Annons

Resekamera m "superzoom"

Produkter
(logga in för att koppla)

basalorum

Ny medlem
Hej,

Obs - Jag har redan en systemkamera <-----------

Vill komplettera denna med en kompaktkamera av bra kvalitet som har hyfsad optisk zoom. Måste inte vara de här 30x. Viktigare med bra kvalitet. Hyfsat litet format är ett plus, men det är även byggkvalitet och bildkvalitet. Helst under 3000. Ngt bra tips?

Vill man komplettera sin utrustning med en fickvänlig kamera med hög kvalitet hamnar man lätt på Sony RX100 eller Canon G7x.

Efter att ha testat flera olika superzoomkompakter och blivit missnöjd med bildkvalitén köpte jag en spegellös micro4/3, en Panasonic GX7, med ett superzoomobjektiv, Panasonic 14-140 (vilket motsvarar 28-280. Iaf 10x, men det räcker långt.) Mycket nöjd med den. Priset hamnar dock en bra bit över 3000:-.
Jag valde mellan den kombinationen och en Canon Powershot G3 X. Jag tror att även den Canonkompakten kan leverera bilder av god kvalitet, men den föll på att den är som den är, dvs jag kan inte senare komplettera med fler objektiv och få fler användningsområden än just resekamera. Tyvärr ligger även den en bra över 3000:-

Jag tror helt enkelt att 3000 inte räcker till en bra resekamera med både vidvinkel och tele och som levererar kvalitet. Mitt tips är att satsa på en liten spegellös.

...och om man går på liten spegellös: just nu säljs Panasonic GM1 + 12-32 för 3800 kr. Kanske lägre, har inte letat. Det är något över stipulerad budget, men inte jättemycket över.

Det har fått däng för ergonomin, men då är det med systemkameraperspektiv. Betraktar man den som en point'n'shoot misstänker jag att den framstår i bättre dager.

Edit:
Varning för feature creep, men för en femhundring till får man GM5. Med liten men existerande sökare och antagligen bättre ergonomi.
Men sådär kan man ju hålla på, och till slut är det jättedyrt...

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto