Annons

Retuschera bort rör och lampa från huvud

Produkter
(logga in för att koppla)

Frolicc

Aktiv medlem
En favorit i repris!

Är det någon som har några bra tips på hur man kan få bort rören och lampan som sticker ut ur huvudet.

Lampan har jag lyckats mer eller mindre bra med, svårt att få det att se bra ut precis vid håret.

Rören lyckas jag inte alls med att få bort, de sitter i ett hörn och rumskänslan och ljuset blir fel.

Är det någon som har några tips?
 

Bilagor

  • till fotosidan.jpg
    till fotosidan.jpg
    24.7 KB · Visningar: 403
jag skulle pröva att först redigera bort rören mha. healing brush för att sedan jobba med burn tool och försöka få skuggan att se realistisk ut, sen får man väl lägga en fin liten kant längst in i hörnet också :)

verkligen utförlig förklaring :/

Edit: du kan ju annars försöka använda dig av den övergången du redan har på den andra väggen... du får helt enkelt experimentera lite ;)
 
Jag skulle markera väggen och dra lite i den med "free transform". Sen klonar man kanterna lite.
 

Bilagor

  • attachment.jpg
    attachment.jpg
    31.1 KB · Visningar: 298
Jag mätte två lämpliga gråskalor, men tog inte den mörkare från hörnet då skuggan där inte skulle funnits om inte rören varit där. Sen gjorde jag ett nytt lager och drog en gradient vinkelrätt från det tänkta hörnet. Efter det gjorde jag ytterligare ett nytt lager och drog gradienten åt andra hållet. Nu markerade jag halva bilden och la en lagermask på 1:a lagret, inverterade markeringen och la en lagermask på 2:a lagret. Sen var det bara att maska fram bilden på båda lagren.

Metoderna är många...

Edit: Lite brus och efterjusteringar kan vara på sin plats.
 

Bilagor

  • ror-i-horn.jpg
    ror-i-horn.jpg
    12 KB · Visningar: 215
Tackar tackar.

Skall pröva några av era idéer när jag kommer hem, det skall nog funka.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.