Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Reservdelar till Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

linusjern

Medlem
Jag har försökt få tag på en ny minneskortslucka till min D80.
Har pratat med Nikon Nordic och Lasses kamera service.
Båda säger att det är Nikons policy att inte sälja reservdelar.
De påstår att enda sättet för mig att få en ny lucka är att skicka in kameran på reparation.
Jag skruvade loss den trasiga luckan på 30s och det lär inte ta längre tid att skruva dit den nya...
känns ju mycket tråkigt att behöva bli av med kameran i 3 veckor på reparation bara för detta.
Vet någon hur man får tag i reservdelar till Nikon?
Är det så här med andra kameramärken också? Canon tex.?

Jag har försökt få tag på en ny minneskortslucka till min D80.
Har pratat med Nikon Nordic och Lasses kamera service.
Båda säger att det är Nikons policy att inte sälja reservdelar.
De påstår att enda sättet för mig att få en ny lucka är att skicka in kameran på reparation.
Jag skruvade loss den trasiga luckan på 30s och det lär inte ta längre tid att skruva dit den nya...
känns ju mycket tråkigt att behöva bli av med kameran i 3 veckor på reparation bara för detta.
Vet någon hur man får tag i reservdelar till Nikon?
Är det så här med andra kameramärken också? Canon tex.?

3 veckor låter väldigt länge, speciell om vi pratar om Lasses. Det borde kunna gå med vändande post om talar lite vänligt i telefonen. Det blir ju tyvärr en del extra kostnader och det är ju surt.

3 veckor låter väldigt länge, speciell om vi pratar om Lasses. Det borde kunna gå med vändande post om talar lite vänligt i telefonen. Det blir ju tyvärr en del extra kostnader och det är ju surt.

Nej jag kanske överdrev lite.
Men det var för jag blev lite sur på dom. Där sitter dom med luckor på sin hylla och vägrar sälja.

Kasserad D80 med hel lucka var en bra ide. Någon här som har en rent av?

Senast ändrad:
Reperatörerna ska väl också tjäna en hacka.
Lucka 25:-
Frakt 200:- (kanske)
Arbetskostand 750:-
Frakt igen 200:-
hanteringskostnad 150:-
Kaffepaus 35:-

Vilt gissat.....

Man kan ju köpa reservdelar till nästan allt annat....

Nej jag kanske överdrev lite.
Men det var för jag blev lite sur på dom. Där sitter dom med en luckor på sin hylla och vägrar sälja.

Kasserad D80 med hel lucka var en bra ide. Någon här som har en rent av?

Nä ingen lucka, fast om du flyttar till Stockholm så blir Nikon-service betydligt enklare ;-)

Låter otroligt korkat dumt och fånigt ifall det skulle vara så...
sj så tror jag dom "butikerna" du pratat med inte har 100% koll eller ork..
har inte haft några som hæls problem med att få tag på reservdelar via expert till canon dom bestællde då från http://www.intervision.se/ (tror jag de hette) som har hand om all service gällande canon kameror i sverige. och de finns ju en motsvarighet till Nikon.

Alltså gå bakvägen..
kommer inte ihåg vilka som har hand om Nikon men ring t.ex cyberphot och fråga.
och ring sjælv till servic værkstan å hør
tror dok. att ett de måste gå igenon en kamerabutik men då ær det ju bara att gå till nærmsta kamerabutik och be dom bestælla (tipps ær om du årnar allt artnr. mm)

lycka till!
skrvi gærna en rad hur det går :)

(Nu ska vi se om jag får några påhoppare och moraltanter på mig eller inte :p)

Jag hade tappat bort min ögonmussla till min D90 efter ha haft den med ute i ett hoppande publikhav (lossnar tydligen ganska lätt då).
Så en dag när jag var med en kompis på onoff för att hjälpa henne hitta en kamera som passade henne, så gjorde jag helt enkelt så att jag kände lite på en D80 och "råkade" passa på att plocka loss ögonmusslan där och smyga ner den i fickan. Billigt och bra, och med tanke på hur skicket på dom där kamerorna dom har ute i butiken ändå inte är så bra så kanske det inte gjorde såå mycket skada? Vissa kameror är ju till och med utan objektiv på och inte heller något lock på, aka fritt fram för små barn att pilla runt inne hos spegeln och förstöra.. :\

Jag hade tappat bort min ögonmussla till min D90 efter ha haft den med ute i ett hoppande publikhav (lossnar tydligen ganska lätt då).
Så en dag när jag var med en kompis på onoff för att hjälpa henne hitta en kamera som passade henne, så gjorde jag helt enkelt så att jag kände lite på en D80 och "råkade" passa på att plocka loss ögonmusslan där och smyga ner den i fickan. Billigt och bra, och med tanke på hur skicket på dom där kamerorna dom har ute i butiken ändå inte är så bra så kanske det inte gjorde såå mycket skada? Vissa kameror är ju till och med utan objektiv på och inte heller något lock på, aka fritt fram för små barn att pilla runt inne hos spegeln och förstöra.. :\

Eller gör man som jag, köper en för 39:- på Media Markt till exempel. Är ju ingen enorm utgift, men visst, man kan ju göra som du med, men det är inte rätt ;)

Eller gör man som jag, köper en för 39:- på Media Markt till exempel. Är ju ingen enorm utgift, men visst, man kan ju göra som du med, men det är inte rätt ;)

Hah, ja så kaaan man ju göra! Men ärligt talat hade jag inte letat speciellt mycket eftersom jag alltid tänkt att alla små sketna nikontillbehöver alltid har extrema överpriser. Men jag kan ju i alla fall "försvara" mig med att det inte var nåt jag planerat att göra. :p

Det var den kameran som jag köpte.. Där fanns ingen mussla på den. Så nu måste du ge mig den du tjuvade.

Nejdå, skulle aldrig falla mig in att påpeka lagbrottet som du begick.

Hyfsat bra skäl att ta den hade du också, tycker jag.

Däremot kan jag tycka att det inte är helt smart att berätta om det.

ANNONS