Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Retuschering av gammalt foto

Produkter
(logga in för att koppla)

Mamo

Aktiv medlem
Hej!

Jag försöker fixa till ett gammalt svartvitt foto som gått sönder och som någon har tejpat ihop på baksidan för väldigt länge sedan. Denna tejp har gjort en missfärgning på fotot som jag önskar få bort men jag lyckas ej i photoshop.

Hur gör jag? Jag vill göra så att tejpmissfärgningen blir i samma nyans som övriga bilden.

Tacksam för hjälp!
Maria

Scanna den i bra upplösning (3000x3000 pixlar eller liknande) och lägg ut en tumnagel här och en länk till originalbilden. Fråga om någon klarar att fixa den och sedan tala om vilken metod som användes.

Du kommer få tillbaka ett foto som är bättre än originalet var när det begav sig.

Dessa forum dräller av folk som ääälskar att briljera med sina PS-talanger. Det finns t o m ett par stycken som är bra. :)

Det är ganska svårt att ge några användbara råd utan att ha sett bilden.

/G

Jag vet inte hur jag ska lägga in bilden med länk men här kommer en bild i alla fall så ni kan se på ett ungefär hur det ser ut.

Kan någon tala om för mig hur jag ska göra för att få bort tejpmissfärgningen och fixa till fotot i övrigt så är jag mycket tacksam.

Maria

Bilagor

• bruksgubbar.jpg
    bruksgubbar.jpg
    34.4 KB · Visningar: 442
Jag tittade lite på det (reklam i CSI nu) och räcker detta vad gäller tejpmärkena?
Jag har inte arbetat med fullt blås, hade det gällt ett jobb hade jag varit klar i natt någon gång...

Jag lade på två justeringslager med nivåer, ett för varje märke, och gjorde fälten ljusare.
Målade i kanterna av med ludd på pensel för att få en mjuk övergång.
Jag förklarar gärna i detalj om du inte känner till justeringslager.

I övrigt skulle jag göra vanlig retusch med klonstämpel och lägga på lite skärpa.
Lite kontrastjustering för att få mer svärta.

Bilagor

• roa.jpg
    roa.jpg
    23.6 KB · Visningar: 432
Så här skulle jag normalt arbeta.

Det första jag gör är att beskära bilden.
Sedan gör jag om den till gråskala för att vara säker på att färgtonen inte skiljer sig mellan tejpmärken och övrig bild.
Efter det en justering av kontrast/svärta med nivåer eller kurvor. Lite grann för att få mer briljans i bilden, ta bort lite av gråheten.

Efter det är det dags för retusch.
Jag lägger eventuellt på skärpa med oskarp mask, bara lite för att vässa till konturerna.
Efter det plockar jag bort damm och repor med klonstämpel och ”plåstret”.

Nu skall ljusheten i bilden bli lika på tejpdel och orörd del av bilden.
Med pipetten mäter jag upp en oskadad väggdel till 39% svärta.
Sedan skapar jag ett justeringslager med nivåer som verktyg.
Jag justerar ljusheten tills svärtan på tejpväggen också ligger på 39%.
Nu är hela bilden ljusare och jag väljer att fylla justeringslagret med svart färg (Ctrl + backsteg är kortkommandot).
Sedan tar jag en pensel och målar i justeringslagret med vit färg så att inställningen bara gäller just på tejpbiten.
Byter till mindre penselstorlek och jobbar med mjuk pensel (15% hårdhet) nära kanten.

Målar och målar, byter pensel och växlar mellan vit och svart färg. Zoomar in och ut, växlar mellan 100-400%.

När det börjar se bra ut slår jag ihop lagren och tar till klonstämpeln för att snygga till kanterna en sista gång mellan tejpdel och oskadad bild.

Upprepar det hela för nästa tejpbit (skadan är inte densamma, måste ha andra inställningar på nivåer).

Slår ihop lager och gör om bilden till RGB.
Lägger på en färgton via variationer.

Hmm detta hjälpte mig med ett problem jag klurat på ett tag.

Snacka om seriöst och utförligt beskrivet! Mycket bra Mipert, en eloge till dig!

Mvh
Patrik

Tack.

Roligt att det indirekt var dig till nytta.

Sedan en vecka sitter jag och skissar på ett kostnadsförslag på ett retuschjobb åt ett företag. Ett antal gamla bilder skall fixas till och monteras om för att hänga på deras kontor.
Alltid svårt att beräkna tiden, hur lång tid tar det att fixa till en 30x40 som är full med dammprickar och insektsbett?

Ja, och i brist på roligare saker (finns det några?) när familjen sover, så petade jag lite till med bilden. I princip samma metod som Mikael. Jobbade en stund med ljusskadorna genom att lägga ett justeringslager (kurvor) och dra ner RGB-kurvan i mitten ca 1 ruta. Maskade ut hela lagret för att sedan måla fram jämnare ton där det behövdes. Inget perfekt jobb men med tillgång originalbilden, 15 minuter till och lite kloning så kunde det blivit riktigt snyggt.

/G

Bilagor

• bruksgubbar[3].jpg
    bruksgubbar[3].jpg
    37.5 KB · Visningar: 354
Tack för alla tips!

Jag håller på för fullt och mixtrar med bilden och har kommit på en del saker.

Tänkte börja med att städa upp bilden från damm och repor. Det finns massor! Mer än vad ni kan se på den bilden jag lade ut. Jag har skannat in den med hög upplösning i RGB. Lämnar tejpen som den är för tillfället.

Sedan så fungerade det bäst tyckte jag att "desaturate" (har en engelsk version av PS) för att behålla bilden i RGB. och sedan göra 3 justeringslager med kurvor: en för varje tejpbit och en för övriga bilden, och jämna till nyans och kontrast så att det stämmer överens.

För att få bort skarven av tejpbitarna måste jag slå i hop alla lager till ett och klona bort dem.

Till sist ska jag tona den.

Vad tror ni, är jag helt ute och cyklar?
Vi får väl se hur det går, jag lägger ut den igen när jag är klar.

En annan fråga! Hur mycket av alla repor och skador kan man förvänta sig att Digital ICE funktionen på Epson 4870 "tar bort", när man skannar ett fotografi?

Ja nu är den klar! för tillfället i alla fall. Den går säkert att göra ännu bättre men detta är vad jag kan förmå just nu. Vad tycks?

Jag retuscherade samma bild flera gånger på olika sätt för att komma fram till det som fungerade bäst. Denna bild är jag mest nöjd med och det är gjort efter Miperts förslag förutom färgtonen som är gjord med colorbalance istället för variationer.

Tack för alla tips!

Bilagor

• bruksgubbar m ice klon nivåer color balance copy.jpg
    bruksgubbar m ice klon nivåer color balance copy.jpg
    41 KB · Visningar: 217
Senast ändrad:
ANNONS