting förbetalt. Så nu behöver jag verkligen tips och råd :) Jag ska åka lapplandståget från Lund 29/7 och hem 5/8 om någon annan ska dit samtidigt :)

Mvh BamZe
 
Hejsan!
Jag är en glad skåning som gärna skulle vilja uppleva riksgränsen någon gång under sommaren. Jag har kollat lite på boende både på vandrarhem och hotell.
Jag undrar nu om någon varit där och har koll på vad som är värt att se, och hur många dagar man bör vara där för att uppleva de som är värt att se. De är ju ändå en tågresa på 22h dit från lund.

Tacksam för tips och råd angående Riksgränsen.

Intresserad av en weekend i riksgräsen så pm:a mig :)

Mvh BamZe

Allt beror ju på vad du är intresserad av. Fjällvandring? Finns hur mycket som helst. Fiske?

Jag åkte förbi förra sommaren efter att ha varit på Lofoten. Mitt förslag är att du åker ner till Narvik, hyr en bil och åker ut till Lofoten minst en dag, där finns hur mycket som helst att se, ett otroligt vackert landskap, upplevs bäst med bil (eller MC).

http://frodewendelbo.se/foto/MC Norge-Sverige augusti -08/index.html

I samlingen finns också litet bilder från Björkliden, granne med Riksgränsen.

/FW
 
Hejsan!
Jag ska bo i Björkliden på deras vandrar hem där. Såg en hel del fantastiska bilder där ifrån, såg riktigt fridfullt ut. Längtar verkligen efter att åka dit nu. Jag tänkte se om man kan hyra 4 hjuling där uppe, så man kan komma ut i naturen.
 
Hejsan!
Jag ska bo i Björkliden på deras vandrar hem där. Såg en hel del fantastiska bilder där ifrån, såg riktigt fridfullt ut. Längtar verkligen efter att åka dit nu. Jag tänkte se om man kan hyra 4 hjuling där uppe, så man kan komma ut i naturen.

Jag bodde en natt på vandrarhemmet i Björkliden. Jag tror inte det är populärt att ge sig ut i naturen på 4-hjuling. Där finns inte många vägar och det är nog kängor och ryggsäck som gäller.

http://www.bjorkliden.se/
http://www.stromma.se/sv/Riksgransen/
http://www.lofoten.info/

/FW
 
Okej okej, nä de var bara ett exempel.
Jag var i Åre för något år sen, där kunde
man hyra fyrhjuling så man kom upp på berget.
De va därför jag fråga. Hur tyckte du Björklidens vandrarhem va ?
 
Okej okej, nä de var bara ett exempel.
Jag var i Åre för något år sen, där kunde
man hyra fyrhjuling så man kom upp på berget.
De va därför jag fråga. Hur tyckte du Björklidens vandrarhem va ?

Helt OK, så bra ett vandrarhem är. Det var rent, ett bra kök och fina duschar/toaletter. Bilderna på Lapporten är tagna precis nedanför vandrarhemmet.

/FW
 
I Abisko/Björkliden/Riksgränsen finns en hel del att göra och se. Här är några tips..

Kåppasgrottorna i Björkliden. Ligger inom bekvämt promenadavstånd. Förslagsvis hänger man med på en guidad tur för att få ut mer av det.

Låktatjåkka-stugan, fin vandring ca 7 km upp på fjället. Ät våfflor, övernatta eller gå tillbaka samma dag.

Gå upp till Rissajaure längst upp i Kärkevagge. En av de sjöar med störst siktdjup i Sverige.

Ta linbanan upp på Nuolja och njut av utsikten. Linbana eller promenera ner (berget mellan Abisko och Björkliden).

Besök rallarkyrkogården

Ta en titt på silverfallet i Björkliden

Vandra rallarvägen, t ex från Björnefjäll ner till fjorden. Tåg tillbaka.

Gå en bit längs Kungsleden från Abisko, kanske till Abiskojaurestugorna. Sov över och gå tillbaka.

Hyr en mountainbike och cykla antingen i Björkliden eller längs rallarvägen.


Det här är några exempel på vad du kan hitta på. Flera av de här aktiviteterna arrangeras även av t ex sporten i Björkliden och Abisko turist, vilket ju kan vara bra och kännas tryggt om man är oerfaren.

http://www.abisko.nu/sommar/aktiviteter/aktiviteter_dag_ordinarie.asp

Fyrhjuling är f ö förbjudet att köra i fjällen förutom för samer.
 
STRÅLANDE ! Tack för all information!
Jag har nu bokat en hyrbil, så ev så ska ja åka till Norge en dag och titta :) Ska bli så spännande. Tack än en gång!
 
En sak till kom jag på. En karta kan vara bra att ha med sig, inte bara för att undvika att gå vilse, utan för att kunna orientera sig och veta vad det är för granna fjäll man tittar på. :)

Det är fjällkartan BD6 Abisko-Kebnekaise-Narvik som gäller för området.
 
Den kartan har jag liggandes här.
Fick låna de av en vän som brukar vara där uppe.
Just nu håller jag på att klydda med Hertz med hyr
bil, men de ska nog bli bra till slut :)
 
STRÅLANDE ! Tack för all information!
Jag har nu bokat en hyrbil, så ev så ska ja åka till Norge en dag och titta :) Ska bli så spännande. Tack än en gång!

Ta tåget till Narvik, sträckan Riksgränsen-Narvik anses som en av världens vackraste tågsträckningar. På sina ställen hänger järnvägen bokstavligen på bergssidan och utsikten är minst sagt dramatisk med strandade tyskavrak från andra världskriget och häftigt fjordlandskap.

Mycket nöje

Nikolaj
 
Ta tåget till Narvik, sträckan Riksgränsen-Narvik anses som en av världens vackraste tågsträckningar. På sina ställen hänger järnvägen bokstavligen på bergssidan och utsikten är minst sagt dramatisk med strandade tyskavrak från andra världskriget och häftigt fjordlandskap.

Mycket nöje

Nikolaj


Strandade tyska vrak ? När åkte du sträckan senast?
mvh
 
Det ligger fortfarande en tysk jagare med fören uppe mot land (Thiele tror jag den heter). Syns bra från tåget före bron över Rombaksfjorden.
 
kårsavagge är oxå en fin dal att besöka. glöm inte att ta med fiske grejor, det finns otaliga vatten med fint fiske.

//Bo
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.