Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Resekamera till 15-åring?

Produkter
(logga in för att koppla)

Oxjonte

Medlem
Jag är på jakt efter en bra resekamera för min 15-åriga dotter, en kamera som också tar bra bilder, är snygg, behändig, tålig och går att filma med. Hon är inte särskilt fotovan, så bra automatikfunktioner är ett måste.

Har tittat närmare på Sony DSC-W85 och Nikon Coolpix S510. Osäker på om Nikon har film-möjligheter, annars så känner jag mycket för den, som den gamle Nikonfantast jag är.

Har Canon, Samsung eller någon annan tillverkare nån bra kompakt som konkurrerar ut ovanstående?

Tacksam för snabb respons, måste handla i veckan som kommer!

J.
 
Oxjonte skrev:
Jag är på jakt efter en bra resekamera för min 15-åriga dotter, en kamera som också tar bra bilder, är snygg, behändig, tålig och går att filma med. Hon är inte särskilt fotovan, så bra automatikfunktioner är ett måste.

Har tittat närmare på Sony DSC-W85 och Nikon Coolpix S510. Osäker på om Nikon har film-möjligheter, annars så känner jag mycket för den, som den gamle Nikonfantast jag är.

Har Canon, Samsung eller någon annan tillverkare nån bra kompakt som konkurrerar ut ovanstående?

Tacksam för snabb respons, måste handla i veckan som kommer!

J.


Canon Powershot A720IS den är väldigt tålig och tar bra bilder och har superb videokvalitet.
 
Jag kör också Nikon men när det kommer till kompakter kör jag hellre Canons powershot serie... har inga bra grunder för det ena eller det andra egentligen.
Min heter A610 och har varit kanon!

Kolla på den serien!
 
Jo, kultigt så det förslår...

Här kan du köpa EN ny Kodakfilm...

Kodak 126

Funderar på att bjuda! Kul att ha pryl typ..

Tydligen så slutade Kodak att tillverka filmen för åtta år sedan...

126 film
 
Jag förstår att du är Nikon-frälst men Nikon blir inte Nikon förrän du kommer till D80-nivån. Där under är det nåt annat. Det är risk för besvikelse om du har Nikon-förväntan på deras kompakter.

Spana lite horisonten runt. De Canon-kompakter som nämnts är inte dumma men även Fuji och Panasonic gör rätt fina grejer.

Lycka till.
 
Till min 15-åring köpte jag en Fuji F30. Den ger riktigt fina bilder. Tyvärr är den lite för gammal men F40fd finns fortfarande på Cyberphoto för ynka 2000:-
Har själv använt den på min sista resa och den funkade finfint! Jag satte autoISO till max 400 och lät kameran göra resten.
Lägger du till 1000:- så får du uppföljaren F50fd med bildstabilisering och 12Mpix. Den sista är faktiskt ganska snygg också, en viktig detalj för ungdomar...
 
Jag vill också slå ett slag för canons powershot-serie. Många lättfattliga motivprogram, min mamma skaffade just en a560 (eller vad de nu kan tänkas heta, kostade en dryg tusenlapp) till sig och tolvårig bror. Hon begriper inte mycket om kameror men var glad att bilder som först blev för mörka kunde bli bra, om man ändrade motivratten till "inomhus".

Definitivt en powershot, gört.
 
Själv har jag en några år gammal Powershot A620 och blir faktiskt själv helt fascinerad av bildkvalitén ibland.. Sålänge man inte fotar i starkt solsken.. då måste man använda blixten för att lätta upp skuggorna :)

Nuförtiden går det ju att fota Raw med alla Powershot tror jag också.. Det går iaf med min :) Laddade ner nån programvara från nånstans.. :)
 
Senast ändrad:
Detta blev årets Julkort, taget med
Powershot A620 :)

Extremt svårt att le "lite fint" när det regnar julgranskulor i ansiktet :D
 

Bilagor

  • img_0072_foto.jpg
    img_0072_foto.jpg
    81.7 KB · Visningar: 163
om det är sant att du hittat nåt ställe att ladda hem mjukvara ifrån så att man kan fota RAW med t.ex. en Powershot A620 så posta för tusan länken och God Jul
 
Tror någon har skrivit om det i forumet redan.. sök på Fota "Raw med Powershot" eller nåt liknande..

Har du en Powershot A620 så kanske jag bara kan skicka filerna, för det var rätt krångligt har jag för mig..
 
Ullmerkott skrev:
Blir det inte lite väl mycket brus med 12 mp i en kompaktkamerasensor, eller är det jag som har missat nåt?

Antagligen blir det brusigare i 100% men om man ställer in kameran på 6Mpix så brukar det jämna ut sig. Har du däremot bra ljus så spelar bruset ingen roll.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.