Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ricoh GXR

Produkter
(logga in för att koppla)
Frågan är bara vilken storlek det är på sensorerna som används?
Jag gissar på något emellan GX100 och micro four thirds. Det där zoomobjektivet - om det ska ha vettig ljusstyrka - är alldeles för litet för att sitta på en stor sensor.

Jag måste säga att jag tycker att det ser ut som ett riktigt flopp-koncept. Det blir ju apdyrt att ha en egen sensor till varje objektiv. Dessutom blir ett "objektiv" mycket större, och därför lär man ju inte ha mer än ett. Så det blir bara en kamera som är delad i två, helt i onödan.
 
Har nu sett info om att i zoomobjektivet är det samma sensorstorlek som hos GX100/200 och i macroobjektivet är det APS-C sensor.
 
Vet inte riktigt vad man ska tycka, det hela är så annorlunda. En sak jag tänkte på direkt var att det inte blir nåt experimenterande med udda optik på samma sätt som med m4/3.

Kan man få nåt litet snabbt i normalbrännviddsområdet med stor sensor, så kan det vara intressant. Kanske inte för 1300 pund dock.
 
Jag tyckte först tanken var tilltalande, men nu efter lite funderande så känns det mest tokigt.
Och framförallt så är det inte alls någon liten och smidig kamera längre, om man inte väljer zoompaketet, men då kan jag lika gärna köpa en GX200.
Njae, den halkade nog ner en bit på önskelistan.
Men det är kul att någon vågar gå utanför de gängse ramarna.
 
Mer info finns på dpreview:

http://www.dpreview.com/news/0911/09111001ricohgxr.asp

Idén är ju onekligen lite annorlunda, men nog tycker jag att det känns lite tokigt att behöva spendera pengar på en ny sensor bara för att man vill ha ett nytt objektiv. Fast tanken kanske är att de som köper denna kamera inte kommer att köpa mer än ett fåtal objektivsensormoduler (eller vad vi ska kalla dem på svenska...)

Zoomen har för övrigt kompaktkamerasensor medan makrot har APS-C-sensor. Det behövs nog lite mer att välja på för att detta ska bli intressant dock, t.ex. en ljusstark lite vidvinkligare fast objektivsensormodul med APS-C-sensor.
 
Tycker det är ett väldigt intressant koncept.. Men det skulle ju självklart gått att växla sensor helt fritt också. Tre moduler, kamera, sensor och objektiv.

Men men, det kanske kommer? Annars tycker jag en bättre idé skulle vara "sensor-bajonetter" för att alla tillverkare. En modul med FF-sensor och Sony, Nikon, Canon eller Leica M-bajonett. En Aps-C sensor med Nikon, Sony, Leica, Pentax eller nån annan tillverkares bajonett.

Problemet är väl iofs då att få tillåtelse att sälja andra tillverkares bajonetter till Ricos kamera-modul... ?
 
Mer info finns på dpreview:

http://www.dpreview.com/news/0911/09111001ricohgxr.asp

Idén är ju onekligen lite annorlunda, men nog tycker jag att det känns lite tokigt att behöva spendera pengar på en ny sensor bara för att man vill ha ett nytt objektiv. Fast tanken kanske är att de som köper denna kamera inte kommer att köpa mer än ett fåtal objektivsensormoduler (eller vad vi ska kalla dem på svenska...)

Zoomen har för övrigt kompaktkamerasensor medan makrot har APS-C-sensor. Det behövs nog lite mer att välja på för att detta ska bli intressant dock, t.ex. en ljusstark lite vidvinkligare fast objektivsensormodul med APS-C-sensor.


Håller med..lite surt men helt klart intressant..tänk om nån kunde ta fram en DSLR med evf i ett liknande koncept så man kunde köpa lösa moduler som innehöll sensorn och objektivfattningen.
 
Interchangable everything!

Nästa steg i utvecklingen måste ju vara när man kan byta ut blixt, skärm, hus, ja allt. Med andra ord: en "kompaktkamera".
 
Tycker det är ett väldigt intressant koncept.. Men det skulle ju självklart gått att växla sensor helt fritt också. Tre moduler, kamera, sensor och objektiv.

Jag håller helt med. Sensorn tillsammans med processorn är väl i dagsläget den del av kamerans som har kortast "aktualitet". Både manöverenhet och objektiv är ju produkter som har utveklats under lång tid, medan bildsensorer och processor fortfarande är ganska nya företeelser, vilket gör att de känns otillräckliga snabbare (jämfört med "state of the art"). Manöverenhet och objektiv borde man kunna hålla tillgodo med i åtminstone ett decennium.

En vidareutveckling av Ricohs koncept vore att man kunde köpa en "cartridge" med sensor och bajonettfattning för till exempel µ4/3-objektiv. Då är man framme vid tre moduler (Fast huvudprocessorn sitter ju i manöverenheten i Ricohs system, så det den går inte att byta samtidigt med sensorn).
 
Nästa steg i utvecklingen måste ju vara när man kan byta ut blixt, skärm, hus, ja allt. Med andra ord: en "kompaktkamera".

Eller snarare en systemkompakt.
Kommer det bara prylar, så blir det ett riktigt system.
Alltså välja antal pixlar, sensor, brännvidd, sökare osv.

Jag höjde på ögonbryna när jag såg den på mässan...
Vågat av Ricoh att köra eget rejs...
Men Sigma, Cosina och Calle zeiss kanske är
intresserade av att göra objektivsensorer.

En stor fördel är att det kan bli det kompaktaste
systemet, teleobjektiv kan göras små med mindre
sensorer och med en pannkaka kan det bli smått
även med en 24X36 eller ännu större sensor...
 
Sprang runt på fotomässan idag och kände på alla nyheter. Canon 7D var sagolikt skön i handgreppet, Nikon D3s s n a b b, och Olympus och Panasonic små micro3/4or riktigt aptitliga.

Men behållningen och överraskningen var helt klart Ricoh GRX. En absolut kassaskåpskänsla i kvaliteten, lätt, liten, och helt underbar liten sak. Snabb AF av det jag kände, och riktigt snabb f ö.

Den är högt prissatt, visst, men fullständigt unik.

Det är många proffsfotografer som kommer att ha denna som fick-kamera. Det är helt klart. Den har större sensor än Olympus och Panasonics nya, men mindre.
 
Men behållningen och överraskningen var helt klart Ricoh GRX. En absolut kassaskåpskänsla i kvaliteten, lätt, liten, och helt underbar liten sak. Snabb AF av det jag kände, och riktigt snabb f ö.

Hur stor känns GXR med femtian på? Jag menar, är den för stor för att kunna räknas som fickkamera?
 
Kanske ett steg i riktningen, bildsensorn i morgondagens kameror, sitter i en egen utbytbar modul, vi behöver inte byta hela kamerahuset i takt med den tekniska utvecklingen på bildsensorn, smart.
Likt den analoga kameran, t.ex. en gammal Leica M2:a med dagens film fungerar ihop perfekt!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.