Advertisement

Annons

resize-resample, hjälp !

Produkter
(logga in för att koppla)

jbe

Medlem
Hej. Jag är ny medlem och en glad amatör som har en fråga. Hur skall jag ändra storlek på en bild så konturerna inte blir som sågtänder? När jag printar ut på ett A6 papper med hp Photo & Imaging blir resultatet perfekt. Jag har testat med Paintshop 5.0, Photoshop 5.0 och IrfanView 3.85 med samma resultat. Vad göra?

jbe skrev:
Hej. Jag är ny medlem och en glad amatör som har en fråga. Hur skall jag ändra storlek på en bild så konturerna inte blir som sågtänder? När jag printar ut på ett A6 papper med hp Photo & Imaging blir resultatet perfekt. Jag har testat med Paintshop 5.0, Photoshop 5.0 och IrfanView 3.85 med samma resultat. Vad göra?
Du ska betrakta bilden i 100% i Photoshop.

Bilagor

• 100.jpg
    100.jpg
    28 KB · Visningar: 179
Jo, jag vet, då ser bilden OK ut men om jag skriver ut den förminskade bilden t.ex. på ett A4 fotopapper syns bilden med "taggiga konturer" om jag däremot skriver ut bilden oförminskad på ett litet papper så skrivarens mjukvara förminskar bilden blir resultatet perfekt.

det hela beror nog på vilken metod du använder för att resiza.(bicubic,pixleresize,bilinear.....)
Jag brukar använda Paintshop pro 8 och nånting som heter smart resize.
funkar perfekt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar