Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Reservdelar Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

ROYSAN

Aktiv medlem
Jag förskte beställa e ny bajonet till ett NIkkor 28-80 mm, en enkel sak med tre skruvar.
Förvånad fick jag svaret att man inte säljer reservdelar.
Jag försökte med Nikon verktäder och Nikon huvudkontor.
Jag har mekat med mina saker i alla år och har inga problem att totalrenover ett Zoomobjektiv, förr var det inga prblm att köpa delar.
Trots diskussioner blev det blankt nej.
Man skyllde på allt från processer till ja vet i fan, nya motivationer efter hand som jag slog sönder motiveringarna.

Aldrig i mitt liv har jag känt mig så förnedrad, sömnlös i ett par nätter.
De fula ord jag skulle vilja säga lämpar sig inte här.
Dags att börja med annan hobby.

Reparationen att byta plastbajonetten, är att jämföra med att byta lyktglas på en bilbaklampa, och vilken annan prylleverantör, bil, TV, damsugare, högtryckstvätt, dator, cykelar, skulle komma på ideen att inte sälja reservdelar?

Frågor till forumet:
Tips på hur man skaffar delar till Nikonprodukter?
Får ett företag verkligen neka att sälja sina produkter till en kund?
Gör andra kamerafabrikat så här mot sina kunder?
Vad tar dom för at skruva på bajonetten, dvs att man sändr in objektivet för att byta den?
Skall man inte ha rättighet att laga de saker som man faktiskt köpt sig och äger?

De
Roy
 
Enkel policy: Är dom inte till salu så är dom inte till salu.
Så är det för alla företag. I grund o botten finns det en s.k. "verksamhetsplan" som ska följa.

/Stefan
 
Det lär finnas ställen man kan beställa reservdelar till Nikon internationellt.

Är det samma plastbajonett som till ett 55-200 du är ute efter vet jag en som beställde en sån. Nästan gratis var det också har jag för mig! Jag kan höra med honom!


(obs skämt)
Har du aldrig blivit mer förnedrad måste du ha haft ett fantastiskt liv :)
 
Tack för hjälpen!
Har även fått bra tips med direkt mejl.
Har hittat en som har delar och försöker nu beställa.

Och du Helmetrock, jag vet inte om det är samma som på 55 - 200 mm kanske? Kommer jag fram till det skall jag meddela, då jga nu inser att det är felr än jag som kan meka och gör det själv.
Och detta att bli förnedrad, oftast går det ju över, vår mänkliga hjärna har som tur är möjligheten att lägga sådnat i en fil längre bak, dvs vi glömmer. Åtminstone för stunden.
Därmed blir ju den sista förnedran oxo den man mins mest och som för tillfället är allvarligast.
Om de, NIKON service hade kunna motivera sitt förnekande att sälja reservdelar till mig kanske man kunde ha godtagit det, men att med en mass ljug försöka att rättfärdiga det som förmodligen någon ekonom beslutat skulle gäll inom företaget, gör en bara förbannadm, och jsut förnedrad.

Ang Lasses kameraservice så var det samma sak där, som med en nyinsplad bandinspelning "nej vi säljer inte reservdelar".

Klart att med dagens priser (extremt låga vi får massor för pengen) på kameror och den hårda konkurens så vill man v'äl att folk skall slänga den gamla tradfiga kameran eller objektivet och köpa nytt.
Gammal, idag betyder för datorer, kameror etc ett par år.

de
Roy
 
Kul att det löser sig för dig.
Du skulle inte vilja lägga upp länkarna här där du köper reservdelarna?
Skulle kunna vara bra att ha för fler vid ev. trasiga grejer. Kanske Nikon börjar sälja delar om dom ser att dom förlorar inkomster till andra.
Har dom sedan tur så kanske folk först köper reservdelar för att sedan strula till det OCH lämnar in grejerna för reparation=mer pengar för Nikon ; )

// Robban
 
Ja här är några som verkar ha en del pryttlar, återkommer med den jag handlar av om det blir en affär:

http://cgi.ebay.com/NIKON-28-80MM-F...emQQptZLH_DefaultDomain_0?hash=item518f3cbec1

http://www.bocaphoto.com/products/new/nikon/nikonparts.htm

http://stores.ebay.com/prophotosd__...sidZ21971923QQ_trksidZp4634Q2ec0Q2em14?_pgn=5

http://stores.ebay.com/Pro-Photo-Ca...idZ859605485QQ_trksidZp4634Q2ec0Q2em14?_pgn=1


Det verkar vara vanligt att man säljer batteriluckor, och de kan ju inte vara så svåra att byta själv.
Att byta en slutare, eller en LCD är det nog inte så många som ger sig på. Men delarna finns.
Ja hur man resonerar på Nikon i Sverige vet vi ju inte då de inte har någon motiviering.
Knappast finns det pengar att tjäna på delarna, att de här företagen, som jag länkar till säljer delar och kanske tjänar en slant beror på att de är små. Lånar eBays hemsida etc.
Skulle tro att det är bekvämare att inte sälja delar, det går ju åt en del logistik, och får de in en pryl för rep är det lättare att förklara den olönsam att laga, och förmodligen gör man så för att helt enkelt slippa ha delar på lager, det är en stort jobb att hålla ett reservdelslager.
Särskilt till grejer som är gamla, dvs äldre än 3 år.

Jag ha en beg. bajonett över till 18-5 mm , om nån behöver.
Dn passar dock inte 28 - 100 mm .

de
Roy
 
Här är exakt den pryl jag jagade.
Det verkar finnas flera versioner av objektivet och därmed olika bajonettfästen.(Nikkor 28-100 mm 3,5 - 5,6 G,

obs att amerikanarna skriver mm med MM dvs de skriver Mega Mega enligt SI, (internationell standard) Så man får se upp med olika "hembyggda" sätt att skriva saker som annars är standard, SI.

Genom att jämöfra noga med den trasiga och bilden har jga kunnat konstaera att det är rätt.
http://cgi.ebay.com/NIKON-28-100MM-...igital_Camera_Accessories?hash=item4a9d8d6814

Som tur är har de skapliga bilder.
Men jag fick leta igenom en 170 sidor innan jag fann den.
Nu återstår att betala och få prylen. Jag rapporterar när det fixat sig.

de
Roy
 
Jag fick bajonetten igår och har lagat objektivet.
Jag kan därmed rekommendera Pro Photo Repair i san diego, US
De tyx bara sälja via eBAY och har ingen egen mejl eller hemsida.
Medföljande faktura är daterad 2010-04-08 så det tog en vecka att få det i brevlådan.
26,94 dollar, 192 kr är OK. Säkert skulle det kostat det dubbla från NIKON i SM.

Mitt trasiga AF NIKKOR 28-100mm 3,5-5,6 G lever nu.
Men nån höjdare rent optiskt var det inte .... Lite lättare kanske än mitt 18 - 135 mm till D90.

Tack för hjälpen och förhoppningsvis kanske andra kan skaffa sina reservdelar på ett smidigt sätt.

de
Roy
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.