Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

rexlexskärm och diffusor samma sak?

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
hej. jag håller på att beställa en reflexskärm och har en liten fråga.

det är denna jag tänker på http://www.kamda.se/reflexskarm-diffusor-transparent-vit-110cm

det står Reflexskärm Diffusor Transparent Vit . är det en helt vanlig reflexskärm eller är det något speciellt när den heter diffusor tramsparent vit?

jag vill alltså ha en helt vanlig reflexskärm så jag kan lätta upp skuggor i ansiktet utomhus och med mina studioblixtar.

funkar denna bra då?

tack på förhand
/andreas

Den är transparent, alltså lite genomskinlig vilket är praktiskt när man har starkt solsken så kan man ha den mellan modell och sol och få ett soft ljus på ansiktet. I och med transparensen så blir de ju automatiskt lite sämre på att reflektera än en helvit, och ännu mindre än en silverfärgad.

Det finns praktiska 5 i 1 reflexskärmar, där man snabbt kan byta mellan , vit, silver guld mm ( tyo http://www.kaffebrus.com/5-i-1-reflexskarm-108.html )

ok, då är det med andra ord inte riktigt det jag söker just nu.
ja en sån 5 i ett kanske är bra,, men jag undrar om jag verkligen kommer få använding för alla dom.
det känns som jag skulle klara mig med en vit eller en vit/silver.

hur som helst så är det alltså inte rätt för mig om det står transparent på den

tack för hjälpen :)

Det är lika bra att köpa en 5i1 även om man inte tror sig ha nytta av den, förr eller senare kommer du stå där och känna att en guld-reflektor hade varit jäkligt bra, och då har du lagt pengar på nåt som du ändå får lägga pengar på igen..

vit silver och transparent använder man väl oftast.. men svart och guld är inte helt oanvändbart.. svart sätter man bredvid något för att göra MER skuggor på den sidan av objektet. guld använder man om man plåtar en mörkhyad person till exempel :)

hej! har nu fått hem min hopfällbara bakgrund vit/grå
dock tycker jag att den gråa var alldeles för ljus, och den vita är inte supervit så nyansskillnaden är inte jättestor tyvärr.
jag fick en ide då att man kanske kunde ha någon typ v överdrag att sätta på i olika färger när man önskar.
typ ett lakan med resår i kanterna eller nåt liknanade,, är det någon som vet om det finns färdiga sådanna överdrag eller hur man skulle kunna fixa egna?
blir både dyrt och otympligt att köpa en helt ny bakgrund för varje färg man vill ha.

/andreas

Heheh du råddes att köpa 5 i 1-reflexskärm som dessutom är väldigt billigt alternativ till ljusmodifiering och nu frågar du efter fler än dom två du köpt ;)

Problemet med matta lakan och tyger är att dom inte reflekterar ljus lika effektivt som reflexskärmar som är gjorda för det ändamålet.

hej! har nu fått hem min hopfällbara bakgrund vit/grå
dock tycker jag att den gråa var alldeles för ljus, och den vita är inte supervit så nyansskillnaden är inte jättestor tyvärr.
jag fick en ide då att man kanske kunde ha någon typ v överdrag att sätta på i olika färger när man önskar.
typ ett lakan med resår i kanterna eller nåt liknanade,, är det någon som vet om det finns färdiga sådanna överdrag eller hur man skulle kunna fixa egna?
blir både dyrt och otympligt att köpa en helt ny bakgrund för varje färg man vill ha.

/andreas

En bakgrunds nyans beror på i vilket ljus man betraktar den. En grå bakgrund blir kritvit med rätt ljus på den. En vit blir grå med mindre ljus på den. En grå blir röd om man har färgad plastfilm framför blixten som belyser den tex. Finns många varianter.

Heheh du råddes att köpa 5 i 1-reflexskärm som dessutom är väldigt billigt alternativ till ljusmodifiering och nu frågar du efter fler än dom två du köpt ;)

Problemet med matta lakan och tyger är att dom inte reflekterar ljus lika effektivt som reflexskärmar som är gjorda för det ändamålet.

jo men det är ju olika saker vi pratar om.. den 5i1 reflexskärmen har inget med bakgrunden att göra.

den jag pratar om nu är min 150x200cm vit/grå BAKGRUND, inte reflexskärmen alltså :)

En bakgrunds nyans beror på i vilket ljus man betraktar den. En grå bakgrund blir kritvit med rätt ljus på den. En vit blir grå med mindre ljus på den. En grå blir röd om man har färgad plastfilm framför blixten som belyser den tex. Finns många varianter.

tackar för det. sånna färgade plastfilmer var en bra ide,, har inte ens tänkt på det. tror jag har sett någon sorts hållare till det som man sätter framför studioblixten,, funkar det bra är ju det en riktigt smidig lösning.
det tipset tackar jag för :)

Aha sorry, mitt misstag. =)

Om jag inte misstar mig så använder Pelle Piano blue eller green screen för att lättare få in vilka bakgrunder somhelst.

Även jag skulle vara intresserad av hans erfarenheter av det..

jo men det är ju olika saker vi pratar om.. den 5i1 reflexskärmen har inget med bakgrunden att göra.

den jag pratar om nu är min 150x200cm vit/grå BAKGRUND, inte reflexskärmen alltså :)

=) Jo jag använder en blå bakgrund för allt, då det finns programvaror som är rätt bra på att ta bort allt blått ( eller grönt ) så man kan lägga sin egentillverkade bakgrund där, eller semesterbild från Eiffeltornet.

Dock får man ofta problem med färgspill så idag är det nog rekommendabelt att använda grå bakgrund och sen Photoshops inbyggda friläggningsdel, Refine Edge som fungerar ganska bra.

Dock när man byter bakgrund är det en hel del att hålla reda på så det stämmer med perspektiv, kontrast, färg, ljus, objektiv mm för att få det övertygande.

Som komplement använder jag idag en rullgardin från Jysk ( när det inte ska friläggas ), som emellanåt får tjäna som golv när jag fixar med nåt projekt så den blir sliten och trevlig. Den fick tjäna som bakgrund bl a när jag fotade min 120 porträtt av Hökarängsbor ( exempel ... http://www.lutzimages.com/wordpress/wp-content/uploads/2012/10/hollywood_captain.jpg ).

Tack för svaret. Har testat att frilägga porträtt men får inte till det. Blir hackiga kanter och inget ser naturligt ut, dessutom är hår omöjligt att frilägga tycker jag.

Kommer nog hålla mig till färgade bakgrunder istället, vit, svart och grå i första hand.
Sen kanske dessa gel, det verkar smidigt och kul.

tackar för det. sånna färgade plastfilmer var en bra ide,, har inte ens tänkt på det. tror jag har sett någon sorts hållare till det som man sätter framför studioblixten,, funkar det bra är ju det en riktigt smidig lösning.
det tipset tackar jag för :)

Vill man ha svart bakgrund tar man bara eltejp på blixten.

Du kan däremot använda t.ex eltejp eftersom den är närmast omöjlig att lysa igenom att tejpa på en diffusor att skjuta ljuset igenom, för att skapa mönster, tänk storskaligt raster.

hmm jag misstänker att du skämtar,, men eftersom jag är rookie när det gäller det här så är jag ändå inte säker,, det kanske finns nåt knep när det gäller eltejp :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar