Tyvärr blir vistelsen där klart kortare än vad det först var tänkt så det blev lite tunt med bilder. Däremot fanns det hur mycket snygga potentiella bilder som helst! Jag måste bara åka tillbaka snart på en hundraprocentig fotoresa.
Staden är som de felsta öststäder, det blandas friskt med gammalt skitit, trasigt tillsammans med nya byggnadskomplex i glas och stål.
Jag åkte båt dit som la till ganska långt ut i hamnen, därifrån blev vi bussade in till själva city. På vägen dit åkte vi bla. förbi ett flera kilometer långt hus som såg totalt nedgånget ut (värre än vanligt alltså) Då var det nära att jag hotade mig ur bussen bara för att få fota=)
Trasiga hus, skitiga miljöer, vilket är det jag ofta är ute efter, behöver man inte leta efter. Det finns överallt!
Mer konkreta fotoobjekt jag hittade var en snygg bro över vattnet, precis från gamla stan över till andra sidan, en sida där det inte verkar som man ska vara över huvud taget om man är turist...
Marknaden i de gamla zeppelinarhangarerna från första världskriget var också spännande, både folket och kommersen inne i dem men också själva byggnaderna. Notera framförallt de gamla gummorna som säljer plastpåsar från kända varuhus och butiker.
De ganska många butikerna/stånden som säljer gigantiska mängder med kassettband var också kul tycker jag.
Det går också få till ganska bra bilder på temat kontrast om man vill det. Mitt bland de mest förfallna husen hittade man ganska ofta bilar i miljonklassen... Det finns onekligen personer med pengar även i Riga.
Spårvagnarna modell äldre är också värda ett par bilder. Men det mesta av detta är ju så pass uppenbara grejer att det inte går att missa dem!
Ha det kul i Riga! Det är en trevlig stad, tyvärr dyrare än jag trott/hoppats. Mer eller mindre allt i shoppingväg, förutom sprit och mat, håller svenska priser.