ANNONS
Annons

Ricoh GR1 fast lite bättre?

Produkter
(logga in för att koppla)
Niclasfoto skrev:
Bara att packa upp Hexar RF ur sin originalcase är ett konsumentminne för livet!!! :)

Leica M7 kommer i en simpel kartong även om du köper ett kit..

Ja köper man en Konica får man en kartong, köper man en Leica får man en kamera.

Hahaha ,
bra där Alf .
måste hålla med , Leica M´s hanhavande och ergonomi är ju underbar , men det är ju en smaksak.

mvh Alöe

Fiska upp en Konica Hexar (den med fast 35/2,0) så får du en billig sanslöst skarp 35:a med vidhängande kamera av högsta kvalite. Nu bör man kunna hitta denna kamera för 1500-2000 kr. Lite stor kanske, men lättare att hålla än en GR1:a och betydligt vassare optik. I alla fall om jag jämför med de fem (!) GR1:eek:r jag ägt (tre GR1, en s och en v). Därtill får du en tyst kamera som även hanterar extern blixt. (Sorry, såg inte att detta tagits upp tidigare...)

Bilagor

• hexar.jpg
    hexar.jpg
    3.2 KB · Visningar: 253
Ja, kan ni begripa att man inte tryckt dit ett "silent mode" i den "nya" Hexar RF.. Obegripligt men kanske var det tekniskt problematiskt..

Silent mode, snacka om en porrig feature:)!!!

MVH Niclas,

Ja, Hexaren är finfin. Jag använder min mycket. 35an är snorskarp, men vinjetterar en del och har en del distorsion. Jag plåtar mycket på full glugg, och därav vinjetteringen kanske. Handhavandet är väl..sådär, men helt ok efter att man vant sig.

Jag har fått fulhacka min för att få tillgång till Silent mode, eftersom jag har en av de senaste versionerna, där konica gömt funktionen efter nån patentkonflikt.

Jag hade tidigare en Leica minilux och fick hem en Leica CM igår. CM är en betydligt trevligare och mer fotograferingsvänlig kamera. Optiken är extremt bra på både minilux och CM. Dessutom en smula mer ljusstark än konkurrenternas optik. Förutom i jämförelse med Konica Hexar då som dock är en större kamera. Dock är minilux och CM optiken 40mm och inte 28mm eller 35mm.
Jag skrev en kort recension på Leica CM igår.

följetongen fortsätter

Nu har jag *köpt tillbaks* min gamla yashica T5! Bekantingen jag sålde den till har gått över till digitalt och behöver den inte längre. Är rimligt säker på att den haft en lugn, tjejkörd tillvaro.

Saknade optiken för mycket. Dessutom är en 35mm mer allround än en 28.

Insåg också att den perfekta fick/ryggsäckskameran inte finns. (Har fått ett antal i o f s bra förslag här men alla faller på att de blir lite för stora. Kriteriet är att den ska gå att bära i livremmen eller jackfickan, annars kan jag lika gärna ta min Nikon F60.)

Det är alltid nån feature man vill ha som bara inte finns eller som inte *kan* finnas samtidigt som en annan man också vill ha.

För att illustrera resonemanget är här en tänkt önskelista:
* Optik Zeiss T*, Nikon eller Leitz. För att inte ställa orimliga krav är fast 35/2,8 tillräckligt.

* Stänksäker

* Storlek som en Contax T3 (har tittat på en, trevlig maskin med pillrigt användargränssnitt och mesig blixt, vill ha bättre för de pengarna)

* Rattar och spakar som på en GR1 plus riktigt avståndsvred för manuell fokus.

* Autofokus med aktiv IR, tycker det verkar klart överlägset.

* Snabb AF och kort slutarfördröjning!

* Vettig möjlighet att använda skylightfilter och motljusskydd

(Går och tar på rustningen)
Kom igen nu, kalla mig kräsen! ;)

-Lars

Vill bara komplettera lite angående tidigare inlägg om GR1:ans optik. Jag har alltså ägt fem stycken under olika år. Den första skickade jag efter från Holland innan den kommit till Sverige. Den hade suverän optik! De andra har varierat väldigt mycket, så jag misstänker att kvalitetssäkringen hos Ricoh är lite sisådär.

Kompletterade min utrustning för ca två år sedan med en Rollei afm35 (=Fuji Klasse, alltså tillverkad av Fuji men med en optik som är beräknad av Rollei) och detta är nog den kompakt jag är mest nöjd med hittills bildmässigt. Då räknar jag inte Hexar som kompakt... Nackdelen med Rollein är att den inte är den tystaste och att alla funktioner återgår till "standardläge" när kameran stängts av. Optiken (38/2,6) slår Ricoh GR1, Nikon 35ti, Rollei 35 mm i skärpa. Contax T2 upplever jag som likvärdig, dock har den mer vinjettering. Även ljusmätningsmässigt är denna i framkant och likvärdig med Nikon 35ti, som är mycket bra.

Bara lite erfarenheter som jag gjort under ett antal år med skojiga "lyxkompakter"...

En länk till ett "test" av Rollei afm35: http://194.100.88.243/petteri/pont/Reviews/h_Rollei_AFM_35/a_Rollei_AFM_35.html

Nu har jag ju (nästan) slutat med film men min drömkompakt kom aldrig och lär aldrig komma (för film).

Varför i hela friden kunde ingen lansera en kompakt kamera med manuell exponeringsinställning???

Mina krav var:

* bra modern optik
* manuell fokus med fokushjälp
* manuell exponeringsinställning
* bra ljusmätning (dvs inte CdS)
* kompakt format (max 3-4 cm tjock)

Det har aldrig funnits någon sådan. Antingen saknas fokushjälp mm (t ex Rollei 35) eller manuell exponering eller så är kameran för stor (typ Konica Hexar).

Har inte Contax T2 det mesta av det där? Manuell fokushjälp i form av en grön lampa som tänds när man fokuserar manuellt på ett visst avstånd. Hyfsad ljusmätning. Manuellt inställbar bländare (inte tid...) och inte mer än 3 cm tjock. Kanske jag missat nåt väsentligt?

klerk skrev:
Har inte Contax T2 det mesta av det där? Manuell fokushjälp i form av en grön lampa som tänds när man fokuserar manuellt på ett visst avstånd. Hyfsad ljusmätning. Manuellt inställbar bländare (inte tid...) och inte mer än 3 cm tjock. Kanske jag missat nåt väsentligt?
Ja, den och alla andra har inte manuell inställning av BÅDE tid och bländare.

Manuell exponering på en kompakt kan jag förstå varför det *inte* finns.

Min åsikt, men jag tycker att en kompakt ska ha en viss snapshotkapacitet och då är halvautomatik via t ex bländarförval att föredra. Eftersom utrymmet för rattar och spakar är begränsat och riktiga fotografer inte vill manövrera sin kamera via menyer ;) tror jag inte det är realistiskt att välja mellan flera exponeringsmoder.

Ska kanske tillägga att jag är utbildad interaktionsdesigner, det är därför jag tjatar om användbarheten.

En ratt för bländare med ett auto-läge som betyder programautomatik.
En ratt för avstånd med ett auto-läge som betyder AF-drift.
I sökaren t ex stapel som i af-drift visar var på fokusskalan man är och vid manuell fokus sätter uppmätt avstånd som en målmarkering att ratta in stapeln mot.

Det här går att göra. Att kameror i dyra-kompakter-segmentet ser ut som de gör tror jag mer handlar om anpassning till en tänkt målgrupp som inte nödvändigtvis är "aktiva" fotografer.

Mina 25 öre...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar