Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Restaurera gamla bilder (dia)

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack Niklas! Men jag kan inte mycket om detta. Har du lust/tid att illustrera mer i detalj hur du gjorde? Några små screenshots kanske? Om du har tid alltså...

Jag känner t.ex. inte till hur man jobbar med Lagermask...
 
Jag var tvungen att testa snabt jag med. Inte riktigt bra, men jag kan tänka mig att det går att fixa en sån här bild om man lägger ned lite tid.
 

Bilagor

  • test.jpg
    test.jpg
    26.2 KB · Visningar: 200
Spot skrev:
Men varför plattar ni till himlen så? Den vill man väl behålla. :)

Jo, och den går ju som sagt att behålla om man jobbar lite med masker. Tyckte dock att bilden var väl liten för att jobba med masker. Men du visade ju att det gick ändå :).
 
MathiasT skrev:
Tack Niklas! Men jag kan inte mycket om detta. Har du lust/tid att illustrera mer i detalj hur du gjorde? Några små screenshots kanske? Om du har tid alltså...

Jag känner t.ex. inte till hur man jobbar med Lagermask...
Niklas? Pliis?
 
Lagermask används för att visa eller dölja delar av ett lager och kan även användas ihop med justeringslager. När man skapar ett justeringslager får det automatiskt en lagermask. På ett vanligt lager måste man lägga till den manuellt.

De delar som fylls/målas med svart får ingen effekt applicerad (eller döljs, om det är ett vanligt lager), delar som är vita får effekten fullt applicerad och gråtoner innebär att effekten "tonas"; man kan alltså måla vitt/svart tills man är nöjd.

Det bästa sättet att lära sig är att experimentera sig fram: gör ett justeringslager med en tydlig effekt, öva sedan på att maska bort eller "måla fram" effekten i olika delar av bilden med olika stora och olika mjuka penslar. Man kan också skapa markeringar med hjälp av lasso/trollstav m.m. och sedan fylla dessa med svart eller vitt.

I fallet med den här bilden använde jag lagermasker för att applicera färgstickskorrigeringar genom justeringslagret Nyans/Mättnad på rätt ställen. För att justera tonomfånget och göra en generell färgbalansering krävdes ingen lagermask.

Photoshophjälpen är en bra resurs för att lära sig mer om hur de olika justeringsverktygen fungerar, och fler hittar man lätt via Google/Fotosidan.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.