Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Restaurera gamla bilder (dia)

Produkter
(logga in för att koppla)

MathiasT

Aktiv medlem
Hej!

Jag har precis skaffat mig en diaskanner som verkar fungera suveränt! Men en del gamla diabilder ser inte ut som de en gång har gjort.

Jag har letat här i forumet efter tips, och på nätet efter tutorials, men inte hittat nån hjälp. Kan nån tipsa mig antingen om hur man gör för att få en sån här gammal bild att se något sånär vettig ut igen, eller var jag kan finna tutorials för detta.

Personligen har jag rätt svårt för böcker, eftersom det ofta står så mycket oväsentligt, men jag kan tänka mig att skaffa en bra bok för efterbearbetning av bilder i Photoshop. Helst till PS CS2, och allra helst på svenska fast för den engelska PS CS2.
 

Bilagor

  • fotosidan.jpg
    fotosidan.jpg
    49.3 KB · Visningar: 672
Adobe Photoshop Restoration and Retouching av Katrin Eismann är en bok som inte innehåller särdeles mycket skitsnack. Skulle nog passa för dig.

Stefan
 
Börja med att justera nivåer för varje kanal för sig. Gå sedan vidare med att arbeta med färgbalans för skuggor, högdagrar och mellannivåer. Svår bild, men det bör kunna gå att fixa hyfsat tror jag.
 
Jag gjorde så att jag först arbetade med Curves (det är kanske det du menar, Magnus) och angav vit resp svart punkt i RGB-läge. Sedan bytte jag till Red-läge och drog ner det röda ytterligare lite. Sen gick jag in på Variations och lade till lite, lite mer gult och grönt. På nån bild jobbade jag dessutom lite med Shadow/Highlight.

Så här blev resultatet. Ganska bra faktiskt. Men jag tycker att färgerna är lite väl mycket 50-tal. Och detta är ju 1963 :) Färgerna är lite mycket pastell. Vad göra?
 

Bilagor

  • fotosidan.jpg
    fotosidan.jpg
    55.1 KB · Visningar: 568
ser ut som du har ett cyan och magentastick kvar i bilden. Prova selektiv färgjustering för att justera detta. Nivåer kan antingens styras via kurvor eller nivåer. Kurvor ger mer kontroll.
 
tog mig friheten att testa lite i selektiv färgjustering:
 

Bilagor

  • fotosidan.jpg
    fotosidan.jpg
    44.4 KB · Visningar: 553
Jag gjorde ett försök också.

Om du tycker att det ser bra ut så kan jag försöka förklara det hela lite. Är hur dålig som helst på att lära ut... :)

Edit: Hmm, vart tog bilden vägen?

Edit 1: Installerade säkrhetsuppdateringen för windows wmf-buggen och kan inte längre ladda upp bilderna på fotosidan verkar det som.

Kan maila bilden till dig om du vill titta på den. Kontakta mig genom fotosidan isf.
 
Senast ändrad:
Lyckas ladda upp bilden i testforum så nu fattar jag inget. Ett försök till. :)
 

Bilagor

  • foto1.jpg
    foto1.jpg
    26 KB · Visningar: 512
mange78 skrev:
Bild -> justeringar -> rad 11

Edit: Såg att du hade CS, kan nog skilja lite där kanske.
Det var svårt tyckte jag. Det hände inte så mycket... Gör jag rätt?

Jag valde först Color: Cyan, sedan drog jag i alla "spakar" både till höger å vänster. Men det händer inte så mycket tycker jag...
 
eatfrog skrev:
Magnus version är bäst hittils.

/Henri

Bortsett från att himlen är helt utfrätt så håller jag med dig.

Det borde gå att kompromissa lite så man behåller detaljerna i himlen sammtidigt som man ljusar upp resten av bilden ett snäpp. Svårt dock i en liten bild som ursprungsbilden är.
 
Det är så svårt att se att det blir rätt, tycker jag. Jag tyckte att mitt försök ovan var klockrent, men när man tittar på den efter ett tag igen, så ser man nya färgstick. Vad bör man tänka på när man "letar" stick?
 
Men varför plattar ni till himlen så? Den vill man väl behålla. :)
 

Bilagor

  • gammaldia.jpg
    gammaldia.jpg
    53.7 KB · Visningar: 254
jag ville testa lite jag me, curves, Channels, Levels och lite Brightness/Contrast.

Kanske överflödigt, men man är ju fortfarande nybörjare:)
 

Bilagor

  • dia.jpg
    dia.jpg
    48.8 KB · Visningar: 239
Darren skrev:
Och så vill vi naturligtsvis veta hur du gjorde.

Nivåer (per kanal) för att justera tonomfånget och övergripande färgbalans. (Försiktigt så inte himlen bränns ut.)

Nyans/Mättnad för att ta bort kvarvarande magenta- och rödstick. Lagermask för att applicera på rätt ställen.

Nyans/Mättnad för att lägga till blå ton på himlen. Lagermask även här.

Klonat bort den ojämna överkanten.

Varsam lokal kontrastökning med Oskarp Mask.

Liten ökning av totala färgmättnaden.

Mycket försiktig skärpning med Oskarp Mask.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.