Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

RGB EPS >> CMYK EPS, vad tappar man?

Produkter
(logga in för att koppla)

twomas

Avslutat medlemskap
Jag sparade några bilder i EPS RGB av misstag.

När jag då konverterar dom till CMYK, vad är det jag konkret tappar?
 
I eps tappas inget, så fort du konverterar, händer något med bilden.

RGB har en större färgrymd, tom större än vad våra ögon kan uppfatta. Cmyk är begränsat till fyra färger(fyrfärgsblandning), men vad som händer är mer relaterat till vad du använder för profil vid din konvertering och främst vid vilken upplösning och vid vilket tryck bilden sedan ska användas, i stort sett är det så att är inte din skärm kallibrerad med tryckeriet är det till ingen nytta vad du ser på din skärm.

Kanske jag missuppfattat undringen, det är en djungel detta.

Normalt är det inget misstag att spara som eps. Det är det som gäller så länge som du inte ska trycka bilden/slut spara.

/Marie Lithén

ser just att du pluggar Tidningsmakeri på Ålsta Folkhögskola, borde ni inte ha koll på detta då? .-)
 
I eps tappas inget, så fort du konverterar, händer något med bilden.

RGB har en större färgrymd, tom större än vad våra ögon kan uppfatta. Cmyk är begränsat till fyra färger(fyrfärgsblandning), men vad som händer är mer relaterat till vad du använder för profil vid din konvertering och främst vid vilken upplösning och vid vilket tryck bilden sedan ska användas, i stort sett är det så att är inte din skärm kallibrerad med tryckeriet är det till ingen nytta vad du ser på din skärm.

Kanske jag missuppfattat undringen, det är en djungel detta.

Normalt är det inget misstag att spara som eps. Det är det som gäller så länge som du inte ska trycka bilden/slut spara.

/Marie Lithén
 
Färgprofiler är inte min starka sida, det kan jag säga på en gång.

Och jo det ska tryckas.
Ville egentligen bara veta om jag måste gå tillbaka till orginalet.

Tack för förklaringen iallafall!
 
RGB har en större färgrymd, tom större än vad våra ögon kan uppfatta.
Det beror på vad du menar med RGB. De flesta RGB-profiler har betydligt lägre färgrymd än det visuella spektrumet. Inte ens AdobeRGB eller WideRGB kommer i närheten.

CMYK har bara 3 färger. K är svärta som blandas i för att underlätta. I teorin är CMY motsatsen till RGB.

R = Y + M - C
G = Y + C - M
B = C + M - Y

Läs mer på http://en.wikipedia.org/wiki/Color_wheel
 

Bilagor

  • rgb.gif
    rgb.gif
    24.4 KB · Visningar: 542
Senast ändrad:

CMYK har bara 3 färger. K är svärta som blandas i för att underlätta.


CMYK är i dagligt tal fyrfärgstryck!
OM K:et i CMYK tvista de lärde, betyder det K som i blacK eller K som i key color. Tar man dessutom bort svart, så blir antalet kulörer mycket mer begränsade.

Precis som bilden du länkat till så rymmer RGB en större kulörrymd än CMYK-systemet. När man då konverterar från eps(rgb) till CMYK försvinner
möjligheten att visa lika många kulörer.

Tar tillbaka det vad ögat uppfattar!
 
Jag skrev faktiskt "i teorin" :) I praktiken tillkommer problem som tex att färgerna inte absorberar allt ljus som ska absorberas. Det är en av anledningarna till att svart används. Ett annat problem är att pappret/ytan som du trycker på inte reflekterar 100% och dessutom inte 100% vitt.

I Photoshop så används färgprofiler som talar om vilka visuella färger som kan visas i just den färgrymden du konverterar till/från. Photoshop använder LAB modellen som mellansteg för att omvandla färgerna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.