Annons

Reservdelar till Canon eos?!

Produkter
(logga in för att koppla)

frigo88

Aktiv medlem
var få vi som privatpersoner/fotografer tag på reservdelar till våra kameror?
alltså reservdelar som man lätt själv kan byta ut?
finns det någon fotofirma som kan hjälpa till att beställa sånt snabbt?

har lite panik åker på en fotoresa nu på fredag den 9:e och det stora plasthjulet på batterigreppet har gått sönder så att det inte går att skruva fast batterigreppet på kameran.

batterigreppet är av typ BG-E2N alltså till EOS 50D/40D

Jäkla otur, eller kanske dålig design av Canon?

Tyvärr har jag inte några tips men jag Googlade för att försöka se någon bild av hur hjulet ser ut och här kommer några länkar med folk som verkar ha samma problem som du har.

http://www.flickr.com/photos/markpayne1/3479655419/
http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=433721

Mitt tips är att prata med stället du köpte greppet på och hävda garantiärende eller reklamation, men det tar ju längre tid att få ordning på greppet än vad du har tillgodo just nu.

Kan du kanske köra utan grepp. Lägg det andra batteriet i fickan så är det uppvärmt och redo att köra. Kanske inte lika smidigt som ett grepp (vad vet jag som inte har något) men det fungerar.

Jäkla otur, eller kanske dålig design av Canon?

Tyvärr har jag inte några tips men jag Googlade för att försöka se någon bild av hur hjulet ser ut och här kommer några länkar med folk som verkar ha samma problem som du har.

http://www.flickr.com/photos/markpayne1/3479655419/
http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=433721

Mitt tips är att prata med stället du köpte greppet på och hävda garantiärende eller reklamation, men det tar ju längre tid att få ordning på greppet än vad du har tillgodo just nu.

Kan du kanske köra utan grepp. Lägg det andra batteriet i fickan så är det uppvärmt och redo att köra. Kanske inte lika smidigt som ett grepp (vad vet jag som inte har något) men det fungerar.

ja plast drev mot järn drev... de kan man ju räkna ut själv hur det går med tiden...
alltså de har gått sönder invändigt,
batterigreppet är så pass gammalt så jag orka inte bråka om en sån sak..
byter gärna ut det själv efter som det är så pass lätt och snabbt gjort.

men fråga är var man får tag på drevet tills på torsdag...
visst funka det utan BG men gillar inte att köra tunga teleobjetiv utan batterigreppet å häls inte vid stående foton :(

Reservdelar till Canon Eos

var få vi som privatpersoner/fotografer tag på reservdelar till våra kameror?
alltså reservdelar som man lätt själv kan byta ut?
finns det någon fotofirma som kan hjälpa till att beställa sånt snabbt?

har lite panik åker på en fotoresa nu på fredag den 9:e och det stora plasthjulet på batterigreppet har gått sönder så att det inte går att skruva fast batterigreppet på kameran.

batterigreppet är av typ BG-E2N alltså till EOS 50D/40D

Hej!
Du kan alltid kontakta Convena International AB i Göteborg som är det företag som håller i Canons kompletta reservdelslager för Sverige, Telefon 031-376800.
Hemsida; http://www.convena.com/MKTP/Tradepo...?m=Canon&ic=Camera&pg=EOS&ig=Digital+SLR&ser=

Lycka till!
Lennart

Tack Lennart!

ringde dok. cyberphoto tidigare i dag och fick nummret till dom.

400:- och 2 veckors leverans tid... :(

Nytt batterigrepp 2000 kronor och bära hem på direkten, från butik som har det i lager.

Vad hade du egentligen trott? Verkar rätt rimligt, tycker jag.

Nytt batterigrepp 2000 kronor och bära hem på direkten, från butik som har det i lager.

Vad hade du egentligen trott? Verkar rätt rimligt, tycker jag.

Har man pengar över att lägga på ett nytt så man kunde göra det och sedan sälja det gamla...

hade väll inte trott annat men hade hoppas på lite snabbare leverans...

Tog 6 veckor för mig att få ett armband till min klocka... tror inte att flygplanen ifrån japan går så långsamt...

Mycket sånt går faktiskt med båt. Båtfrakt är praktiskt taget gratis (det är därför det finns något ekonomiskt förnuft i att skicka fiskpinnar mer än ett varv runt jorden, bara för att rensa fisken), något som definitivt inte kan säga om flygfrakt.

Skulle iaf vara trevligt om man fick alternativet vill du vänta 6V och få det skickat med båt eller vanlig post och få det på en vecka :) Klockarmbandet väger knappt 10 gram :)

Det kommer ju inte en båt med grejor bara till dig. Har för mig Canon har sitt Europalager i närheten av Amsterdam. Det är ganska många företag som har lager i Holland eller Belgien. Ligger nära befolkningskoncentrationerna och är lättåtkomligt med båt. Elektroniktillverkaren Omron (också japansk) har sitt i Holland, exempelvis.
Därifrån kommer det med lastbil, när jag vill ha något.

Skulle iaf vara trevligt om man fick alternativet vill du vänta 6V och få det skickat med båt eller vanlig post och få det på en vecka :) Klockarmbandet väger knappt 10 gram :)

Ur leverantörens synvinkel skulle inte detta löna sig alls.
De vill bara ha ett stooort flöde, inga val och annat som bara "krånglar" till det.

Det blir helt enkelt för dyrt.

/L

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto