Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

retusch

Produkter
(logga in för att koppla)

Scarlet

Aktiv medlem
Retusch är kul! Ofta kan jag ta bort sådant som vi normalt inte ser hos varandra men som sticker i ögonen på ett fotografi. Tex finnar, ojämnheter i hyn osv.

Men när jag målar så vinnlägger jag mig om att observera minsta lilla skiftning, skugga, veck, färgskiftning osv i en persons ansikte för att kunna måla ett bra porträtt.

Så kommer jag till fotografi världen och där tycks retusch ibland betyda att ta bort det som jag vinnlagt mig om att observera och nogrannt se till att det finns i det färdiga porträttet. Här skall det helt plötsligt tas bort skuggor som skulpterar ansiktets form. Tas bort färgskiftningar som ger karaktär.

Ja man kan ta sig för pannan för mindre......................................

eller hur ser ni på saken?

Kristina Johansson

två sidor

Jag skrev mitt examensarbete om just det här... om jag kom fram till något vettigt vet jag inte. :)
Folk ser väldigt olika på det här.
På jobbet får jag ofta retuschera bilder som ska till tryck för att folk är lite fåfänga. ;)
När jag skrev examensarbetet så kom jag iallafall fram till att retusch på barn är ett big no-no. Vare sig det gäller det ena eller det andra.

Det är ett intressant ämne, som jag är lite för seg på att gå in på närmare idag. ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar