Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Reservdel till Sigma blixt.

Produkter
(logga in för att koppla)

Majo75

Aktiv medlem
Jag har precis köpt en ny blixt (Sigma EF-500 DG SUPER), nu har jag redan efter en vecka lyckats knäcka de små tunna "flikarna" som håller fast blixten i kameran. Expertbutiken där jag köpte blixten vill ha 500 kr +fraktkostnader för att laga den, vilket jag tycker är fullständigt orimligt eftersom det inte kan ta mycket mer än fem minuter att byta den lilla plastdetaljen som inte kan kosta många kroner.
Jag undrar nu om det är någon som vet var man kan få tag på reservdelar till en sådan blixt?
Är det någon annan än jag som har råkat ut för samma sak? Jag tycker att denna fästanordning som har funnits minst i 30 år verkar vara lite klen, eller är det bara jag som tycker det?

Tacksam för svar!
Med vänlig hälsning
Magus Jönsson
 
Givet att det är normal användning så ska blixten hålla mer än en vecka.

Som första steg:
Kontakta generalagenten

Som andra steg:
ARN
 
Jag gjorde samma sak.. bröt skon i två delar, dock var det fysiskt våld, från min sida (hängde och dängde ;)).

Jag ringde Zieger direkt och de skickad en utbytesdel. Kostar 239:- inkl moms och frakt.

Sitter med 4 st skruvar, och sedan en st kontakt.

Det är alltså HELA foten, inkl AF-belysning man bytar..
 
Jag knäckte blixtskon två gånger på min EF-500DG innan jag tröttnade och köpte en Canon originalblixt istället.

Det var inte särskilt hårda smällar heller, så Sigman är knappast att rekommendera för proffsbruk.

Båda gångrena beställde jag en ny sko från Zieger och bytte den själv, inga problem alls. Men det blir ju ganska dyrt att hålla på så i längden...
 
haha, ja, min blixtsko på min sigma EF-500DG gick sönder dagen efter jag fått hem den. gick på 640 spänn eller nåt för att laga, lite surt

kan man byta den själv? åfan :)
 
yes!

"new CPU version (after March 1, 2004) designated by a number 6 at the beginning of the serial number (60xxxxx)"

denna nya version ska stödja minolta dimage A1 & A2 fullt ut....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.