Annons

Ricoh GR1s

Produkter
(logga in för att koppla)

vitamin

Avslutat medlemskap
Jag har en GR1s sen ett år tillbaka och är nöjd med den på det stora hela. Jag har dock några funderingar:

a) När jag laddade en film i somras så började kameran "skårra". Ett raspigt ljud ackompanjerar det vanliga surret vid frammatning. I övrigt så fungerar den utan problem, men jag tänker att det ändå vore bra att lämna in den och få den rengjord etc. Finns det några auktoriserade Ricoh-verkstäder (eller andra verkstäder ni kan rekomendera) i Sverige?

b) Med kameran fick jag ett motljusskydd. Finns det några andra roliga "leksaker" till den? Till exempel teleförlängare, "plusfilter" för närbilder etc.

/Arne

Jag googlade runt lite själv och såg att det finns en filtergänga för 30,5mm-filter som man kan sätta på. Jag får väl se om det går att få tag på en sån.

Var tidigare lycklig ägare till denna fantastiska kamera. För två år sedan behövde jag fixa sökaren. Jag lämnade in den på Expert fridhemsplan i Stockholm som om jag minns rätt skickade den till ett företag i Linköping som i sin tur skickade den till Tyskland för reparation. Det var det sista jag såg av kameran. Den försvann någonstans i hanteringen. Fick skälig ersättning av Expert så ekonomiskt led jag ingen skada.

Till "Grisen" så finns det ett antal filter som är orginaltillbehör från Ricoh:
PL (polfilter)
MC-Y2 (orange)
MC-1B (skylight)
6x-CROSS (stjärnfilter)
MC-ND4 (gråfilter)
För att använda filter till kameran så behövs en filterring. Är du intresserad så har jag en oanvänd filterring och oanvänt MC-Y2 till salu.

//Jonas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar