Annons

RF - kompakt - HQ

Produkter
(logga in för att koppla)

billextreme

Aktiv medlem
Letar efter en Canon High-Quality RF kompakt, men hittar ingen.

Skulle någon kunna hjälpa mig - någon som har koll på Canon.

Krav:
35mm Film, Auto Focus, Fast optik, ej zoom, ej APS och relativt modern.

I klass med:
Nikon ti28 och ti35
Contax t2 och t3
Hexar AF
Leica CM och Minilux
Yashica T4 super
FujiFilm klasse S och W

De enda jag funnit så här långt är:
3 olika Sure Shot från 1979-1983
och Canon Prima 5 från 1991

Men ingen av dom platsar, så att säga.

/B
 
Hej

Jag misstänker att det närmaste man kommer är nostalgikamerorna från Canonet serien, men då missar man autofocusen.

Knepigt att de inte har någon riktig pärla?

/B
 
Hehe. Jag saknar aldrig AF på mina godingar, Canon P, Canonflex RM och Canonet QL17 GIII ;-)

Canonet'en har ju en riktig bra parallaxsökare.
Jag har en kompis som skaffar nyöverhalade för ca 170-200$, annars kann man hitta billiga på e-Bay.
Pass upp för ljusmätningen bara.
 
Hej,

Att hitta en Canon går inte. Det finns helt enkelt ingen som är i närheten.

Din lista är fylld med de bästa kamerorna som finns med de spec som du frågar efter, eventuellt ska Contax T och Minolta TC-1 in bland dem också.

Hexar AF står ju ut lite från de övriga då den är, i mina ögon, halv professionell och med en optik skarp, så skarp som nästan inget annat. Dessutom är den något större än de andra. Leica CM är en underbar kamera, lite långsam i starten men i stort sätt lika bra optik som Hexar AF. Contax T3 är en bra lösning för de som ska gömma kameran, snabb och bra optik men lite högljud och jobbiga lösningar för de flesta inställningar. T2 är en trevligare kamera än T3 enligt mig och med säkrare autofocus. FujiFilm saknar jag erfarenhet från, men Y T4 levererar bra bilder.

En rolig sak är att när jag gjorde FN tjänst så hade vi en journalist som hade 2 Nikon Ti, en av varje, de tålde stor stryk och bilderna var fantastiska rent ut sakt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.