Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rigga blixtar på festen...eller i kyrkan.

Produkter
(logga in för att koppla)

Per_S

Aktiv medlem
Hej!
Funderar lite...

Läste en artikel på aifo (http://www.aifo.se/artiklar/art3.htm). De hade någon fotograf som riggat studioblixtar i en fest lokal. Mina funderingar ligger kring
-super! bra ljus alltid =)

-bli gästernas minne av festen när dessa blixtar bränner av?

(Nu den viktigaste)
- Har någon provat detta? Hur togs det emot av brudpar(eller de som hade festen) och av gästerna.

Hade varit kul att höra om någon som har erfarenhet av detta skriva en rad eller två. (om att rigga studioblixtar på sådana typer av evenemang).

Hej!

Jag kör detta koncept på bröllopsfester. Mycket positivt mottaget av brudpar och gäster.

Det finns flera fördelar tycker jag. För det första får du jämn och snyggt ljus i hela lokalen. (beror givetvis till viss del på hur lokalen ser ut) För det andra slipper du "rakt-på-blixt". Det blir mycket diskretare. Man uppfattar det inte lika störande om man vill gå riktigt nära och ta porträtt osv...

Jag kör alltid med radiosändare så att jag kan röra mig helt fritt och för att ingen annan ska kunna trigga blixtarna med sina egna blixtar.

Jag kör med batteriaggregat, och det behövs inte speciellt mycket effekt. Därför räcker batterierna utan vidare en hel kväll. Man blir flexibel och kan placera blixtarna precis vartsomhelst. Även i tält om festen är utomhus.

En annan stor fördel är att man kan vara flera fotografer som "delar" på samma blixt. Det är bara att sätta en radiosändare på varje kamera. Risken att två trycker av exakt samtidigt är i det närmaste obefintlig.

Mvh /Peter

SÅg ett program på tv4 fakta där dom hade riggat en hel basketplan med blixtar permanent var rätt häftig konstruktion.

Hej!
Och tack för svaren. Peter, jag kollade in din sida..sjukt bra bilder! Kul att se!

Gästerna reagerar inte på det då med andra ord?
Ska ta och prova nästa gång. Tack igen!

/Per

Per_S skrev:
Hej!
Och tack för svaren. Peter, jag kollade in din sida..sjukt bra bilder! Kul att se!

Gästerna reagerar inte på det då med andra ord?
Ska ta och prova nästa gång. Tack igen!

/Per

Oj, Tackar för det!

Första gången frågade jag flera stycken gäster + brudparet och de upplevde det mycket mindre störande. Jag vet inte om den avsevärt snabbare brinntiden bidrar? Kanske upplevs det också mindre starkt när man inte direkt kan lokalsera ljuskällan eller behöver titta rätt in i den. En fördel är ju också den enormt mycket kortare uppladdningsblixten (varierar dock mellan olika fabrikat)

Är det stor lokal kan du behöva rigga flera blixtar för att få jämn ljusfördelning över hela lokalen. Har du inte mängder av batteriblixtar så kan du ju placera vanliga kompaktblixtar där det finns tillgång till uttag och förse dessa med radiomottagare. Utnyttja vita väggar och tak för att sprida ljuset.

Lycka till!

Mvh /Peter

tack ska du ha!

Väldigt generöst av dig att dela med dig av dina erfarenheter, uppskattas väldigt mycket. Ha en riktigt skön helg!

Mvh Per

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar