Annons

Reseobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

revolvopolis

Aktiv medlem
Skall till Barcelona i morgon på lite välbehövlig semester.
När jag reste runt i grekland med bara ett fast 50 på asp-c kände jag mig begränsad.

Vad tycker ni man ska ta med?

Kör nu fullformat och har 24/50/135 alla är ljusstarka och fasta.

Tänkte ta med mig två denna gång men har svårt att bestämma mig :)

Skall till Barcelona i morgon på lite välbehövlig semester.
När jag reste runt i grekland med bara ett fast 50 på asp-c kände jag mig begränsad.

Vad tycker ni man ska ta med?

Kör nu fullformat och har 24/50/135 alla är ljusstarka och fasta.

Tänkte ta med mig två denna gång men har svårt att bestämma mig :)

Min generalla grundprincip för resor är
något kort, något långt, något ljusstarkt
Hur man sedan exakt tolkar "kort" och "långt" beror på hur mycket man är beredd att bära på och det kan variera en del för olika resor.

Men en 24, en 50 och en 135 tycker jag låter som ett helt lysande paket. Kort, långt och mittemellan och i ditt fall dessutom ljusstarkt rakt igenom :)

Min generalla grundprincip för resor är
något kort, något långt, något ljusstarkt
Hur man sedan exakt tolkar "kort" och "långt" beror på hur mycket man är beredd att bära på och det kan variera en del för olika resor.

Men en 24, en 50 och en 135 tycker jag låter som ett helt lysande paket. Kort, långt och mittemellan och i ditt fall dessutom ljusstarkt rakt igenom :)

Kanske skall ta med mig alla tre :) men det känns lite mycket att bära på…

24:an och 50:an då jag har svårt att se behovet av något längre under ett stadsbesök. Ska själv till Berlin inom kort och funderar på att endast ta med en 24:a eller en 35:a (till FF) inte båda.

Så du väljer bort 50. Intressant :) Jag funderade på att välja bort 135 an.

24:an blir som mitt 35;a som jag i ennan tråd precis besvarade att om jag bara skulle ta ett enda objektiv på en resa som jag har så blir det 35:an (Har ett FF).
35: an är väldigt bra till allt möjligt.
135:an blir bra att komma nära saker.
Många glömmer (även jag) att detaljbilder på resor är något som man glömmer bort att ta.
Men man kanske måste tänka om och tänka till mer.
Men jag vidhåller om du ska ta med dig 2 så blir det 24 och 135. Orkar du så ta med 50:an också.
Stativ är något jag hade tagit med mig! Bra till nattfoto.

/Stefan

24:an blir som mitt 35;a som jag i ennan tråd precis besvarade att om jag bara skulle ta ett enda objektiv på en resa som jag har så blir det 35:an (Har ett FF).
35: an är väldigt bra till allt möjligt.
135:an blir bra att komma nära saker.
Många glömmer (även jag) att detaljbilder på resor är något som man glömmer bort att ta.
Men man kanske måste tänka om och tänka till mer.
Men jag vidhåller om du ska ta med dig 2 så blir det 24 och 135. Orkar du så ta med 50:an också.
Stativ är något jag hade tagit med mig! Bra till nattfoto.

/Stefan

Älskade verkligen 24 an på min 7D, ett 35 är nästa på min önskelista tittar lite extra på sigma 1.4. Stativet kommer inte med det är helt enkelt för tungt. Det blir att fundera lite till, åker ju inte förrän imorgon kväll :)

1.2 gör det men är sagolikt bra. Har inte kvar 1.8...

Aha. Jag tänkte mer på en 1,4- eller 1,8-variant - sådana tar ju försumbart med plats i proportion till hur användbara de är. 50/1,2 är ju ett underbart objektiv på många sätt, men kanske inte just som slit-och-släng-objektiv på en resa ... :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar