Nu är jag väl lite tidigt ute med att säga att jag har råkat ut för liknande problem eftersom det inte är konstaterat än men mina tankar går så iallafall.
Jag har haft kameran med i Thailand i tre veckor och använt den normalt som jag brukar göra hemma med objektivbyten och så. På vägen hem från Arlanda så tar jag även 3 bilder på snöovädret vi kör i och stoppar ner kameran i kameraväskan igen som även har varit mitt handbagage.
Lite fototrött så använder jag inte kameran på en och en halv vecka så när jag nu skulle använda den så är den stendöd. Tar ur batteriet och minneskortet, provar med andra orginalbatterin men ingen rektion, inte ens en blinkning. Har låtit den stå utan batteri ett tag, provat att ladda så batterierna verkligen är fulladdade men nä, kaputt, broken, stendöd.
Har pratat med Cyberphoto som jag köpt kameran av, förövrigt väldigt trevliga att prata med och vi ska skicka den till på rep och kolla var det är för fel. Vi diskuterade även det här med fukt vilket jag tror att det är. Jag tycker att om man använder kameran normalt så borde den väl klara av en tripp till Thailand, för annars är ju inte det ingen idé alls att det står om tätning på deras hemsida.
(citat cyberphoto
Kameran är till viss del vädertätad, och tänk på att välja objektiv som också är tätade. Tätade objektiv hittar man bland Canons 'proffsserie' L-objektiv. Men den klarar inte klarar ösregn eller dylikt i flera timmar, här får man använda sitt sunda förnuft. Det finns nämligen ingen standardisering än inom fotobranchen som klargör hur mycket väta kamerorna och objektiven klarar, och blir kameran eller objektiven fuktskadade så gäller inga garantier. Vi rekommenderar att inte testa var gränsen går. (/citat)
"men den klarar inte ösregn eller dylikt i flera timmar.." men den klarar ösregn i en halvtimme..?
Men när vi pratade så sa hon att fukt kan ha kommit in vid tidigare tillfällen och den kan vara det som spökar.. Hur ska jag kunna få en chans att tro att jag inte gjort något fel. Är det fuktskadat så betyder det ju att jag har gjort något fel nångång men när, när jag åkte till Thailand, när jag var ut i somras då det var så högluftfuktighet eller vad..
Som tagits upp tidigare i tråden så hade det varit bra om det på nåt vis skulle kunna gå att mäta om det är problem med fuktigheten i kameran så man kunde få nån varning eller nåt. Jag hade hoppats att jag kunde få igång kameran bara för att ev kunna få ett felmeddelande..
Fast, det kanske slutar med att det inte är fukt utan nåt helt annat.. =)
Återstår att se.. återkommer senare hur det går..